جو بایدن برای افغانستان چه سودایی در سر دارد؟

تصمیم درباره تمدید پیمان امنیتی میان آمریکا و افغانستان با جو بایدن خواهد بود

انتخاب جو بایدن به دولت افغانستان که زیر فشار فزاینده ترامپ برای توافق با طالبان قرارگرفته بود، جان تازه‌ای بخشیده است -  WAKIL KOHSAR / AFP

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و دکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، پیروزی جو بایدن و کامالا هریس، معاون وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته‌ و بر تقویت روابط دو متحد سیاسی تأکید کرده‌اند.

غنی می‌گوید: «افغانستان چشم‌به‌راه ادامه و تقویت همکاری راهبردی چندلایه با ایالات‌متحده آمریکا به‌ویژه درزمینهٔ مبارزه با تروریسم و برقراری صلح در این کشور است».

حامد کرزی می‌گوید: «همان‌طور که جو بایدن بر اتحاد و همدلی در آمریکا تأکید کرده است، افغانستان نیز به همبستگی نیاز دارد. او می‌گوید: «ما امیدوار هستیم که سیاست دولت بایدن و روابطش با افغانستان به‌طور کامل بر ایجاد صلح و ثبات در این کشور متمرکز شود.»

 عبدالله هم این پیروزی و «مشارکت تاریخی مردم» در انتخابات را به جو بایدن و کامالا هریس تبریک گفته است.

اما پرسش اینجاست که جو بایدن چه برنامه‌ای برای افغانستان در نظر دارد؟

در دو دهه گذشته که آمریکا با مسئله جنگ و صلح افغانستان درگیر شده، نام جو بایدن همواره بر سر زبان‌ها بوده است. او چه در سنا و چه در دوران معاونت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، اوضاع افغانستان را دنبال کرده و در قبال آن سیاست‌های روشنی داشته است اما شاید ملاک سیاست او در دوران ریاست جمهوری، تازه‌ترین سخنانش باشد.

بایدن در ۱۰ سپتامبر سال جاری، با نشریه «استار و استرایپ» گفت‌وگویی داشته که در بخش عمده آن به مسئله افغانستان پرداخته است.

او در این مصاحبه از کاهش نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و افغانستان حمایت می‌کند اما معتقد است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تعداد اندکی از نیروهایش را در این منطقه حفظ خواهد کرد تا مانع از گسترش اقدامات افراط‌گرایانی شود که تهدیدی برای آمریکا و متحدانش به شمار می‌روند.

وی می‌افزاید:‌ «این جنگ‌های ناتمام باید تمام شود. من طرفدار کاهش نیروها هستم اما یک مسئله وجود دارد: ما همچنان نگران تروریسم و داعش هستیم.»

بایدن تأکید می‌کند: «شرایط در افغانستان، سوریه و عراق چنان پیچیده است که نمی‌توان تعهد داد تمام نیروها در آینده نزدیک از این کشورها خارج شوند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این گفتگو اظهار داشته که طرفدار باقی ماندن تعداد اندکی از نظامیان آمریکایی در این منطقه است که مأموریت اصلی آن‌ها، زمینه‌سازی عملیات‌ ویژه علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی خواهد بود.

این دقیقاً همان نکته‌ای است که در پیام تبریک امروز اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز بازتاب یافته است. آمریکا مدتی است که از مبارزه علیه شورشگری (با طالبان) در افغانستان دست کشیده و بر مأموریتی تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» متمرکزشده است.

بایدن با اشاره به حفظ حدود یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نیرو در افغانستان، می‌گوید:‌ «فکر می‌کنم به توانایی انجام عملیات ویژه نیاز داریم تا با متحدان خود هماهنگی کنیم.» آنچه بایدن بر پایان داده شدن بر آن تأکید دارد، دخالت آمریکا در سیاست‌های داخلی کشورهای میزبان است.

انتخاب بایدن به دولت افغانستان که زیر فشار فزاینده ترامپ برای توافق با طالبان قرارگرفته بود، جان تازه‌ای بخشیده است. «شاه‌حسین مرتضوی»، مشاور ارشد غنی، پیش‌تر گفته بود:‌ «چهار سال آینده برای افغانستان مهم است. در سال سوم ریاست‌جمهوری بایدن، مدت زمان پیمان امنیتی میان آمریکا و افغانستان به پایان می‌رسد و افغانستان و امریکا در سال چهارم، برای تداوم همکاری‌های میان خود به سند جدیدی نیاز خواهند داشت.»

بیشتر از