کاربران توئیترفارسی: ۱۳ آبان روز سرنوشت‌ساز آمریکا یا جمهوری اسلامی؟

انتخابات آمریکا هر لحظه در توئیتر داغ‌تر می‌شود

بیشتر مردم ایران و دولتمردان جمهوری اسلامی در انتظار دریافت خبر نتیجه انتخابات آمریکا هستند- SAUL LOEB, Angela Weiss / AFP

در حالی که به آخرین ساعت‌های رقابت بر سر صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا میان دو نامزد حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نزدیک می‌شویم، فضای رسانه‌های ایرانی به گونه‌ای است که انگار مهم‌ترین انتخابات قرن در قلب پایتخت سیاسی ایران در جریان است. رسانه‌های آنلاین و مکتوب ایرانی تحلیل‌ها و آخرین نظرسنجی‌های مربوط به این انتخابات را به سرعت منتشر می‌کنند و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز با پیگیری آخرین تحولات انتخابات ایالات متحده، هشتگ «آمریکا»، «ترامپ»، «جمهوری» و با فاصله معنی‌داری از «کرونا» و «حمله کابل» و «اسلامی»، هشتگ «بایدن» را در توئیتر داغ می‌کنند.

فضای انتخابات آمریکا به قدری در ایران تاثیرگذار بوده که بیشترین تعداد جستجوی ایرانی‌ها به انتخابات آمریکا و ترامپ تعلق گرفته‌است. به نظر می‌رسد هرچه بیشتر به زمان انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم، توجه به هشتگ ترامپ و بعد از آن آمریکا و بایدن بیشتر شده است و جستجوی واژه بایدن نیز به رده‌های بالا نزدیک‌تر می‌شود. هرچند حمله روز گذشته داعش به دانشگاهی در کابل بخشی از نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است ولی همچنان مساله انتخابات آمریکا در صدر اخبار و توئیت‌ها قرار دارد.

«ترامپ» با ۲۰۶ بار داغ (ترند) شدن طی سه ساعت گذشته‌، بیشترین تعداد هشتگ فارسی را به خود اختصاص داد. پس از آن آمریکا با ۱۳۰ مورد و با فاصله زیادی از هر دو بایدن با ۱۰۸ مورد در توئیتر داغ شده است.

هم‌زمانی انتخابات آمریکا با روز ۱۳ آبان که در ایران «روز دانش‌آموز» نامیده می‌شود و همچنین سالروز اشغال سفارت آمریکا در نخستین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، نیز مورد توجه کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفته است. به نظر برخی از آنها روز انتخابات در آمریکا، روز سرنوشت‌سازی برای جمهوری اسلامی است چرا که بسیاری معتقدند نتیجه این انتخابات سرنوشت تحریم‌های نفس‌گیر آمریکا علیه ایران را مشخص می‌کند. کاربری به نام «رودخانه کور» با داغ کردن هشتگ «انتخابات آمریکا»، چنین توئیت کرده است: «کی فکرش رو می‌کرد ۱۳ آبان بشه روز سرنوشت جمهوری اسلامی!»

«علی‌حسین قاضی‌زاده»، تحلیلگر مسائل سیاسی، در توئیتر خود نوشته است: «این برای نخستین بار در طول تاریخ است که حیات یک حکومت به انتخابات کشوری دیگر وابسته شده. دست بر قضا این اتفاق برای حکومتی رخ داده که این همه هزینه را به نام عدم وابستگی به آمریکا بر مردمش تحمیل کرده است. وضعیت این روزهای ج.ا. (جمهوری اسلامی) رقت‌انگیزترین حالتی است که برای یک حکومت ممکن است.»

انتخابات آمریکا فضای اقتصادی ایران را نیز طی ماه‌های گذشته تحت تأثیر خود قرار داده است. چنانچه برخی برای سرمایه‌گذاری در انتظار پیروزی یکی از دو کاندیدای آمریکایی هستند. کاربری به نام «حامد برهان» نوشته است: «راننده تاکسی اومده بود تو بنگاه، می‌خواست زمین بخره از اراضی جَلدَک اطلاعات که گرفت گفت حالا این دو روز رو هم صبر کنیم ببینیم نتیجه انتخابات امریکا چی می‌شه بعد در مورد سرمایه گذاری فکر می‌کنیم. پی‌نوشت: اراضی جلدک حاشیه شهر مشهد که می‌گن در آینده قرار جز شهر بشه.»

