کاربران ایرانی هم انتخابات آمریکا را به طنز کشیدند

نوادا هنوز می‌شمارد!

هنوز نتایج انتخابات در چند ایالت آمریکا مشخص نشده و جامعه دوقطبی آمریکا هنوز رئیس جمهور خودش را تحویل نگرفته است. در این میان اما اهمیت شبکه‌های اجتماعی مجازی موجب شده رسانه‌های ارتباط جمعی در بین مردم عادی به نوعی اهمیت خود را از دست بدهند. شرایط تا جایی پیش رفته است که حتی شبکه‌های اجتماعی جای احزاب را نیز گرفته‌اند و این فیس‌بوک و توئیتر هستند که مردم را به مشارکت واداشته‌اند. تا جایی که برخی از کارشناسان مسائل بین الملل احزاب را بازنده این انتخابات می‌نامند.

این شبکه‌های اجتماعی هستند که طی روزهای اخیر بازتاب مستقیم نظرات مردم را در پی داشته‌اند. توئیتر در روزهای گذشته فضای انتخابات آمریکا را لحظه به لحظه داغ کرده است از اظهارنظرهای خاکستری تا تحلیل‌های جدی و در این ساعات منتهی به اعلام نتایج نهایی انتخابات فضای طنز و شوخی و گاهی فحاشی بالا گرفته است. نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست. کندی در شمارش آراء طنزی غریب در توئیتر فارسی به همراه داشته است. برخی به طعنه صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نشانه رفته و طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات آمریکا را با سرعت اعلام نتایج در ایران مقایسه کرده و نوشته‌اند حداقل خوبی این انتخابات این بود که صدا و سیما یادگرفت چقدر شمارش آراء زمان می‌برد. کاربری به نام آرش هاشمی با مورد خطاب قراردادن عزیت الله ضرغامی رییس پیشین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشته: 

 برخی هم نوشته‌اند حکومت ایران هم یاد گرفت چطور باید رای ها را شمرد. این کنایه به اعلام نتایج انتخایات در سال ۸۸ ایران باز می‌گردد که هنوززمان فعالیت صندوق‌های رای گیری در کشور تمام نشده بود که خبرگزاری فارس در ایران در اقدامی عجیب پیروز انتخابات را محمود احمدی نژاد اعلام کرد. انتخاباتی که در آن مهدی کروبی و میرحسین موسوی معتقد بودند در شمارش آراء تقلب صورت گرفته و به نتیجه انتخابات معترض شدند.

ولی فضا در شبکه‌های اجتماعی در خصوص انتخابات آمریکا با طنزی تلخ همراه است.

خبرآنلاین در حساب شخصی خود در توئیتر با انتشار یک ویدئوی طنز نوشته است:« شوخی خنده‌دار با روند شمارش آرا در آمریکا!» و در ادامه آورده است:« ویدیوی طنز شمارش آرا در آمریکا به ویژه و کُندی روند شمارش در ایالت نوادا که برای ساعاتی‌ است بحث‌برانگیز شده را می‌بینید. این ویدئو روی بریده‌ای از سری دوم سریال «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی تدوین شده است.»

سازنده این کلیپ کاربری به نام «زهرمار» است که زمان‌بر شدن شمارش آراء انتخابات آمریکا را به طنز گرفته است.

کاربر دیگری به نام فرزام با اشاره به کندی شمارش آراء انتخاباتی در نوادا نوشته است:« نوادا اینقدر رای‌ها رو نشمرد که نیاز نشه بشمره یا خودشون بیان بشمرن. قاطی کرده بودن که یک روز زورمون کردید رای بدیم حالا میگین خودتون بشمارید؟!»

و در توئیت دیگری عرفان خسروی نوشته است:« بی‌شوخی ، هرچی می‌خواهیم بخریم، از کتاب بگیر تا ...، فروشنده می‌گه انشالله شنبه خبر می‌دم. میگه هنوز آرای نوادا رو نشمردن.»

شمارش آرای نوادا از روز گذشته واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

کابری به نام فرید دانش فر در توئیتی با به اشتراک گذاشتن بخشی از کارتون زوتوپیا و حرکت کند اسلات(حیوانی به نام تنبل) رو نشون داده و نوشته است:« تصاویری مستند از محل شمارش آراء ایالت نوادا»

کاربری به نام متی نیز با به اشتراک گذاری بخشی از یک سریال طنز تلویزیونی ایرانی نوشته:« و همچنان نوادا»

متی در توئیت دیگری هم با اشتراک گذاری یک بخش از فیلمی ایرانی نوشته:« مکالمه لو رفته از مرکز شمارش آرا، نوادا»

کاربر دیگری به نام «رکس چپمن»  نیز با اشتراک گذاری یک ویدئو از دو نوازنده تنبک نوشته است:« مقایسه شمارش آراء در نوادا با سایر ایالات ها» یکی از دو نوازده با ریتم تند و دیگری خلاف وی با ریتم بسیار کند در حال نواختن «ضرب» هستند.

بیشتر رسانه‌ها می‌گویند انتخابات آمریکا اصلا عادی نیست و پرهیجان‌ترین انتخابات دهه های اخیر را تجریه می‌کنیم. برخی کاربران در شبکه‌های مجازی از اعلام نتایج آراء به صورت ایالتی ابراز تعجب و گیجی می‌کنند. «ایلا» کاربری که یا هشتگ انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نقشه‌ای خط خط شده با دو رنگ آبی و قرمز نماد دو کاندیدای ریاست جمهوری این کشور را به اشتراک گذاشته و به انگلیسی نوشته است:«چیزی که تا اینجا فهمیدم!»

در توئیتر فارسی طی کمتر از ده ساعت گذشته «ترامپ»، «انتخابات»، «آمریکا» و «رای» به ترتیب بیشترین دفعات به اشتراک گذاری را داشته‌اند.

به نظر می‌رسد بیشتر ایرانیان یا فارسی زبان‌ها ترامپ را در انتخابات پیگیری کرده یا مطالب مربوط به او را به اشتراک گذاشته و داغ کرده‌اند. هرچند میان انتخاب او و بایدن فاصله کمی است اما برخی مردم در ایران می‌گویند با انتخاب دونالد ترامپ شرایط برای حکومت ایران سخت تر خواهد شد و احتمال سقوط آن بیشتر است هرچند که کارشناسان مسائل امنیتی و بین الملل معتقدند تا زمانی که حکومت ایران نگوید که چگونه می‌خواهد عمل کند فرقی ندارد که چه کسی در کاخ سفید رئیس‌جمهور خواهد بود. چرا که  مسائل کلیدی‌تری وجود دارد که به رنگ انتخابات وابسته نیست. بسیاری اقتصاد ایران را یکی از این عوامل دانسته و آن را به جنازه ای تشبیه کرده‌اند که نیازمند طبیت نیست بلکه باید درست دفن شود و چیزی بهتر از آن ساخته شود.

بیشتر از