چرا جمعه سیزدهم ماه بدشگون دانسته می‌شود؟

نگاهی به تاریخچه جمعه نحس

تصور می‌شود که منشأ خرافه جمعه سیزدهم ماه، شام آخر حضرت عیسی با ۱۲ تن از حواریونش پیش از مصلوب شدن به دست سربازان رومی باشد- Emrah Gurel / POOL / AFP

دومین و آخرین جمعه سیزدهم ماه سال ۲۰۲۰ فرا رسیده است و این برای خرافه‌پرستان یک معنا بیشتر ندارد: بداقبالی. 

با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، تکرار این تاریخ شوم کاملاً با فضای تاریک و ناامید این روزها همخوانی دارد. اکثر سال‌ها دو جمعه سیزدهم ماه دارند، یا حداکثر سه تا. هر چند که سال ۲۰۲۱ فقط یک جمعه سیزدهم ماه خواهد داشت. 

تصور می‌شود که منشأ خرافه جمعه سیزدهم ماه، شام آخر حضرت عیسی با ۱۲ تن از حواریونش پیش از مصلوب شدن به دست سربازان رومی باشد. 

عدد ۱۳ با نفر سیزدهم در آن جمع؛ یعنی یهودا اسخریوطی که مکان عیسی را به رومی‌ها لو داد، متناظر دانسته می‌شود. تصور این است که در مقابل عدد ۱۲ که  نشان‌دهنده تعداد ماه‌های یک سال است، ۱۳ عدد معیوبی است. 

نظریه دیگر منشا خرافه جمعه سیزدهم ماه را به بازداشت صدها شوالیه معبد به دست فیلیپ چهارم پادشاه فرانسه در جمعه ۱۳ اکتبر ۱۳۰۷ بازمی‌گرداند. 

بازداشت این صلیبیون کاتولیک تحت فشار پاپ کلمنت پنجم به این دلیل انجام شد که به ادعای یک عضو اخراجی این گروه تشریفات پذیرش اعضاء تازه‌وارد متضمن تف کردن به روی صلیب، انکار مسیح و انجام رفتار همجنس‌گرایانه بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ادعاهای ظاهراً بی‌اساس بهانه مناسبی برای فیلیپ بود تا با آزار و شکنجه، این گروه از شوالیه‌های ثروتمند خود را از بدهی‌هایی که پس از جنگ با انگلیس به آن‌ها داشت، رها کند. 

متهم به فساد اخلاقی و مالی و پرستش بت‌های دروغین، اغلب شوالیه‌ها به دنبال اعترافاتی که تحت شکنجه به دست آمده بود، در پاریس در آتش سوزانده شدند. 

استاد اعظم این گروه، ژاک دو مولای، در مقابل کلیسای جامع نوتردام به شعله‌های آتش افکنده شد. گفته می‌شود که او با لعنت بر کسانی که اعضای گروه را مورد آزار و اذیت قرار دادند، فریاد زده است: «خدا می‌داند که گناهکار کیست و بی‌گناه کیست. به زودی بلایی بر سر کسانی نازل خواهد شد که ما را به مرگ محکوم کرده‌اند.» 

طبق روایات، بعد از دستگیری و قتل رزمندگان مقدس، هر جمعه سیزدهم ماه یک یا همه افراد دست‌داشته گرفتار بلایی شد. 

در کشورهای اسپانیایی‌زبان و در یونان، این روز سه‌شنبه سیزدهم ماه است که بدشگون تلقی می‌شود. در فرهنگ ایتالیایی این جمعه هفدهم ماه است که بدشگونی دارد. 

دیدن گربه سیاه، شکستن آینه، راه رفتن زیر نردبان، باز کردن چتر در فضای سرپوشیده و گفتن نام «نمایشنامه اسکاتلندی» شکسپیر در یک سالن تئاتر از دیگر خرافه‌های بدشگون هستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی