خشنودی فلسطین از پیروزی بایدن و امیدواری به آغاز مجدد مذاکرات صلح

دولت بایدن برای فلسطین، بهتر از دولت‌های کلینتون و اوباما نخواهد بود

دیدار محمود عباس و جو بایدن در شهر رام‌الله در سال ۲۰۱۶. عكس از:  AFP

پس از اعلام شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری و استقبال رهبری فلسطین از پیروزی جو بایدن، رقیب دموکرات وی در رقابت‌های سیاسی، جامعه فلسطین نسبت به این تحول بزرگ ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است سیاست آمریکا در قبال درگیری‌های اعراب و اسرائیل به روند سابق خود بازگردد، هرچند موضع واشنگتن در گذشته نیز تنها به مدیریت منازعه منحصر بوده و نه برای حل آن.

فلسطینی‌ها دولت ترامپ را پس از انتقال از موضع جانبدارانه نسبت به اسرائیل به شریک راست افراطی اسرائیل در امتناع از تأسیس کشور فلسطین در محدوده مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ و مخالفت با روند بازگشت پناهندگان فلسطینی، به عنوان بدترین دولت ایالات متحده برای منازعه فلسطین و اسرائیل تلقی می‌کنند.

 پس از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس در سال ۲۰۱۸، به عنوان بخشی از برنامه صلح ترامپ، که فلسطینیان آن را به شدت رد کرده و اقدامی برای بربادی کامل حقوق ملی فلسطین و حمایت از مواضع راست افراطی در اسرائیل می‌دانند، فلسطین روابط سیاسی و امنیتی خود را با دولت ترامپ قطع کرد. این در حالی است که جو بایدن برای اطمینان از تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، طرح ترامپ را كه شامل الحاق بخش‌های وسیعی از كرانه باختری به قلمرو اسرائیل می‌شود را رد كرده و پایبندی خود را به اصل راه حل چاره دو كشوری اعلام كرده است. بایدن همچنان بر لزوم اتخاذ اقداماتی از جمله ارائه کمک‌های ایالات متحده به فلسطینی‌ها که حدود نیم میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، افتتاح دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و از سرگیری روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل، به‌محض اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این پیروزی را به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفت. محمود عباس آمادگی خود را برای همکاری با دولت بایدن برای تقویت روابط فلسطین و آمریکا ابراز داشته و افزود که امیدوار است در سایه همکاری میان دو جانب، ملت فلسطین به آزادی، استقلال و عدالت دستیابی پیدا کنند.

همچنان، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین ابراز امیداوری کرد که دولت بایدن مسیر سیاسی جدی که مبتنی بر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، راه حل چاره دوکشوری و به رسمیت شناختن کشور فلسطین باشد را ایجاد کند. وی افزود: محمود عباس "بهترین شریک برای هر مسیر سیاسی است که ممکن است به یک راه حل عادلانه منتهی شود."

در همین حال، احمد مجدلانی، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، بایدن را به بازگشت تلاش‌های صلح به روند طبیعی، اجرای تصمیمات مطابق به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، نادیده گرفتن برنامه صلح ترامپ، از سرگیری روابط فلسطین و آمریکا و باز کردن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن فراخواند. وی ضمن ابراز آمادگی این سازمان برای از سرگیری مذاکرات بر اساس اصول بنیادین حقوق بین‌الملل، افزود که فلسطینی‌ها همواره آماده گفت‌وگو حتی با دولت ترامپ بودند، پیش از آن که ترامپ برخلاف مبانی حقوق بین‌المللی تصمیم بگیرد و مسیر ارتباط با فلسطین را ببندد.

البته فلسطینی‌ها انتظار ندارند دولت بایدن از دولت‌های بیل کلینتون و باراک اوباما بهتر باشد، زیرا به گفته احمد مجدلانی، دولت‌های یادشده علی‌رغم مشارکت گسترده در روند صلح، اراده سیاسی قاطعی برای اعمال فشار بر اسرائیل به هدف وادار کردن تل‌آویو به پذیرش صلح نداشتند.

از سوی دیگر، علی الجرباوی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بریزیت، معتقد است که بایدن به موضع سنتی ایالات متحده در مورد روند صلح که ترامپ علیه آن مخالفت کرده است، باز خواهد گشت و افزود که این موضع منحصر به مدیریت منازعه است، نه حل آن، بنابراین، بایدن نیز در صدد پیگیری مجدد راه حل چاره دوکشوری، ادامه گفت‌وگوهای صلح، حمایت مالی و سیاسی از تشکیلات خودگردان فلسطین برای اطمینان از بقای آن خواهد بود، اما راه حل اساسی منازعه فلسطین و اسرائيل را به آینده موکول خواهد کرد. وی افزود: اتخاذ این تصمیم، تشکیلات خودگردان فلسطین را وادار به برقراری مجدد روابط امنیتی با اسرائیل و از سرگیری مذاکرات صلح می‌کند. الجرباوی خاطرنشان کرد که مسئله بازگشت به طرح صلح چاره دوکشوری، در حالی‌که به فلسیطینیان امیدواری می‌بخشد، اما در عین زمان به تل‌آویو فرصت می‌دهد تا سیاست‌های توسعه طلبانه خود را همچنان ادامه دهد.

الجرباوی گفت که جمع میان بقای تشکیلات خودگردان فلسطین با حل عادلانه و قابل پذیرش منازعه فلسطین و اسرائیل دشوار است و این امر نشان می‌دهد که بقای تشکیلات خودگردان فلسطین مستلزم ارائه امتیازاتی است که مسیر رسیدن به راه حل اساسی را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌کند. وی افزود: رهبری فلسطین با توجه به عدم تمایل به اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز که او را ناگزیر به پرداخت هزینه‌های آن می‌کند، سعی دارد موجودیت تشکیلات خودگردان فلسطین را حفظ کند، بنابراین، رسیدن بایدن به کاخ سفید باعث می‌شود رهبری فلسطین بتواند در همان محدوده راحتی که ادامه آن را ترجیح می‌دهد باقی بماند.

© IndependentArabia