کاربر دیگری به نام «نقاد بی‌رحم» در اشاره به اهمیت انتخابات آمریکا برای دولت ایران و مردم این کشور نوشته است: «حکومتی که اقتصادش با یک عطسه ترامپ در آن‌سوی دنیا رشد می‌کند و با یک لبخند ترامپ ریزش، هارت و پورت کردن مسئولانش چیزی جز وقت خریدن برای فرار از این خاک نیست. این را املاک کشف شده از استانداران در کانادا و لندن شهادت می‌دهد. جمهوری اسلامی به لبه پرتگاه رسیده و منتظر لگد مردم است!»

«علی اکرمی»، روزنامه نگار، نیز روز گذشته در توئیتی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش روی آمریکا با هشتگ ترامپ و بایدن نوشته است: «امروز در حاشیه جلسه‌ای بحث احتمال انتخاب بايدن و ترامپ بود؛ از حضار در مورد اسم وزیر کشاورزی جمهوری اسلامی سؤال کردم و هیچ‌کس نمی‌دانست؛ پ.ن: خودم هم هر چه زور زدم یادم نیامد.»

«شهرام حدادی»، کاربر دیگری در توئیتر، در مورد انتخابات آمریکا می‌نویسد: «خداوکیلی الان نباید به ما ایرانی‌ها اجازه حضور در انتخابات آمریکا رو می‌دادند؟! بایدن و ترامپ رو بهتر از خود آمریکایی‌ها می‌شناسیم، تأثیر انتخاب هر کدوم از این دو نفر هم در زندگی ما ایرانی‌ها به مراتب محسوس‌تر از زندگی خود آمریکایی‌هاست! پس چرا نباید در انتخابات آمریکا شرکت کنیم؟!»

«مجید آذرپی»، کاربر دیگری در حساب شخصی خود در توئیتر نوشته است: «هیچ توفیری به حال ما نخواهد داشت که بایدن شود یا ترامپ چون ما جمهوری اسلامی ایران هستیم. ما یعنی حکومت جمهوری اسلامی ایران و نوع تعاملات حاکمیت. نظر شخصی.»

درعین حال برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی ایران نیز در ساعات پایانی همچنان اخبار بایدن و ترامپ را داغ می‌کنند. «خبرآنلاین» در تازه‌ترین توئیت خود نوشته است: «نتایج نظرسنجی‌های منتشر شده در سطح ملی همچنان از پیشتازی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها بر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان حکایت دارد. بر همین اساس بایدن با ۵۲ درصد همچنان از ترامپ با ۴۳ درصد پیش است.» در وبسایت «خبرآنلاین» هم چنین آمده است: «بایدن: ترامپ برای ایجاد اختلاف در آمریکا تلاش می‌کند. هرج و مرج و آشوب‌هایی که به علت ریاست‌جمهوری ترامپ برای آمریکا ایجاد شده، کافی است. ترامپ برای کاشتن بذر اختلاف میان آمریکایی‌ها بر اساس نژاد، جنسیت و رنگ پوست تلاش می‌کند.»

در حالی که بیشتر مردم ایران و دولتمردان جمهوری اسلامی در انتظار دریافت خبر نتیجه انتخابات آمریکا هستند، توئیتر به دو کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا هشدار داده است که کسی زودتر از موعد پیروزی خود را اعلام نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شبکه اجتماعی تاکید کرده است که تنها رسانه‌های بزرگی مثل ای.بی.سی نیوز، آسوشیتدپرس، سی.ان.ان، فاکس نیوز و مقام‌های ایالتی انتخابات، منبع رسمی اعلام نتیجه انتخابات‌ ایالات متحده هستند. توئیتر همچنین یادآور شده است که پیام‌هایی که تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی پیروزی نامزدها شوند، برچسب هشدار می‌گیرند.

شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران طی سال‌های اخیر و به‌خصوص دو سال گذشته، به دلیل تحریم‌های آمریکا به حدی سخت بوده که مناسبات اجتماعی در این کشور حتی در روزهای اوج همه‌گیری کرونا، به جای تمرکز بر اوضاع داخلی ایران، بر اوضاع آمریکا متمرکز شده است چرا که بیشتر از هر زمانی این احتمال وجود دارد که هر گونه تغییر قدرت در این کشور، شرایط ایران را نیز دستخوش تغییراتی بزرگ کند.

بیشتر از