دلار به زیر ۲۳ هزار تومان رسید

جو روانی ناشی از وعده بازگشت دموکرات‌های آمریکایی به برجام بر بازار ارز ایران اثر گذاشت

جو روانی پیروزی جو بایدن در انتخابات، باعث سقوط قیمت ارز در ایران شده است - عکس از تجارت نیوز

در پی انتخاب جو بایدن در انتخابات آمریکا، بازارهای مالی ایران دچار نوسان شدید شدند. در همین راستا قیمت دلار که تا کمتر از یک ماه پیش به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته بود، امروز با روندی نزولی به ۲۲۸۹۰ رسیده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط فعالان بازار ارز، قیمت دلار در بازار آزاد نسبت به دیروز هزار تومان کاهش داشته است. صرافی‌های منتسب به بانک‌ها نیز همچنان از اعلام قیمت خودداری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ دلار دولتی همچنان ۴۲۰۰ تومان است. همچنین سایر ارزها نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

امروز در بازار ارز ایران، هر فرانک سوئیس ۴۶ هزار و ۶۷۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۶۰ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۵۸۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۹۳ ریال، روپیه هند ۵۶۸ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۴۹۸ ریال، یک‌صد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۳۹۶ ریال، یک‌صد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۶۳۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵ هزار و ۴۱۸ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۱۵۶ ریال معامله شدند.

برخی از کارشناسان معتقدند که این میزان کاهش قیمت با مختصات اقتصادی کشور هماهنگ نیست و به نظر می‌رسد که تنها براثر جو روانی چنین شرایطی را تجربه می‌کنیم.

یک عضو شورای‌عالی مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که نوسانات اخیر به میزان نقدینگی و تحولات سیاسی آمریکا بازمی‌گردد. عبدالخالق سجادی افزود، احتمال بازگشت دموکرات‌ها به برجام، جو خوش‌بینانه‌ای را در بازار ایجاد کرده است. او پیش‌بینی کرد که ممکن است قیمت به زیر ۲۰ هزار تومان و حتی تا ۱۶ هزار تومان نیز کاهش یابد.

از سوی دیگر کاظم جلالی طلب کارشناس مسائل اقتصادی در همین رابطه گفت: «شاید قیمت دلار موقت کاهش پیدا کرده باشد اما گرانی و تورم همچنان در این اقتصاد جا خوش کرده است و اگر فکری به حال تورم نکنیم، دوباره باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم.»

بیشتر از