دبیرکل ناتو: خروج زودهنگام از افغانستان «هزینه بالایی» خواهد داشت

ایالات متحده از چند سال پیش کاهش مرحله به مرحله شمار نیروهای نظامی خود را در افغانستان و عراق آغاز کرده است

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد احتمال خروج بیشتر نظامیان آمریکایی از افغانستان در مدت باقی مانده دولت دونالد ترامپ، که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا نتوانست برای بار دوم در این مقام انتخاب شود، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هشدار داد خروج زودهنگام نیروهای نظامی از افغانستان هزینه بالایی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت «ما اکنون با یک تصمیم دشوار روبرو هستیم. ما تقریبا ۲۰ سال در افغانستان بوده‌ایم، و هیچکدام از متحدان ناتو نمی‌خواهند بیش از آنچه مورد نیاز است آنجا بمانند. اما در این مقطع زمانی، هزینه خروج زودتر از موقع یا خروج بدون هماهنگی، بسیار بالا خواهد بود.»

این اظهارات دبیرکل ناتو یک روز پس از آن بیان می‌شود که برخی رسانه‌های آمریکایی، از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه نیویورک تایمز، گزارش دادند که فرماندهان ارتش ایالات متحده پیش‌بینی می‌کنند دونالد ترامپ احتمالا به زودی، و شاید در همین هفته، فرمان خارج کردن تعداد بیشتری از نیروهای نظامی آمریکایی را از افغانستان صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، به فرماندهان ارتش اطلاع داده است که برای آغاز برنامه‌ریزی ها و انجام مقدمات لازم به منظور کاهش شمار نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان به ۲ هزار و پانصد تن، و به همین میزان نیز در عراق، تا پیش از خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید در بیستم ژانویه سال آینده میلادی، آماده باشند.

آقای استولتنبرگ در ادامه بیانیه امروز خود هشدار داده است که هنوز این خطر وجود دارد که با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، آن کشور به پایگاهی برای تروریست‌های بین‌المللی جهت برنامه‌ریزی حملات تروریستی علیه کشورهای عضو تبدیل شود و داعش نیز می‌تواند «خلافت ترور» از دست رفته خود در عراق و سوریه را در افغانستان بنا کند.

نزدیک به ۱۲ هزار نیروی ده‌ها کشور عضو ناتو هم‌اکنون در افغانستان حضور دارند، که به نیروهای امنیتی آن کشور خدمات آموزشی و مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. نظامیان آمریکایی اکثریت این نیروها را تشکیل نمی‌دهند، اما سایر اعضای ناتو به میزان زیادی به حمایت ارتش آمریکا در حوزه‌های ترابری، پشتیبانی هوایی، تدارکات و غیره متکی هستند.

ایالات متحده از چند سال پیش کاهش مرحله به مرحله شمار نیروهای نظامی خود را در افغانستان و عراق آغاز کرده است. طبق برآورد آسوشیتدپرس، ایالات متحده در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نیروی نظامی در افغانستان و حدود ۳۰۰۰ نیرو هم در عراق دارد.