پیام تبریک پادشاه و ولیعهد عربستان به جو بایدن

ادامه سکوت روسیه و چین

پادشاه عربستان برای بایدن آرزوی موفقیت و برای مردم آمریکا آرزوی پیشرفت و کامیابی بیشتر کرده است-Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پیامی پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و معاون منتخب او کامالا هریس را تبریک گفتند. اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رهبران چین همچنان در این مورد سکوت اختیار کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی ضمن مخابره این خبر نوشت که در متن این پیام تبریک پادشاه عربستان برای بایدن آرزوی موفقیت و برای مردم آمریکا آرزوی پیشرفت و کامیابی بیشتر کرده است.

ملک سلمان نیز به روابط دوستانه تاریخی بین دو کشور و مردم عربستان و آمریکا اشاره کرده است.

در حال حاضر شماری از مقامات جهان از جمله رهبران بریتانیا، آلمان و کانادا پیروزی بایدن را تبریک گفته‌اند. اما مقاماتی مانند رئیس‌جمهور مکزیک تبریک را به پس از روشن شدن سرنوشت دعواهای حقوقی دونالد ترامپ موکول کرده‌اند. پوتین و مقامات چین نیز تا امروز ساکت بوده‌اند. پوتین پیش‌تر بایدن را به استفاده از تفکر ضد روسیه در جریان کارزار انتخاباتی خود متهم کرده بود. برخی ناظران بر این باورند که با توجه به مواضع بایدن در زمان معاونت دولت باراک اوباما علیه روسیه، انتظار می‌رود روابط پوتین و بایدن چندان گرم نباشد. چین نیز باوجود تهدیدهایی که در دولت ترامپ متوجه پکن بود،‌ تا کنون موضع روشنی اتخاذ نکرده است.

جو بایدن با عبور از مرز ۲۷۰ رای الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، آرای لازم برای عنوان رئیس‌جمهور منتخب را کسب کرده است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا هنوز نتیجه انتخابات را نپذیرفته و به نحوه اجرای آن اعتراض دارد.

در صورت سوگند بایدن در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، دونالد ترامپ نخستین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که پس از جورج بوش پدر در سال ۱۹۹۲، تنها یک دوره ریاست‌جمهوری را تجربه می‌کند.

بیشتر از جهان