تیم انتقال قدرت بایدن در جنب و جوش؛ تقویم کاری ترامپ، خالی

بایدن کارگروهی سیزده نفره از کارشناسان برای مقابله با بحران کرونا منصوب کرد

جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در کنار کاملا هریس، معاون منتخبش REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo

به نظر می‌رسد در اولین روز کاری پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده از سوی رسانه‌ها، او و رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ برنامه کاری بسیار متفاوتی دارند. 

مطابق یک بیانیه مطبوعاتی که تیم آقای بایدن صادر کرده است، روز دوشنبه آقای بایدن و معاون منتخب رئیس جمهور، کاملا هریس، پس از دریافت یک گزارش درباره وضعیت کرونا از سوی هیات مشاوران بهداشتی تیم انتقال قدرت او در یک سخنرانی برنامه‌های خود را برای مقابله با کرونا و رونق اقتصاد ایالات متحده اعلام خواهند کرد. 

آقای بایدن ترکیب کارگروه مبارزه با ویروس کرونا را در دولت خود اعلام کرده است.

این کارگروه شامل یک مشاور سابق دولت ترامپ خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطابق برنامه کاری اعلام‌شده، آقای بایدن قرار است در جلساتی با تعدادی از مشاوران تیم انتقال قدرت خود شرکت کند. 

در مقابل، آقای ترامپ هیچ کاری در برنامه کاری رسمی خود برای روز دوشنبه ندارد.

در بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید آمده است: «رئیس جمهور هیچ رویداد عمومی برنامه‌ریزی شده‌ای ندارد.» 

روز یکشنبه، آقای ترامپ عصر خود را صرف بازتوییت ویدیوهایی از کلیپ‌های فاکس نیوز کرد که در آن مجریان و کارشناسان مدعو ادعاهای بدون پشتوانه‌ای را درباره تقلب در انتخابات هفته گذشته طرح کردند. 

برنامه کاری آخر هفته آقای ترامپ نیز خالی بود. او دو روز آخر هفته خود را در حالی صرف بازی گلف کرد که شمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده به رکوردی جدید دست یافته است. 

در طول مبارزات انتخاباتی، آقای ترامپ بارها و بارها آقای بایدن را به دلیل برنامه کاری سبک‌ترش مسخره کرده بود و به دروغ ادعا می‌کرد که معاون سابق رئیس جمهور در زیرزمین خانه‌اش خود را حبس کرده است. 

کم‌کاری آقای ترامپ و پرکاری آقای بایدن در حالی است که آقای ترامپ همچنان از پذیرفتن نتیجه انتخابات امتناع می‌ورزد و می‌کوشد برای دستیابی به پیروزی تمام راه‌های حقوقی را امتحان کند. 

اما مایکل کوهن، وکیل شخصی قدیمی آقای ترامپ که اینک روابطش با او به سردی گراییده است، می‌گوید که به باور او رئیس سابقش کاخ سفید را تخلیه خواهد کرد و پرونده بی‌اساس خود را از مارالاگو، محل اقامت شخصی خود در فلوریدا، پیگیری خواهد نمود. 

آقای کوهن می‌گوید: «برای من مایه تعجب نخواهد بود که آقای ترامپ برای پذیرش شکستش سخنرانی‌ نکند. نظریه من این است که در زمان کریسمس او به مارالاگو خواهد رفت و تا زمان مراسم تحلیف در آن جا خواهد ماند. مایه شگفتی من نخواهد بود اگر او در مراسم تحلیف حاضر نشود. 

او نمی‌تواند اجازه دهد دوربین به او خیره شود در حالی که پرده نمایش پایین کشیده می‌شود. او یک بازنده صرف است و این برای او خیلی جان‌کاه است. در حال حاضر، آن چه در کاخ سفید در جریان است این است که همه دارند تقصیر شکست را بین یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند.» 

© The Independent