ادای احترام ملکه و نخست وزیر بریتانیا به کشتگان جنگ‌های جهانی

همه‌گیری ویروس کرونا شکل برگزاری مراسم امسال را تغییر داد

ملکه الیزابت دوم بریتانیا - AFP

روز یکشنبه، ملکه انگلستان (بخشی از بریتانیا) در مراسم «روز یادبود» بر مزار «سرباز گمنام» گل گذاشت.

حضور در این مراسم برخلاف سال‌های قبل که هزاران نفر برای ادای احترام در آن شرکت می‌کردند،  بسیار محدود بود. 

از شهروندان بریتانیا خواسته شده بود که به علت همه‌گیری ویروس کرونا این مراسم را از خانه‌هاشان تماشا کنند، اما اعضای خاندان سلطنتی و بوریس جانسون، نخست‌وزیر، برای ادای احترام به شرکت کنندگان در دو جنگ جهانی، به ملکه ۹۴ ساله انگلستان پیوستند.

اعضای خاندان سلطنتی، از جمله چارلز، ولیعهد، ویلیام، فرزند ارشد چارلز، شاهزاده خانم آن و شاهزاده ادوارد، فرزندان ملکه، با حفظ فاصله اجتماعی، هریک بر مقبره سرباز گمنام حلقه‌های گل نهادند.

در حالی که در سال‌های پیش معمولا حدود ده هزار نفر در محل مراسم اجتماع می‌کردند، این بار از شهروندان سراسر کشور خواسته شد در محدوده  خانه‌هاشان به احترام سرباز گمنام دو دقیقه سکوت کنند و احساسات و خاطراتشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته هزاران نفردر محل «وایت هال» (قصر شاهان و ملکه‌های سابق انگلستان و محل کنونی بیشتر دفاتر دولتی و وزارتخانه‌ها) گرد می‌آمدند. اما در مراسم امسال، تنها از ۲۶ مهمان از سربازان ارتش در جنگ‌های جهانی و دیگر جنگ‌ها، در مراسم شرکت داشتند.

این عده متشکل از زنان و مردان عضو نیروی دریایی، واحدهای ویژه ارتش سلطنتی، و نیروهای زمینی و هوایی ارتش بریتانیا بود که از پادگان‌های «ولینگتون» به محل مقبره سرباز گمنام رژه رفتند. 

ارکسترهای واحدهای مختلف ارتش و طبال‌ها طبق سنت سال‌های گذشته، در این مراسم محدود مارش‌های نظامی نواختند.

شخص ملکه در لباس سیاه مراسم را از بالای یکی از بالکن‌های دفتر وزارت خارجه که مشرف بر محل بود تماشا کرد، در حالی که فرزندش شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلستان، به نیابت از او حلقه گلی  بر مقبره سرباز گمنام گذاشت.

بوریس جانسون را کایر استارمر، رهبر حزب مخالف، و نخست‌وزیرهای پیشین بریتانیا، سِر جان میجر، تونی بلر، دیوید کامرون، و ترزا می همراهی می‌کردند.

بوریس جانسون در نطقی که به این مناسبت ایراد کرد، گفت: «ما همه ساله در ماه نوامبردر این محل برای بزرگداشت زنان و مردان بریتانیا و بازار مشترک که جان خود را در راه آزادی فدا کردند، گرد می‌آییم.» 

«در این اوقات ناگوار، هیچ ویروسی نمی‌تواند بزرگداشت خاطره آن‌ها را متوقف کند، آن هم جایی که به‌تازگی ۷۵مین سالروز پیروزی در جنگ جهانی دوم را جشن گرفته‌ایم.»

شاهزاد هری، دوک ساسکس، که به دنبال کناره‌گیری از وظایف سلطنتی به کالیفرنیا نقل مکان کرد، در این مراسم حضور نداشت. اما در یک پادکست که به مناسبت این روز به اشتراک گذاشت، گفت: «این که بتوان یونیفورم ارتش را برتن کرد و در خدمت وطن بود، بالاترین افتخار در زندگی است.» 

مراسم روز یادبود، به یاد زنان و مردانی برگزار می‌شود که در ارتش بریتانیا در دو جنگ جهانی و جنگ‌های پس از آن، خدمت کردند. مراسم امسال تنها مشروط به حفظ فاصله اجتماعی و محدود بودن آن به فضای باز، برگزار شد.

 همه ساله ملکه انگلستان در دومین یکشنبه ماه نوامبر به یادبود زنان و مردانی که در جنگ‌های جهانی اول و دوم به کشورخدمت کردند، دسته گلی نثار مقبره نمادین سرباز گمنام می کند.

© The Independent

بیشتر از جهان