سراب آرامش در آمریکا: ترامپ تا کجا پیش می‌رود؟

ترامپ تا کنون نشانه‌ای از پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری بروز نداده است

اوضاع تا حدود زیادی به نحوه واکنش ترامپ وابسته است-DAVID MCNEW / AFP

طی هفته گذشته، مردم در آمریکا و جهان خیره به صفحه کامپیوتر آبی و قرمز شدن نقشه کالج انتخاباتی را رصد می‌کردند. عنوان تحلیل‌های منتشر شده در رسانه‌ها خبر از آن می‌داد که رقابت تنگاتنگ‌تر از آن بوده است که پیش‌تر تصور می‌شد. اینک شاید تصور شود که تخته‌بند کردن ویترین مغازه‌ها و خرید اسلحه و مهمات [در هراس از آشوب‌های بالقوه بعد از اعلام نتیجه انتخابات] واکنش زیاد ازحد محتاطانه‌ای باشد. 

جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور اکنون بیش از ۲۷۰ رأی لازم کالج انتخاباتی را به دست آورده است و در کنار معاون منتخب سناتور کامالا هریس، رئیس جمهور بعدی ایالات متحده آمریکا خواهد بود. با وجود این، گرچه طرفداران بایدن با شور و شوق در خیابان‌های واشینگتن دی سی، نیویورک و جاهای دیگر به شادمانی پرداخته‌اند اما به نظر نمی‌رسد که خطر آشوب خیابانی رخت بربسته باشد. 

در حالی که در هفته انتخابات فعالیت حامیان مسلح دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا توجه زیادی از رسانه‌ها را جلب نکرد، اما یک مرکز شمارش آرا در شهرستان ماریکوپا در ایالت آریزونا به دلیل نگرانی امنیتی ناشی از تجمع آن‌ها تعطیل شد. این در حالی است که یک گروه فیس‌بوکی با نام «سرقت انتخابات را متوقف کنید» که صدها هزار حامی آقای ترامپ در آن بسیج شده بودند، از سوی فیس‌بوک بسته شد. اعتراضات خیابانی پس از مرگ جورج فلوید در لس‌آنجلس، مینیاپولیس، نیویورک و دی سی در دیگر نقاط آمریکا همچنان در جریان است. 

اکنون همه نگاه‌ها به ترامپ است. تا این لحظه وی با انتشار ادعاهای بی‌اساس درباره تخلفات انتخاباتی و تقلب در شمارش آرا در توییتر، در حال بهره‌برداری از بذر تردیدهایی است که در ماه‌های منتهی به انتخابات کاشته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات علمی نشان‌گر وجود یک رابطه گسترده بین خشونت‌های سیاسی و تقلب در انتخابات یا (در این مورد) تصور تقلب در انتخابات است. آن چه ترامپ، مشاوران و هواداران رسانه‌ای وی در روزها و هفته‌های آینده خواهند گفت، به ویژه اکنون که رسانه‌ها بایدن را پیروز انتخابات معرفی کرده‌اند، علامت مهمی به طرفداران ترامپ خواهد بود. اعلام پذیرش شکست در انتخابات از سوی ترامپ کمک بزرگی به آرام کردن اوضاع خواهد کرد. اما ایجاد تردید در مشروعیت انتخابات روز سه‌شنبه موجب افزایش خطر ناآرامی و واکنش‌های خشونت‌آمیز از سوی آن دسته افرادی خواهد بود که خود را مغبون انتخابات می‌دانند. 

تجمع طرفداران ترامپ و فعالان ضد ترامپ در اطراف مجلس ایالتی جورجیا در هنگام بازشماری آرا، تجمع اعضای گروه «سرقت انتخابات را متوقف کنید» در فیلادلفیا، هم‌زمان به طرح شکایت حقوقی تیم ترامپ در دادگاه پنسیلوانیا، تظاهرات در اطراف کاخ سفید با حضور طرفداران دو رقیب انتخاباتی، تظاهرات «پراد بویز» در میشیگان و درگیری معترضان آنتیفا با پلیس در شهر نیویورک از نمونه‌های تنش‌های خیابانی است. 

در سال ۲۰۰۰، این رای دیوان عالی نبود که آتش بحران را بر سر شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری خاموش کرد. این پذیرش شکست از سوی ال گور بود که بحران را خاتمه داد. تا زمانی که ترامپ به همین طریق شکست در انتخابات را نپذیرد، بحران و ناامنی ادامه خواهد داشت. 

انتخابات هفته گذشته بار دیگر گسل‌های قدیمی (اقتصادی، نژادی، جغرافیایی و حزبی) در آمریکا را که طی چهار سال گذشته برجسته و با همه‌گیری کرونا تسریع شده است، آشکار کرد. بیش از ۷۴ میلیون آمریکایی به ریاست جمهوری بایدن رأی داده‌اند، اما بیش از ۷۰ میلیون نفر به انتخاب مجدد ترامپ رأی داده‌اند. مانند «سراب قرمز» پیش‌بینی‌شده در جریان شمارش آرا، این امکان وجود دارد که ما اینک با یک «سراب آرامش» مواجه باشیم؛ یک حس کاذب که ثبات بازگشته است و همه چیز حل شده است. [منظور از «سراب قرمز» تصور پیشتازی جمهوری‌خواهان در جریان شمارش آرا به واسطه شمارش آراء حضوری متمایل به جمهوری‌خواهان پیش از شمارش آرای پستی متمایل به دموکرات‌ها است.] 

همان‌طور که بایدن در سخنان خود  پس از انتخابات بیان کرده است، راهی برای مرهم گذاشتن بر زخم‌های کشور و تقویت اتحاد وجود دارد، اما در حال حاضر، و همان‌طور که طی چهار سال گذشته این‌گونه بوده است، اوضاع تا حدود زیادی به نحوه واکنش ترامپ وابسته است.  

دکتر لیندسی نیومن تحلیلگر ارشد سیاسی است.

© The Independent