وریا غفوری، پشت درهای تیم ملی

دلایل حذف او از تیم ملی همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد

بسیاری از هواداران فوتبال معتقدند که وریا غفوری به دلیل مواضع خارج از زمین خود، به تیم ملی دعوت نشده است - عکس از شهروند

در پی انتشار لیست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار با بوسنی، آنچه که بیش از هرچیز جلب‌توجه کرد، نبود نام کاپیتان تیم استقلال است. در همین راستا، باشگاه استقلال تهران نسبت به عدم دعوت او اعتراض خود را اعلام کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی قبلی قرار است تیم ملی فوتبال ایران و بوسنی، روز ۲۲ آبان، در یک دیدار دوستانه رودرروی یکدیگر قرار بگیرند. در همین راستا، دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران لیست ۲۳ نفره بازیکنان دعوت شده برای این دیدار را اعلام کرد. اما در میان افراد دعوت شده، نام وریا غفوری به چشم نمی‌خورد. باشگاه استقلال اعلام کرده که قصد دارد از طریق فدراسیون فوتبال، اعتراض خود را به عدم دعوت از غفوری، به اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی اعلام کند.

 او فصل گذشته در ۲۹بازی برای استقلال در لیگ بازی کرد و ۲بار نیز به عنوان بهترین بازیکن زمین شناخته شد و حتی در هفته اول مسابقات این فصل، برای استقلال گلزنی کرد. بر اساس تحلیل عملکرد بازیکنان توسط «متریکا»، مرجع آماری فوتبال ایران، غفوری بهترین دفاع راست فصل گذشته لیگ ایران است.

وریا غفوری که تا پیش‌ازاین ۲۷ بار برای تیم ملی ایران بازی کرده، از جمله بازیکنانی است که به دلیل مواضع سیاسی خود نیز، به شدت موردتوجه و علاقه مردم قرار دارد. این موضوع باعث شده که رنگ پیراهن او بر میزان محبوبیتش تأثیری نداشته باشد.

وریا غفوری خارج از مستطیل سبز

از زمان انتشار لیست، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد دلایل عدم دعوت از غفوری مطرح شده است. به دلیل عملکرد فنی این بازیکن که در بازی‌های فصل گذشته خوب بوده، احتمالات غیر فنی برای آن بیشتر مطرح است.

برای مثال، او در واکنش به افزایش قیمت ارز و سکه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «جمهوری خوب، اسلامی خوب، ایران بهترین. فقط دلیل این همه مشکلات و فقر مردم ایران چیست؟»

کاپیتان استقلال در رابطه با اعدام نوید افکاری، نیز در توییتر موضع گرفت. در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «فکر، اندیشه و آزادی، قابل اسارت نیست نه با زندان نه با اعدام. ذات انسان مطالباتی دارد که هیچ‌وقت خاموش نمی‌شود.»

بلافاصله پس از این پست، حساب کاربری او از دسترس خارج شد. با این حال پس از مدتی حساب کاربری وی مجددا فعال شد اگرچه گفته می شود حراست وزارت ورزش، انتشار مطالب اینچنین را برای او ممنوع کرده است. او پیش از این هم به دلیل مواضع صریحش از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بازخواست شده بود.

البته ماجرا به اینجا ختم نشد و علی خامنه ای در سخنرانی خود گفت: «به یاد داشته باشید امنیت خود را از کجا آورده‌اید.» بسیاری این سخن رهبر جمهوری اسلامی را واکنشی به اعتراضات غفوری تلقی کردند.

اعتراضات غفوری با سخنران رهبر نیز قطع نشد. وی پس از آنکه محمدجواد ظریف، در صداوسیما و در پاسخ به سؤال مجری گفت که مردم ما خود انتخاب کرده‌اند که این‌طور زندگی کنند، در برابر این سخن واکنش نشان داد و گفت: «آن‌هایی که به‌خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین و یمن و لبنان زیر فشار هستند شما نیستید، مردم ایران هستند.»

او سپس در صفحه توییتر خود، در این باره نوشت: «سیاستی که مقبول اذهان نباشد ورشکسته و شکست خوردست که باید دفنش کرد.»

وریا غفوری اصالتاً کرد است و همواره در مورد مسائل کردها دغدغه دارد. او پس از آنکه چندین کولبر براثر شلیک نیروهای مرزبانی کشته شدند، در اینستاگرام خود نوشت: «اینجا کردستان است؛ جایی که مردان برای سیر کردن شکم خود و زن و بچه‌شان باید کول‌بری کنند. اما به قیمت جان‌شان.»

غفوری دررابطه‌با فقر فراگیر جامعه، در توییتر خود این‌طور نوشت: «اختلاف و شکاف_طبقاتی یکی از دلایل از بین رفتن احساسات افراد جامعه هست هر چه شکاف و اختلاف بیشتر باشد بی رحمی به نسبت بیشتر خواهد شد! هر چه رانت بیشتر، تقسیم ثروت غیر منصفانه‌تر و شکاف طبقاتی بیشتر!»

همچنین، پس از آنکه بسیاری از مردم به دلیل عدم پوشش مشکلات آنها توسط صداوسیما در خیابان شعار دادند: «ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما»، غفوری در مصاحبه پایان بازی خود صراحتاً به خبرنگار صداوسیما گفت دوربین را خاموش کند و حاضر نیست با آن مصاحبه کند.

پس از این مواضع وقتی یک‌بار خبرنگار برنامه ۹۰ که در آن زمان همچنان با حضور عادل فردوسی‌پور برگزار می‌شد، از او پرسید آیا نمی‌ترسی؟ غفوری در پاسخ گفت: «چرا بترسم؟ حرف حق می‌زنم.»

باتوجه‌به اینکه وریا غفوری از نظر فنی و در زمین فوتبال عملکرد مطلوبی داشته است، دعوت نشدن او به تیم ملی به گمانه‌زنی‌ها در خصوص دلایل پشت پرده این تصمیم دامن زده است.

بیشتر از ورزش