تداوم تجمعات اعتراضی در ایران؛ از کارگران راه‌آهن تا اهالی روستایی در شهریار

در یک هفته گذشته دستکم هشت تجمع اعتراضی در شهرهای ایران برگزار شده است

حقوق پایین و عقب مانده، حق بیمه و نبود امنیت شغلی برخی از دلایلی هستند که موجب اعتراض کارگران شده است (عکس تزئینی است)- عکس از شبکه‌های اجتماعی

شمار تجمعات اعتراضی مردم در شهرهای مختلف کشور روزبه ‌روز بیشتر می‌شود. این اعتراضات از کارگران کارخانه‌های سراسر کشور گرفته تا مال‌باختگان و سهامداران زیان دیده بازار بورس را شامل می‌شود.

روزهای پایانی هفته گذشته شاهد چندین تجمع اعتراضی در ایران بود؛ از جمله گروهی از کارگران راه آهن «تراورس» ناحیه خراسان رضوی که مقابل دادستانی مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند. بنا به گزارش خبرگزاری هرانا، گروهی از این کارگران اعتراض خود را با ابراز «قطع همکاری احتمالی» در صورت عدم توجه و رسیدگی نشدن به مطالباتشان نشان دادند، و گروهی نیز با مسدود کردن مسیر راه‌آهن کوشیدند تا شدت نابسامانی وضعیت معیشتی خود را به گوش مسئولان برسانند. گروهی دیگر نیز با دست کشیدن از کار و فعالیت، اعتراض خود را نسبت به پیگیری نشدن درخواست‌های مکررشان از سوی مسئولان ابراز کردند.

این تجمع اعتراضی  در پی فراخوان سراسری کارگران و کارکنان خطوط ابنیه فنی و راه‌آهن کشور برگزار شد. در همین ‌حال،  گروهی از کارگران راه‌آهن تراورس ورامین، جمعی از کارگران و کارکنان خط ۵ متروی تهران، و شماری از کارگران راه‌آهن زاگرس هم دست به تجمع اعتراضی یا اعتصاب زدند. 

بیشتر مطالبات کارگران و کارکنان خطوط ابنیه فنی و راه‌آهن کشور، مساله حقوق عقب‌مانده و پایین بودن حقوق و مزایا، پرداخت نشدن حق بیمه، نبودِ امنیت شغلی، نبود پزشک و خدمات پزشکی در همه واحدها، و نیز نداشتن لباس کار، دستکش، کفش و چکمه،  و  ماسک استاندارد است.

اتحادیه آزاد کارگران هم نوشت که روز پنجشنبه هفته گذشته شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت کارون در محوطه این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند. بنا به گفته کارگران، دلیل این تجمع اعتراضی «کاهش میزان حقوق دریافتی و عدم پرداخت معوقات مزدی» است. 

بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در همین روز گروهی از کارکنان «میدان نفتی آزادگان شمالی» در اهواز، با برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه محل کار خود، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. آنها دلیل تجمع خود را اعتراض به پایین بودن سطح حقوق دریافتی خود و نبود امکانات رفاهی و درمانی عنوان کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایان هفته گذشته شاهد تجمع اعتراضی اهالی یک روستا در شهرستان شهریار نیز بود. پنجشنبه ۲۲ آبان، جمعی از اهالی روستای «بکه» شهرستان شهریار در استان تهران مقابل ساختمان قوه قضائیه دست به تجمع اعتراضی زدند. روزنامه شرق در گزارشی درباره این تجمع اعتراضی اهالی روستای بکه نوشت: «حدود ۵۰ نفر از اهالی روستای بکه شهرستان شهریار در استان تهران، در اعتراض به تملک اراضی خود توسط جهاد کشاورزی در مقابل ساختمان قوه قضائیه دست به تجمع اعتراضی زدند.»

در گزارش روزنامه شرق آمده است: «جهاد کشاورزی استان تهران خود را مالک یک‌‌سوم زمین‌های روستای بکه در شهریار می‌داند و این اراضی را بر اساس قانون کشت موقت، به کشاورزان دیگری واگذار کرده است. کشاورزانی که به گفته معترضان مقابل قوه قضائیه، یا سنشان به زمان تصویب قانون کشت موقت نمی‌خورد، یا روی هیچ زمینی کار نکرده‌اند که مشمول این قانون شوند، یا بازنشستگان دستگاه‌های دولتی هستند.»

بنا به گفته مردم معترض روستای بکه، آنها از این که قانون «کشت موقت» شامل زمین‌های آنها هم می‌شده است، بی‌خبر بوده‌اند. اهالی این روستا می‌گویند که «آنها قبل از انقلاب از اربابان منطقه، قطعاتی هزار و ۵۰۰ متری خریداری کرده‎اند و این زمین‌ها دست ‌به‌ دست شده است. حالا جهاد کشاورزی حکم به تخلیه زمین‌هایشان صادر کرده است.»

به نوشته گزارش روزنامه شرق، «از آنجا که مهلت قانونی برای شکایت در زمینه قانون کشت موقت هم تمام شده، مردم روستای بکه امکان طرح شکایت در قوه قضائیه هم ندارند.»

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از تجمع اعتراضی شماری از سهامداران زیان‌دیده در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در تهران خبر داد. بنا به این گزارش، «این شهروندان که از سهامداران حقیقی و خرد هستند، با سردادن شعارهایی اعتراض خود را نسبت به سیاست‌‌های دولت در دوران ریزش شاخص و عدم اجرای وعده‌‌های حمایتی بیان کردند و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.»

با وجود همه‌گیری کرونا و بالا رفتن روزافزون شمار مبتلایان به ویروس، فشار معیشتی بر بخش بزرگی از جامعه چنان سایه انداخته است که برای گروه گسترده‌ای از مردم چاره‌ای جز برگزاری تجمع‌ اعتراضی باقی نمانده است. 

بیشتر از