آمریکا می‌گوید ایران باجگیری می‌کند

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ALEX HALADA / AFP

نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران امروز در وین برگزار شد. ایالات متحده آمریکا چهار روز پیش، از ۳۵ عضو این شورا خواسته بود تا برای بررسی نقض تعهدات هسته‌ای ایران تشکیل جلسه بدهند.

جکی والکات، نماینده دائمی آمریکا برای نهادهای بین‌المللی در وین، امروز در نشست شورای حکام «اقدامات و بیانات اخیر ایران» را «شدیدا نگران‌کننده» خواند و افزود که ایران «هیچ دلیل موجهی برای گسترش برنامه هسته‌ای خود ندارد و اقدامات این کشور دقیقا تلاشی برای باجگیری از جامعه جهانی است».

آقای والکات همچنین گفت که تحرکات ایران در خلیج فارس مانند حمله به نفتکش‌ها و پهپاد نشان می‌دهد که «ایران در صدد افزایش تنش‌هاست، نه کاهش ‌آن‌ها و این بیانگر جدی بودن تهدیدهایی است که ایران متوجه صلح و امنیت جهانی می‌کند». سفیر ایالات متحده همچنان تاکید کرد: «تاکتیک‌های باجگیری ایران نه بن‌بست کنونی را حل می‌کند و نه به رفع تحریم‌ها می‌انجامد. راهی که رژیم در پیش گرفته منجر به انزوای بین‌المللی آن می‌شود و خطراتی که با آن‌ مواجه است را افزایش می‌دهد».

نماینده ایالات متحده در وین بار دیگر با اشاره به امکان مذاکرات رو‌ در رو با تهران گفت که ایالات متحده آمریکا مکررا گفته که حاضر است «بی هیچ قید و شرطی» با تهران مذاکره کند و «امکان عادی سازی کامل روابط را فراهم کند».

همزمان با افزایش تنش‌ها در روابط میان واشنگتن و تهران، مقام‌های ایرانی در هفته‌های گذشته اعلام کردند که در پاسخ به تحریم‌های فزاینده آمریکا بر اقتصاد این کشور، سقف تعیین شده غنی سازی اورانیوم را نقض خواهند کرد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو روز پیش نقض سقف مجاز غنی سازی اورانیوم توسط ایران را تایید کردند.

تهران همچنان هشدار داده است که اگر تحریم‌ها رفع نشوند، در مرحله بعدی، غنی سازی اورانیوم را تا مرز ۲۰ درصد افزایش خواهد داد.

در همین حال جواد ظریف وزیر خارجه ایران، در واکنش به نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در توئیتی نوشت که کشورش به تمامی تعهدات توافقنامه هسته‌ای برجام پابند است و اقدامات ایران، بر اساس بند ۳۶ توافق ‌هسته‌ای، قانونی است. به باور آقای ظریف این «ایالات متحده است که از برجام نفرت دارد؛ آن را پاره و نقض کرده و آن‌هایی که را برجام را رعایت می‌کنند، مجازات می‌کند».

ایالات متحده آمریکا در ماه می سال ۲۰۱۷ از توافقنامه برجام خارج شد. مقام‌های دولت دونالد ترامپ گفته‌اند که با وضع تحریم‌های اقتصادی بر ایران، انتظار دارند تهران را وادار کنند تا برای دستیابی به یک توافق جامع‌تر با ایالات متحده آمریکا (که شامل نگرانی‌های امنیتی واشنگتن در خاورمیانه است)، وارد مذاکرات شود.