صحرای پرو میزبان یکصد خط «نازکا»

برخی معتقدند موجودات فرا زمینی این طرح‌های عظیم را کشیده‌اند

خطوط نازکا درسال ۱۹۹۴ از طرف  یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار داده شد

AFP PHOTO / MARTIN BERNETTI

دانشمندان دانشگاه «یاماگاتا»ی ژاپن موفق به کشف یکصد خط «نازکا» در صحرای پرو شده‌اند. (خط نازکا به خطوطی گفته می‌شود که ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال پس از میلاد مسیح توسط بومیان این منطقه میان شهرهای نازکا و پالیا در پرو ایجاد شده است. اغلب باستان‌شناسان می‌گویند که ایجاد این خطوط با داشتن نقشه آسان بوده است، اما برخی دیگر معتقدند که مردم دوران باستان توانایی ایجاد چنین طرح‌های عظیمی را نداشته‌اند و آن‌ها توسط موجودات فرا زمینی کشیده شده‌اند.)

تیم پژوهشی دانشگاه ژاپن، از ترکیبِ کار در محل خطوط و داده‌های تحلیلی برای شناسایی خطوط جدید، یا به عبارت دیگر، «ژئوگلیف»، استفاده کرده‌اند. تیم ژاپنی با همکاری مرکز پژوهش‌های توماس جِی واتسون، شرکت «آی بی ام» و استفاده از هوش مصنوعی،  تصاویر هوایی ساکنان پروی باستان را «اسکن» کرده‌اند. این تصاویر «بیومتریک»، اشکال گیاهان، حیوانات و انسان را در ابعاد بسیار وسیع، نشان می‌دهند. 

برنامه واتسون، یکی از ۱۴۳ «ژئوگلیف»ی را که تیم پژوهشی کشف کرده است، شناسایی کرده است که نخستین مورد استفاده از هوش مصنوعی در این پروژه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطوط نازکا از یکصد سال پیش که برای نخستین بار کشف شد، نظر باستان‌شناسان را به خود جلب کرده است. طرح این خطوط که هریک صدها متر طول دارد، از ارتفاع زیاد قابل دیدن است و هنوز هدف از ایجاد آن‌ها معلوم نشده است. 

درسال ۱۹۶۸، برنامه «ارابه خدایان» این فرضیه را مطرح کرد که «ژئوگلیف»ها توسط مردم پروی باستان به‌عنوان باند فرود سفینه‌های موجودات فرازمینی ایجاد شده بوده است.

اما به احتمال بیشتر، این خطوط با رویدادهای فصلی، سفر، یا مراسم مربوط به ستاره‌شناسی مرتبط بوده است.

پژوهشگران، قطعات سفالین را نیز در کنار این خطوط یافته‌اند.

خطوط نازکا  که برخی از آن‌ها به ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، درسال ۱۹۹۴ از طرف  یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار داده شد. خطوط جدیدی که توسط تیم دانشگاه ژاپن کشف شده است، یکصد سال پیش از میلاد مسیح نقش شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان