دیپلمات سابق و استاد ایرانی به جنایت علیه بشریت متهم شد

محمد‌جعفر محلاتی متهم به سرپوش گذاشتن بر قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ است

سخنرانی محلاتی در تدکس‌تهران - ALI MIRSHAFI/TEDXTEHRAN

گروهی از زندانيان سياسی سابق ايران و فعالان حقوق بشر روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای به رئيس کالج معتبر ابرلين در اوهايو خواستار آن شدند که مديريت کالج به همکاری با پروفسور محمد جعفر محلاتی پایان دهد.

این درخواست پس از آن مطرح شد که اتهاماتی علیه آقای محلاتی مطرح شد. بر اساس این اتهامات، او در «جنايت عليه بشريت» نقش داشته و امضا کنندگان نامه، خواستار فسخ قرارداد او با ابرلین شده‌اند.

کاوه شهروز، وکیل مستقر در کانادا، این نامه را به صورت آنلاین منتشر کرد و در توییتی نوشت: «من امروز به نمایندگی از صدها قربانی، خانواده و کارشناس حقوق بشر، نامه‌ای به رئیس کالج ابرلین [کارمن تویلی] نوشتم و به استخدام ام.جی. محلاتی، مردی که در سرپوش گذاشتن بر قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ در ایران دخیل بود، اعتراض کردم.»

بر اساس آنچه در در وبگاه کالج ابرلین آمده، محلاتی به عنوان «پژوهشگر پرزیدنت (ارشد) در مطالعات اسلامی و الهیات صلح، و عضو هیات علمی گروه دین و دارای کرسی نانسی شروم دای در مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا در کالج ابرلین (MENA)» معرفی شده است.

به نوشته اورشلیم پست، محلاتی پیش از پیوستن به کالج ابرلین در سال ۲۰۰۷، در جریان قتل عام زندانیان سیاسی رژیم ایران در سال ۱۹۸۸، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بود.

این نامه که به امضای ۶۲۶ نفر رسیده، آورده است که هدف محلاتی در سازمان ملل «مبهم کردن و دروغ گفتن به جامعه بین‌الملل درباره جنایات دسته جمعی بود که رژیم ایران مرتکب شد».

در این نامه آمده است: «بر اساس چند سوال درباره باورهای سیاسی یا مذهبی، زندانیانی که مجبور به محاکمه (البته ناکافی) شده و مجرم شناخته شده‌بودند، و بر همین اساس چندین سال در زندان به سر می‌بردند و مورد شکنجه‌های مخوف قرار گرفته بودند، از سوی کمیته مرگ برای اعدام فرستاده شدند.»

شهروز در این‌باره گفت: «در واقع ما می‌دانیم که آقای محلاتی از این قتل‌ها آگاه بوده است. چون در گزارش‌های سازمان ملل در مورد آنها از او نقل قول شده است. اما او این قتل‌ها را انکار کرده یا کم‌اهمیت جلوه داده است. او جامعه بین‌الملل را گمراه کرد تا قتل ها ادامه یابد.»

اسکات وارگو، مدیر روابط عمومی کالج ابرلین، در ایمیلی به اورشلیم پست نوشت: «پروفسور محلاتی، از سال ۲۰۰۷ در ابرلین تدریس می‌کند. ما اين نامه را امروز دريافت کرديم که مسائلی را درباره اظهارات او در جلسه‌ای مطرح کرده که بیش از ۳۰ سال پیش با نمايندگان سازمان ملل متحد داشته است. ما با پروفسور محلاتی در ارتباط هستیم تا اطلاعات تکمیلی را جمع آوری کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه اورشلیم پست درخواست گفتگوی مطبوعاتی برای جعفر محلاتی ارسال کرد.

به گفته شهروز، «بیشتر زندانیان کشته شده (شاید همه) سال‌ها به دلیل مبارزات مختلف در زندان بودند. بسیاری از کشته شدگان چپ‌گرا بودند که هیچ ربطی به هیچ نبرد مسلحانه‌ای علیه دولت ایران نداشتند. محلاتي بايد اين را مي‌دانست، اما دروغ گفت.»

او ادامه داد: «این اقدام[محلاتی]، بخشی از سرپوش گذاشتن بر بزرگترین کشتار تاریخ معاصر ایران بود. او همدست آن پنهان‌کاری است که تا امروز ادامه دارد. همانطور که عفو بین‌الملل و دیگران اشاره کرده‌اند، خانواده‌های قربانیان هنوز اجازه بزرگداشت عزیزانشان را ندارند.»

شهروز گفت که خواسته قربانیان «توضیحی درباره چگونگی استخدام محلاتی است؛ چه نوع بررسی سوابقی انجام شد؛ آقای محلاتی را از سمت خود بردارید تا عذرخواهي از قربانيان و خانواده‌هایشان باشد.»

بیشتر از