ماری جوانا در شماری دیگر از ایالت‌های آمریکا قانونی شد

قبلاً یازده ایالت مصرف تفریحی حشیش را قانونی کرده بودند

اکنون یک سوم آمریکایی‌ها در ایالت‌هایی به سر می‌برند که مصرف تفریحی ماری‌جوانا در آن‌ها قانونی است-Olivier Douliery / AFP

در حالی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را قطره‌چکانی اعلام می‌کنند یکی از برندگان آشکار شب انتخابات مصرف طبی و تفریحی کانابیس یا گیاه ماری‌جوانا بود.

ساکنان نیوجرسی، مونتانا، داکوتای جنوبی و آریزونا در همه‌پرسی قانونی‌سازی مصرف تفریحی ماری‌جوانا رای مثبت دادند و فیل مورفی فرماندار نیوجرسی اواخر شب انتخابات موافقت خود را در توییتر اعلام کرد.

این فرماندار در توییتر نوشت: در نیوجرسی کار را تمام کردیم. امشب در پرسش نخست از مردم اکثریت قریب به اتفاق به قانونی شدن مصرف ماری‌جوانا برای بزرگ‌سالان رای دادند که گامی بزرگ به سوی عدالت نژادی و اجتماعی و بهبود اقتصاد ما است.

در داکوتای جنوبی رای‌دهندگان به همه‌پرسی قانونی شدن مصرف طبی آن هم رای مثبت دادند تا این ایالت نخستین ایالتی باشد که همزمان به هر دو نوع مصرف رای داده است. رأی‌دهندگان می‌سی‌سی‌پی نیز به مصرف طبی برای افراد بیمار رای دادند.

در کل با نتایجی که در این انتخابات به دست آمد اکنون مصرف تفریحی ماری جوانا در۱۵ ایالت و بخش کلمبیا قانونی خواهد شد و مصرف طبی هم در ۳۵ ایالت قانونی خواهد شد.

چگونگی وضعیت قانونی‌سازی مصرف ماری‌جوانا در این ایالت‌ها به قرار زیر است.

در همه‌پرسی نیوجرسی ۶۷ درصد رای‌دهندگان در برابر ۳۳ درصد به مصرف طبی ماری‌جوانا رای مثبت دادند.

به این ترتیب اکنون مجلس نمایندگان نیوجرسی و سازمان تنظیم مقررات شاهدانه با همکاری یکدیگر خط‌مشی جدید را تدوین خواهند کرد.

این ایالت در سال ۲۰۱۰ مصرف طبی ماری‌جوانا را تصویب کرده بود.

در آریزونا طبق لایحه ۲۰۷ داشتن تا یک اونس (۲۸ گرم) از آن برای افراد ۲۱ ساله و بالاتر قانونی است و این ایالت در حال برنامه‌ریزی برای تنظیم نظام اعطای پروانه خرده‌فروشی ماری‌جوانا است.

به گزارش ای‌.زد.سنترال فروش ماری‌جوانا در این ایالت ممکن است از ماه مارس آغاز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نتایج همه‌پرسی افرادی هم که بابت حمل کانابیس سابقه محکومیت دارند می‌توانند برای حذف سوء‌سابقه به دادگاه درخواست بدهند و شهروندان هم حق دارند تا شش اصله گیاه شاهدانه را پرورش دهند.

رأی‌دهندگان مونتانا به دو طرح فروش و مصرف تفریحی کانابیس رأی مثبت دادند ولی ممکن است فقط یکی از آن‌ها به تصویب برسد.

طبق اصلاحیه سی‌آی ۱۱۸ قانون اساسی می‌توان قانون را تغییر داد تا این ایالت بتواند خرید ماری‌جوانا برای افراد ۲۱ ساله و بالاتر را قانونی کند.

قانون تکمیلی آی ۱۹۰ نیز در همه‌پرسی این ایالت رای آورد و مقررات مصرف ماری‌جوانا از قبیل اختیار داشتن محله‌ها برای ممنوعیت فروش آن در داروخانه‌ها در این قانون آمده است.

طبق گزارش گریت فالز تریبون بر اساس برآورد سازمان بودجه و برنامه‌ریزی مونتانا قانونی شدن ماری‌جوانا می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ برای این ایالت ۳۸.۵ میلیون دلار درآمد ایجاد کند. مصرف طبی  پیش از این در این ایالت مجاز بوده است.

در داکوتای جنوبی رای‌دهندگان در همه‌پرسی به به هر دو مصرف طبی و تفریحی رای مثبت دادند.

با رای آوردن اصلاحیه الف قانون اساسی این ایالت در روز انتخابات، داشتن و فروش محصولات ماری‌جوانا برای افراد ۲۱ ساله و بالاتر قانونی شد.

همچنین طبق این اصلاحیه شهروندان حق دارند تا سه اصله گیاه شاهدانه را پرورش دهند و توزیع و فروش نیز با پرداخت ۱۵ درصد مالیات مجاز است.

هم‌چنین در این ایالت قوانینی در همه‌پرسی رای آورد که تهیه ماری‌جوانا برای افراد بیمار را مجاز می‌کند.

رأی‌دهندگان می‌سی‌سی‌پی هم به طرح ۶۵ رأی مثبت دادند که مصرف طبی ماری‌جوانا برای افراد بیمار را قانونی می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز این طرح با کسب ۷۴ درصد رای موافق در برابر ۲۵.۹درصد رای مخالف به تصویب رسید.

به گزارش پلتیکو با تصویب این قوانین در همه‌پرسی‌ها اکنون یک سوم آمریکایی‌ها در ایالت‌هایی به سر می‌برند که مصرف تفریحی ماری‌جوانا در آن‌ها قانونی است.

© The Independent

بیشتر از زندگی