احتمالات درباره لغو توافق صلح میان آمریکا و طالبان

دولت آمریکا می‌گوید حمله‌ها به دولت افغانستان ۵۰ درصد افزایش یافته است

طالبان تاکنون زیر بار امضای توافق آتش‌بس نرفته‌است -Giuseppe CACACE / AFP

اداره بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، «سی‌گار»، به تازگی گزارشی از حملات طالبان علیه دولت افغانستان منتشر کرده است که حاکی از افزایش ۵۰ درصدی این حملات علیه دولت افغانستان و مردم این کشوراست.

در این گزارش چنین آمده است که طالبان در سه ماه گذشته (ژوئیه تا سپتامبر) نسبت به سه ماه قبل‌تر از آن (آوریل تا ژوئن) حملات خود علیه دولت افغانستان را نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داده‌اند. بر اساس این گزارش، در طول سه ماه گذشته ۸۷۶ غیرنظامی در این حملات کشته و نزدیک یک هزار و ۷۰۰ غیر نظامی دیگر نیز زخمی شده‌اند. در این گزارش همچنین گفته شده است که طالبان می‌خواهند به حدی حملات خود را افزایش دهند تا نیروهای امنیتی افغان تضعیف شوند.

این مساله باعث خواهد شد تا نیروهای آمریکایی بیشتر عقب‌نشینی کنند و شرایط برای اعمال درخواست‌های طالبان میسر شود. این گزارش به نقل از وزارت دفاع آمریکا آورده است که حملات طالبان به صورت غیرقابل‌قبولی درآمده و احتمال تضعیف توافق صلح آمریکا و طالبان بیشتر شده است.
گزارش «سی‌گار» دقیقا زمانی منتشر شد که افغانستان به ویژه پایتخت آن، کابل، حملات تروریستی فاجعه‌باری را شاهد بوده که کشته شدن ده‌ها غیرنظامی را در پی داشته است. تروریست‌ها، هفته گذشته به دانشگاه کابل حمله کردند و به گفته منابع رسمی، ۲۲ دانشجو را به صورت فجیعانه‌ای به قتل رساندند. منابع غیررسمی تلفات دانشجویان در این حمله را حتی بیشتر از این براورد کرده‌اند. هفته پیش‌تر از آن نیز، یک تروریست دیگر خود را در میان دانش‌آموزان یک آموزشگاه در غرب شهر کابل منفجر کرد که بیش از ۴۰ کشته برجای گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند طالبان دست داشتن در این حملات را رد کرده‌اند اما برای بار اول دولت افغانستان با تاکید اعلام کرد که طالبان در این حملات دست دارد و تنها به منظور رد گم کردن و برعهده نگرفتن مسئولیت آن، نقش خود را در این حملات انکار می‌کنند. «امرالله صالح»، معاون اول رییس‌جمهور غنی، در صفحه فیس‌بوک خود به صراحت نوشت که شواهد انکارناپذیری در مورد دست داشتن طالبان در حمله به دانشگاه کابل وجود دارد.
حملات تروریستی اخیر که  کشته شدن غیر نظامیان را در پی داشته، حتی ناتو و آمریکا را که حامیان اصلی نظام افغانستان هستند، شوکه کرده است. با وجود این که آمریکا با طالبان توافق سیاسی دارد و به جز در موارد مشخص، دیگر حاضر نیست به روی طالبان اسلحه بکشد اما میزان بالای اعمال خشونت توسط طالبان آنان را مجبور کرده تا در قبال این حملات واکنش‌های تندی داشته باشند.

نیروهای هوایی ناتو به تازگی حملات خود را علیه طالبان افزایش داده‌اند. فرماندهان ناتو به رسانه‌ها گفته‌اند که در آینده هم حملات هوایی آنان ضد طالبان افزایش خواهد یافت. آنان می‌گویند که ناتو همچنان متعهد به حمایت از نیروهای امنیتی افغان‌ است و در مقابل حملات طالبان علیه نیروهای امنیتی واکنش نشان خواهند داد. در چنین وضعیتی مسلما طالبان نیز خاموش نخواهند نشست و ضد حملاتی را علیه ناتو و امریکا در افغانستان صورت خواهند داد. در این صورت مسلما توافق صلح میان امریکا و طالبان به شکست خواهد انجامید.  
شرایط در دوحه نیز به صورتی پیش رفته است که احساس می‌شود دیگر هیچ انگیزه‌ای برای پیشرفت مذاکرات وجود ندارد. تلاش‌های «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا در مسایل صلح افغانستان، برای تحقق موارد توافق شده مشترک در دوحه چندان به نتیجه نرسیده است. حتی هشدار خلیل‌زاد در این خصوص که فصل مذاکرات طولانی مدت نخواهد بود نیز کاری از پیش نبرده است. او ناامیدتر از گذشته احساس می‌کند مذاکرات صلح در دوحه کاملا به بن‌بست رسیده است و بن‌بست مذاکرات صلح می‌تواند توافق صلح میان آمریکا و طالبان را نیز باطل کند.
به نظر می‌رسد تمامی این عوامل مذکور در کنار پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، زمینه را برای به حاشیه رفتن توافق صلح با طالبان میسر کند. هرچند جوبایدن نیز مانند ترامپ عقیده دارد که نیروهای آمریکایی باید از افغانستان خارج شوند ولی تفاوت آنها در این نکته نهفته است که دموکرات‌ها چندان علاقه‌مند نیستند مذاکرات صلح افغانستان به قیمت از دست رفتن تمامی دستاوردهای ۱۹سال گذشته آنان در افغانستان تمام شود.

بیشتر از