دادگاه پایانی دیپلمات ایرانی متهم به تحویل بمب در پیتزا فروشی

دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش به اتهام تحویل مواد منفجره قوی برای انفجار در گردهمایی مجاهدین خلق در سال ۱۳۹۷ محاکمه می‌شود

عکسی که خبرگزاری تسنیم از اسدی منتشر کرده است

اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۸ ساله ایرانی که گمان می رود یکی از اعضای سرویس اطلاعاتی ایران باشد، هفته آینده به همراه سه مظنون دیگر در آنتورپ بلژیک محاکمه خواهد شد. این نخستین بار است که یک دیپلمات در حال خدمت در اروپا دستگیر و به دلیل مسائل مربوط به تروریسم متهم شده است.

بر اساس آنچه در نخستین جلسه دادگاه گفته شده بود، قرار است دادگاه این افراد در این جلسه پایان یابد.

این متهمان به دنبال دو سال تحقیق درباره توطئه هدف قرار دادن تجمع سالانه شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) ، در حومه شمال شرقی پاریس، در تیرماه ۱۳۹۷، به جرایم تروریستی متهم شده‌اند.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل دونالد ترامپ و ترزا ویلیرز، وزیر پیشین محیط‌زیست انگلیس، از جمله افرادی بودند که در این مراسم شرکت کردند.

تهران دستگیری اسدی را «از اساس غیرقانونی» خوانده و گفته است كه حق «پاسخی درخور» را برای خود محفوظ می‌داند.

بر اساس گزارشی که روزنامه انگلیسی اکسپرس منتشر کرده، اسدی متهم است که قصد داشته بمبی را در تجمع بزرگی که مخالفان رژیم ایران در آن شركت می‌كردند کار بگذارد.

روزنامه اکسپرس به طور اختصاصی به عکسی از اسدی دست پیدا کرده که او را در روز تحویل مواد منفجره، در حالی نشان می‌دهد که یک تی‌شرت راه‌راه پوشیده، کلاهی بر سر دارد و بند دوربین از گردنش آویزان است. به این ترتیب او هنگام ورود به «پیتزا هات» واقع در  Place d’Armes لوگزامبورگ ظاهری شبیه گردشگران پیدا کرده است.

تصویر اسدالله اسدی در روز تحویل بمب در پیتزا هات- اکسپرس

او در پیتزا فروشی در کنار امیر سعدونی ۴۰ ساله و همسرش نسیمه نعامی ۳۶ ساله نشسته و بسته‌ای را به آنها تحویل داده که گویا یک بمب قدرتمند در آن بوده است. این بسته حاوی بیش از یک پوند مواد منفجره پروکسید استون بوده است.

این ماده منفجره به دلیل دشواری در کشف توسط تروریست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسدی متهم است که به این زوج به ازای انجام این عملیات ۱۱ هزار و ۷۱۰ یورو پرداخته است.

سعدونی و نعامی هر دو به دریافت بسته اذعان کردند اما گفتند که نمی‌دانستند که این بسته حاوی بمب است و فکر می‌کردند این فقط بسته ای است که «سر و صدای زیادی ایجاد می کند.»

این زن و شوهر در ولوو-سنت-پیر، در شرق بروکسل دستگیر شدند. در چمدان آنها سه وسیله پیدا شد که در پلاستیک پیچیده و در داخل کیسه لوازم بهداشتی پنهان شده بود.

همچنین یک ماشه کنترل از راه دور در میان وسایل بهداشتی زنانه در کیسه کوچک دیگری که متعلق به نعامی بود پیدا شد. گفته می‌شود که هدف حمله مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران بوده است.

یاک رائس، رئیس سرویس امنیتی بلژیک VSSE ، نامه‌ای به دادستان فدرال نوشته که در آن جزئیات مربوط به عملیات عنوان شده است. در این نامه آمده است: «طرح حمله به نام ایران و تحت رهبری آن طراحی شده بود. مسئله ابتکار شخصی اسدی نبود.»

اما جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این توطئه ادعایی را عملیاتی «دروغین» خواند. او ادعا کرد که این اقدامات با هدف افزایش تنش‌ها میان تهران و غرب صورت می‌گیرد، چون این اتفاق در زمانی رخ داد که بحث‌هایی درباره تصمیم دونالد ترامپ درباره بیرون آمدن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران وجود داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای ملی مقاومت ایران در سال ۲۰۰۲ از وجود تاسیسات آزمایش هسته‌ای خبر داده بود که منجر به آن شد که تهران ناقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای شناخته شود.

واحد خنثی‌سازی بمب بلژیک، دوو، گفت که این بمب خانگی و «به گرما، اصطکاک و شوک بسیار حساس» بوده است. هنگامی که این بمب منفجر شد، یک ربات کنترل از راه دور را نابود کرد و یک افسر از ناحیه چشم کمی مجروح شد.

اسدی در حالی که در تاریخ اول ژوئیه در حال رانندگی به سمت اتریش بود و می‌توانست مصونیت دیپلماتیک کسب کند، در آلمان دستگیر شد.

بر اساس اسناد به دست آمده توسط رویترز، اسدی در اسفند ماه به پلیس بلژیک گفت که گروه‌های مسلح در عراق، لبنان، یمن و سوریه و همچنین در ایران «در کناری ایستاده و در حال تماشا هستند با ببینند آیا بلژیک از آنها حمایت می کند یا نه.»

سخنگوی دادستان فدرال بلژیک در این باره گفته است: «چنین تهدیدهایی ممکن است رخ دهد، اما ما همیشه اقدامات امنیتی لازم را انجام می دهیم.»

دیمیتری دی بکو، وکیل اسدی، این تهدیدات را رد کرد و گفت: «این اصلا تهدید به انتقام نیست و اگر اینطور فهمیده شده، تعبیر اشتباهی صورت گرفته است. او معنی اظهارات خود را برای دادگاه توضیح خواهد داد.»

نخستین جلسه دادگاه اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، و سایر متهمان، مردادماه ۱۳۹۹ برگزار شد. او در دادگاه اول حاضر نشد اما قرار است در دادگاه بعدی حضور داشته باشد. بر اساس آنچه پیش از این اعلام شده بود، نتیجه دادگاه یک ماه پس از آخرین جلسه دادگاه اعلام می‌شود.

علاوه بر اسدی و زوجی که گفته می‌شود مواد منفجره را از او تحویل گرفته‌اند، مهرداد عارفانی‌ هم متهم است که قرار بوده مواد‌منفجره را از این دو ‌نفر دریافت و‌ در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق منفجر کند.

نشست سازمان مجاهدین خلق  که گفته می‌شود این بمب‎‌گذاری برای آن برنامه‌ریزی شده بود، دهم تیرماه ۱۳۹۷ در حومه پاریس برگزار شد.

بیشتر از