امانوئل مکرون، به اشاعه «اخبار کذب» درباره دختران مسلمان متهم شد

رئیس‌جمهور فرانسه گفته‌بود اسلام در سراسر جهان «در بحران» به سر می‌برد

پوشش کامل صورت از سال ۲۰۱۱ در فرانسه ممنوع شده است-ERIC GAILLARD / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه متهم به اشاعه «اخبار کذب» شد بعد از آنکه ادعا کرد دختران مسلمان به کوچکی ۳ ساله مجبور به پوشیدن حجاب کامل بر صورت خود هستند و «در تنفر علیه ارزش‌های فرانسه تربیت می‌شوند.»

رهبر فرانسه تصویری از حومه‌های عاری از قانون را توصیف کرد که در آن با نوزادان بد رفتار شده و آنها را از کودکان جنس مخالف جدا نگه می‌دارند.

او همچنین ادعا کرد «صدها تن از افراد افراطی» وجود دارند که هر لحظه می‌توانند با چاقویی به شهروندان حمله کنند.

آقای مکرون در نامه خود به فایننشال تایمز نوشت: «از محلاتی دیدار کنید که در آن دختران کوچک، سه یا چهار ساله مجبور به پوشاندن صورت خود می‌شوند.»

او گفت این دختران همگی «از پسران جدا شده‌اند و از سنین خیلی کودکی از سایر جامعه جدا می‌شوند و با تعلیم تنفر از ارزش‌های فرانسوی تربیت می‌شوند.»

در واقع، پوشش کامل صورت از سال ۲۰۱۱ در فرانسه ممنوع شده است که در پی تصویب قانون جنجالی «ممنوعیت برقع» اتفاق افتاد.

هیچ حادثه ثبت‌شده یا تصویری از کودکان کم‌سنی که در فرانسه برقع به صورت دارند در دست نیست و هیچ محاکمه قانونی هم در این خصوص برپا نشده است.

اما آقای مکرون دوباره به اسلام‌هراسی متهم شد که بعد از چندین حمله تروریستی اسلام‌گرایان توسط مهاجران خارجی با چاقو در سراسر کشور اتفاق افتاد.

آقای مکرون در نوشته خود برای فایننشال تایمز ادامه داد: «اگر با دولت صحبت کنید که هر روز با صدها مورد از افراطی‌گرایی در افراد مواجه می‌شود کاملا خواهید فهمید چرا ما می‌ترسیم احتمال دارد هر لحظه این افراد با چاقو به جان مردم بیفتند. این چیزی است که فرانسه مشغول مبارزه علیه آن است، مبارزه علیه نفرتی سازمان‌دهی شده، مرگ و تهدیدات علیه فرزندان این کشور و نه هیچ وقت مبارزه علیه اسلام.»

فایننشال تایمز نامه آقای مکرون را بعد از آن شکایت او منتشر کرد که درباره دیدگاهی نوشته شده به قلم یک خانم روزنامه‌نگار مسلمان ابراز شد که در آن او را به اشاعه نفرت علیه مسلمانان متهم می‌کرد.

به گفته فایننشال تایمز، مقاله مذکور «بعد از تذکر خوانندگان درباره اشتباهات مطروح درباره واقعیت‌های جاری، برای بررسی از سایت حذف شده است.»

آقای مکرون در نامه خود از این اقدام حمایت کرد و نوشت: «من هرگز اجازه نمی‌دهم هیچ کس ادعا کند فرانسه یا دولت این کشور در حال اشاعه نژادپرستی علیه مسلمانان است.»

اما مخالفان از آخرین اظهارات او قانع نشدند.

نادیا هنی مولای، نویسنده معروف فرانسوی گفت: «آقای مکرون از یک رسانه بریتانیایی بهره جسته تا اخبار کذب را درباره مسلمانان فرانسه اشاعه دهد. در فضایی که به شدت ناپایدار است، این رفتاری کاملا نامناسب از رهبر یک کشور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

و مروان محمد، کنشگر حقوق بشر که ادعاها درباره مسلمانان فرانسه را مورد راستی‌آزمایی قرار داد گفت: «ادعای رئیس جمهور بر اساس هیچ مدرکی ابراز نشده است.»

فرانسه خانه حدود ۵ میلیون نفر مسلمان است که بیشترین میزان در اروپای غربی است و بسیاری از آنان ریشه در مستعمرات سابق این کشور نظیره الجزیره دارند.

بسیاری از نژادپرستی روزافزون و اسلام‌هراسی شکایت دارند که از جانب سیاستمدارانی نظیر آقای مکرون، آنان را هدف قرار داده است.

آقای مکرون از تمهیداتی جدید خبر داد که برای مبارزه با «تجزیه‌طلبی اسلام‌گرایانه» طراحی شده و شامل قوانین و کنترل سخت‌تر دولت بر مدارس و سایر موسسات مسلمانان می‌شود.

او طی سخنرانی خود در ماه اکتبر گفت اسلام در سراسر جهان «در بحران» به سر می‌برد و همچنین قول داد فرانسه به انتشار کاریکاتورهای شارلی ابدو در تمسخر از پیامبر محمد ادامه دهد.

این اظهارات باعث تظاهرات‌هایی در جهان عرب و مسلمان شد و هزاران نفر خواستار بایکوت محصولات فرانسوی شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان