کابل دست خود را رو می‌کند

صدای مخالفت با مذاکرات صلح بین مقامات افغانستان بلند شده‌ است

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با همراهانش در اجلاس صلح در دوحه قطر ـ KARIM JAAFAR / AFP

از پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، چندی نگذشته است که مقام‌های افغان خسته از فشار فزاینده دولت ترامپ برای رسیدن به توافق با طالبان، رنگ خود را نشان داده و خواهان بازنگری واشینگتن درزمینه مذاکرات صلح افغانستان با طالبان شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور از تشدید جنگ و خشونت طالبان انتقاد کرده و گفته است هزاران زندانی طالبان که از بند رهاشده‌اند، دوباره به میدان نبرد بازگشته‌اند.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای اجرایی کردن توافقاتش با طالبان کابل را گام‌به‌گام تحت‌فشار قرار داد تا به توافقاتی تن دهد که اصلاً در جریان آن نبوده و ازجمله بیش از ۵ هزار زندانی طالبان را آزاد کند.

حالا با وزیدن باد تغییر در واشینگتن هم لابی‌های دولت افغانستان فعال‌تر شده و هم مقام‌های طراز اول کشور در کابل می‌گویند که نمی‌توان به طالبان اعتماد کرد.

آقای دانش تصریح می‌کند: «این موافقت‌نامه را ما به‌عنوان حکومت افغانستان نه امضا کرده‌ایم، نه طرف آن بوده‌ایم و نه آن را تائید کرده‌ایم. از نگاه حقوقی در قبال جزییاتی که در محتوای این موافقت‌نامه وجود دارد، هیچ مسئولیتی نداریم.»

سرور دانش رابطه نزدیکی با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری دارد و گمان نمی‌رود که این موضع‌گیری خلاف سیاست دولت افغانستان باشد.

این روشن‌ترین سخنانی است که پس از موافقت‌نامه صلح قطر در چنین سطحی ایراد می‌شود.

زلمی خلیلزاد، دیپلمات افغان تبار آمریکایی در راستای برآوردن کردن آرزوی دونالد ترامپ و خروج سربازان آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی، به بسیاری از خواسته‌های طالبان که افغانستان نامشروع می‌داند، گردن نهاده است.

دو طرف ازجمله درباره «دولت اسلامی پس از صلح» سخن گفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات بین‌الافغانی که در پی توافقات آمریکا با طالبان در دوحه شروع‌شده است، در دو ماه گذشته به بن‌بست خورده و هیچ پیشرفتی نداشته است.

مذاکره‌کنندگان افغان که در دوحه حضور دارند به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که نمایندگان طالبان از موضع قدرت سخن می‌گویند و چنان تصور دارند که اداره کشور در آینده نزدیک به آن‌ها واگذار می‌شود و ازاین‌جهت حاضر به انعطاف نیستند.

آقای دانش نیز در نشست «تقویت روند اطلاعات در سطوح محلی» طالبان را عامل بن‌بست در مذاکرات صلح خواند و گفت که این گروه طرفدار صلح نیست.

شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا که تا مرز دعوت از رهبران طالبان به کاخ سفید پیش رفته بود، به بحث بزرگی در میان شورشیان نیز تبدیل‌شده است.

هرچند گروه طالبان می‌گوید که برای اعلام نتایج نهایی انتخابات آمریکا منتظر می‌ماند اما نعیم وردگ، سخنگوی طالبان گفته است که این گروه با دولت آمریکا توافقنامه صلح امضاء کرده‌اند نه با یک شخص.

اما برعکس آن، توافقنامه صلح طالبان اما به تائید کنگره نرسیده و تنها از سوی زلمی خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم گروه طالبان امضاءشده است.

طالبان بر اساس این توافقنامه تعهد کرده‌اند که سطح خشونت را کاهش دهند و به شهرهای کشور حمله نکنند؛ اما اداره سربازرس ویژه آمریکا برای افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که این شورشیان به وفا به عهد نکرده و در سه ماه گذشته حدود ۹۰۰ نفر در این کشور کشته‌شده‌اند.

بیشتر از