برنامه آزمایشی واکسیناسیون کرونا در چهار ایالت آمریکا

نتایج واکسن‌های شرکت‌های فایزر و مدرنا بسیار امیدوارکننده است

متخصصان، نگرانی‌هایی را درباره نحوه توزیع واکسن فایز، به ویژه برای کشورهای با آب و هوای گرم‌تر، مطرح کرده‌اند - CHANDAN KHANNA / AFP

دوشنبه گذشته شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد که این شرکت در آستانه اجرای یک برنامه آزمایشی واکسیناسیون کرونا، در چهار ایالت آمریکا است.

هدف از این برنامه آزمایشی، بهبود طراحی برنامه واکسیناسیون در مقیاس وسیع است.

این شرکت داروسازی آمریکایی، ایالت‌های رود آیلند، تگزاس، نیومکزیکو و تنسی را به دلیل تفاوت در وسعت، تنوع جمعیت و زیرساخت‌های بهداشتی و ترکیب شهری و روستایی آنها، برای اجرای برنامه آزمایشی خود انتخاب کرده است.

فایزر در بیانیه خود اعلام کرد: «این چهار ایالت در دریافت واكسن نسبت به سایر ایالت‌ها تقدم نخواهند داشت.»

واکسن شرکت فایزر که در شراکت با شرکت آلمانی بایان‌تک تولید شده است، اولین واکسنی در جهان است که مطابق داده‌های اولیه حائز بیش از ۹۰ درصد اثرگذاری در برابر کرونا است. با تولید این واکسن، خوش‌بینی مهار همه‌گیری کرونا افزایش یافته است.

این دو شرکت، قرارداد ۱.۹۵ میلیارد دلاری، برای عرضه ۱۰۰ میلیون دوز واکسن با دولت ایالات متحده دارند. همچنین در این قرارداد بندی وجود دارد که عرضه ۵۰۰  میلیون دوز اضافی این واکسن را تضمین می‌کند. تا هفته گذشته، این شرکت ۸۰ درصد دوزهای واکسن تولیدی خود را به کشورهای ثروتمند فروخته بود.

اوایل روز دوشنبه، شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرد که بر اساس داده‌های آخرین فاز آزمایش واکسن تولیدی برای درمان کرونا، ۹۴.۵ درصد اثرگذاری نشان داد. اعلام این خبر باعث افزایش امیدها به استفاده از این واکسن برای مهار کرونا شده است. دولت انگلیس ۵ میلیون دوز واکسن مدرنا را برای شهروندان خود تأمین کرده است.

هر دو واکسن فایزر و مدرنا، از فن‌آوری جدیدی به نام پیام‌رسان سنتتیک آر.ان.ای. برای فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس، استفاده می‌کنند. با این حال‌، متخصصان، نگرانی‌هایی را درباره نحوه توزیع واکسن فایز، به ویژه برای کشورهای با آب و هوای گرم‌تر، مطرح کرده‌اند. واکسن فایزر در مقابل حرارت حساس است و ذخیره‌سازی آن نیازمند یخچال‌های تخصصی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن فایزر باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. البته می‌توان آن را تا پنج روز در یخچال معمولی نگهداری کرد.

پیشتر، کارشناسان هشدار داده بودند که موفقیت صد درصدی در تولید واکسن‌ کرونا تضمین‌شده نیست. از این رو، نتایج حاصل از آزمایش‌های واکسن فایزر، مدرنا، و همچنین واکسن روسی بسیار مایه دلگرمی است.

بیش از ۵۵ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان ثبت شده است. این ویروس تاکنون جان بیش از ۱.۳ میلیون نفر را در جهان گرفته است. ایالات متحده با آمار ۱۱.۳ میلیونی دارای بیشترین آمار ابتلا به کرونا در سطح جهان است. پس از آمریکا هند، برزیل، فرانسه، روسیه، اسپانیا و انگلیس در رده‌های بعدی قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از زندگی