چشم‌های منتظرِ بازی ایران و لهستان در شیکاگو

تیم ملی والیبال مردان‌‌ ایران سه بازی در آمریکا در پیش رو دارد

عکس از فدراسیون والیبال ایران 

تیم ملی والیبال مردان‌‌ ایران پس از صعود از مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹ سه بازی دیگر در آمریکا در پیش رو دارد ولی بر‌ای قطعی کردن صعودش به مرحله نیمه‌نهایی، نیاز به شکست لهستان دارد.

ملی پوشان، با درخشش در مرحله مقدماتی ۱۲ بازی از ۱۵ بازی را از آنِ خود کردند و با ۳۶ امتیاز به عنوان تیم دوم جدول رده‌بندی راهی فینال شدند. بازی‌های مرحله پایانی به میزبانی شیکاگو در آمریکا بین دو گروه انجام می‌شود؛ تیم‌های برزیل،‌‌ ایران و لهستان در گروه دوم قرار دارند و تیم‌های آمریکا، فرانسه و روسیه در گروه اول. تیم‌های ملی فرانسه و آمریکا رقیبان سرسختی بر‌ای‌‌ ایران بوده‌اند و هم‌گروه نشدن با آنها یک شانس بزرگ بر‌ای‌‌ تیم ملی ایران است. 

 دشواری‌های سفر به آمریکا

تیم ملی والیبال مردان‌‌ ایران در ورود به ایالات متحده آمریکا باز هم دچار مشکل شد.‌‌ این بارِ اولی نبود که‌‌ این اتفاق می‌افتاد. ملی پوشان بر‌ای حضور در بازی‌های سال ۲۰۱۸ نیز با مصاحبه‌های عجیب و غریب ماموران فرودگاه روبرو شده بودند و‌‌ اینبار با تاخیر ۴ ساعته موفق به اخذ ویزای ورود شدند. گزارش‌ها حاکی است، وزارت امور خارجه آمریکا به سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در‌‌ ایران است، از‌‌ این روند گله کرده است و اعطای حق میزبانی به آمریکا در صورت برطرف نکردن مشکل را زیر سوال برده است. فدراسیون والیبال‌‌ ایران نیز قصد ارسال نامه‌‌‌ای اعتراضی به فدراسیون والیبال آمریکا دارد. گفتنی است روابط سیاسی‌‌ ایران و آمریکا پرتنش‌تر از سال‌های اخیر شده است.

اعمال تحریم‌ها علیه‌‌ ایران، دامن تیم ملی والیبال مردان را نیز گرفته؛ از جمله بلوکه شدن جو‌ایز بین‌المللی که‌‌ این تیم درخشان طی سال‌های اخیر دریافت کرده است. در مرحله مقدماتی همین دوره بازی‌ها که بین ۱۶ تیم در ۵ هفته برگزار شد، تیم ملی ۱۲۰ هزار دلار جایزه دریافت کرده است.

بازی اول بین‌‌ ایران و لهستان، نه تنها به جهت صعود به مرحله بعدی، بلکه به دلیل پیشینه‌‌ این دو تیم حائز اهمیت است. اظهارات تند ضد‌‌ ایرانی کاپیتان تیم ملی والیبال مردان لهستان،‌ میخال کوبیاک پس از شکست در فینال بازی جام باشگاه‌های آسیا به‌‌ ایران در مصاحبه با سایت Fakt صد‌ای اعتراض هواداران لهستانی را در آورد که خواهان خط خوردن کوبیاک از تیم ملی لهستان شدند.

او در آن مصاحبه که بعدتر خواستار حذفش از وبسایت فوق شد، گفت: «‌ایرانی‌ها فکر می‌کنند خونگرم‌ترین و بهترین مردم هستند و ما بدترین. ولی من معتقدم آن‌ها بدخواه و … هستند. … آن‌ها مردمی عادی هستند. ... من به‌‌ ایران نخواهم رفت. هر وقت با آن‌ها بازی داریم درگیری‌ها و توهین‌ها شروع می‌شود. بازیکنان‌‌ ایرانی همیشه زیر تور به من توهین می‌کنند، ولی آن‌ها کوچک هستند و بر‌ای من دیده نمی‌شوند».

او در ترکیب تیم پاناسونیک ژاپن به مصاف تیم شهرداری ورامین رفته بود که در پایان بازی نیز با بازیکنان‌‌ ایرانی درگیری لفظی راه انداخت. وی از طرف کمیته انضباطی لهستان به محرومیت از شش بازی محکوم شد و نامه عذرخواهی‌اش در طول بازی لهستان و‌‌ ایران در طول هفته سوم لیگ ملت‌ها خوانده شد ولی باز با‌‌ این حال، هواداران‌‌ ایرانی در یک حرکت ناشایست، اتوبوس حامل تیم ملی لهستان در ارومیه را متوقف کردند.

به نظر می‌رسید که ماجرا ختم به خیر شده باشد که کوبیاک باز هم در مصاحبه دیگری شعله آتش را برافروخت. او در مصاحبه با سایت اسپورت پُلند گفت: «هیچکدام از بازی‌هایمان در‌‌ ایران را تماشا نکردم. علتش‌‌ این نبود که علاقه‌‌‌ای به تماشای آنها نداشته باشم. نه، فقط کارهای دیگری داشتم و وقت نکردم. درباره توقف اتوبوس هم هیچ حسی نداشتم چون کاری از دستم برنمی‌آمد. بازیکن‌ها باید به‌‌ این سوال پاسخ بدهند که آیا واقعا جریان خطرناک بوده یا نه. که البته بعضی از آنها آن را خطرناک ارزیابی کرده بودند. من معتقدم مصاحبه من نه باعث شدیدتر شدن‌‌ این رفتارها شده نه از شدت آنها کم کرده. من معتقدم‌‌ ایران‌‌ اینطوری است که البته تعجبی هم ندارد».

از همین رو، بازی بین‌‌ ایران و لهستان از هیجان زیادی برخوردار است و‌‌ ایرانیان مقیم آمریکا بر‌ای حمایت و تشویق ملی پوشان والیبال برنامه حضور در استادیوم شیکاگو را چیده‌اند.‌‌ این بازی ساعت ۲:۳۰ صبح روز جمعه به وقت تهران برگزار خواهد شد.

گفتنی است تیم ملی والیبال‌‌ ایران عنوان مشترک رده پنجمی مسابقات المپیک ۲۰۱۶ را دارد و تعدادی از ملی پوشان، لژیونر لیگ‌های جهانی هستند. سعید معروف نیز از برترین پاسورهای دنیاست.

دیدارهای رده‌بندی و فینال در تاریخ ۲۴ تیرماه برگزار خواهند شد.

بیشتر از ورزش