آتش‌بس در قره‌باغ با میانجی‌گری روسیه؛ اعزام نیروهای پوتین به منطقه

نیروهای حافظ صلح روسیه دست‌کم پنج سال در ناگورنو-قره‌باغ باقی می‌مانند

ولادیمیر پوتین می‌گوید استقرار نیروهای روسیه در منطقه بخشی از توافق آتش‌بس است-Alexey NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

بامداد سه‌شنبه، ساعاتی پس از امضاء توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان با میانجی‌گری روسیه، نیروهای حافظ صلح روسیه به منطقه ناگورنو-قره‌باغ اعزام شدند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید: این بخشی از قرارداد آتش‌بس است که راه را برای یک راه‌کار سیاسی بلندمدت هموار می‌کند.

به گزارش رویترز، توافق آتش‌بس که ساعاتی قبل بین ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضاء شد از نیمه‌شب سه‌شنبه به وقت مسکو به اجرا در آمد. براساس این توافق، بحرانی که در شش هفته اخیر به کشته شدن هزاران نفر و بی‌خانمانی هزاران نفر دیگر منجر شد و منطقه را در آستانه ورود به یک جنگ بزرگتر قرار داده بود، متوقف می‌شود.

مناقشه آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ است و طبق توافق صلح، ‌آذربایجان می‌تواند تمامی سرزمین‌هایی که به دست آورده شامل شهر شوشی را حفظ کند. ارمنستان نیز باید تا ۲۰ روز دیگر سرزمین‌هایی که به دست آورده را ترک کند. پوتین می‌‌گوید، اکنون مردمی که به جا و مکان شده بودند می‌توانند به ناگورنو قره‌باغ بازگردند و کشته‌ها و زندانیان مبادله خواهند شد. کانال‌های ارتباط اقتصادی و حمل و نقل نیز با کمک گارد مرزی روسیه بازگشایی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر نیروهایی حافظ صلح روسیه دست‌کم تا پنج سال در این منطقه باقی می‌مانند. به گفته وزیر دفاع روسیه روند اعزام هزار و ۹۶۰ نیرو آغاز شده است.

پیش از این نیز تلاش‌هایی برای صلح به ویژه از سوی آمریکا انجام شده بود که به شکست انجامید. رویترز می‌نویسد، این توافق صلح نشان می‌دهد که روسیه همچنان در منطقه‌ای که حیات‌پشتی این کشور محسوب می‌شود، دست بالا را دارد. این خبرگزاری بریتانیایی همچنین به نفوذ گسترده دولت ترکیه در این مناقشه اشاره می‌کند.

الهام‌علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به طور روشن به نقش ترکیه و مشارکت آنکار در «تلاش‌ها برای حفاظت از صلح» اشاره کرده است.

آنکارا هنوز در این زمینه موضع‌گیری نکرده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که بر اساس بررسی عمیق شرایط تصمیم برای آتش‌بس اتخاذ شده است. او ساعاتی قبل در صفحه فیس‌بوک خود خبر امضاء توافق را اعلام کرده بود.

بیشتر از جهان