بایدن یا ترامپ: رسانه‌های ایران چه می‌گویند؟

بیشتر روزنامه های ایران گفته‌اند ترامپ و بایدن فرقی ندارند

«نباید انتظار داشت با انتخاب بایدن وضع اقتصادی بهتر شود» - عکس از وبسایت آفتاب یزد

نتایج نهایی انتخابات آمریکا هنوز روشن نیست. از یک سو آرای شمرده شده نشان از موفقیت جوبایدن دارد و از سوی دیر دونالد ترامپ در توئیتی نوشته شمارش آرا را تمام کنید و گفته قصد دارد روز جمعه(فردا) پیروزی خود را خبر بدهد.

در رسانه‌های ایران، برخی تحلیلگران از امکان آشوب‌های خیابانی در ایالات متحده خبر ‌می‌دهند. برخی هم از فرصت‌های پیش روی ایران در این انتخابات نوشته اند. هرچند بیشتر تحلیل‌های روزنامه نگاران در ایران با این جمله کلیشه ای آغاز ‌می‌شود که «بایدن و ترامپ فرقی ندارند» ولی تحلیل ها و تیترهای صفحات نخست روزنامه‌های ایران نشان از یک برآشفتگی و نگرانی از اعلام نتایج یکی از مهمترین انتخابات دنیا دارد. به نظر ‌می‌رسد تحلیل گران سیاسی و بین الملل در ایران غافلگیر نشده اند چرا که ابراز ‌می‌کنند بایدن یا ترامپ فرقی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه آرمان ملی وابسته به جریان اصلاح طلبی در ایران در مقاله ای از محسن جلیلوند به شرط و شروط احتمالی جو بایدن برای انتخابات آمریکا نوشته است. این تحلیلگر مسائل بین الملل ‌می‌گوید فکر اینکه اگر بایدن پیرور انتخابات شود شرایط ایران درست ‌می‌شود اشتباه است.

نویسنده معتقد است نباید فکر کرد که با آمدن رییس جمهور جدید از فردا صبح وضعیت اقتصادی مردم ایران خوب خواهد شد. شاید کمی ‌وضعیت اقتصادی مردم ایران بهتر شود اما ما نباید خودمان را وابسته به کشورهای خارجی کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با تشریح خط قرمزهای ایران در خصوص تحریم ها و سیاست‌های احتمالی جو بایدن در قبال آنها نوشته :« تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده است آنقدر پیچیده و عنکبوتی است که به این راحتی ها برچیده نخواهد شد. شک نکنید که اگر بایدن پیروز انتخابات شود و در صورتی که به برجام برگردد و با ایران به توافق در برجام برسد حداقل دو سال طول خواهد کشید تا تحریم ها لغو شد. بایدن نگفته است که چطور به برجام بر‌می‌گردد و حتما شرط و شروطی دارد که به برجام برگردد را اعلام نکرده است. اصل موضوع شرط و شروطی است که بایدن در صورت برگشتن به برجام خواهد گذاشت. جمهوری اسلا‌می‌ باید ببیند اصلا ‌می‌تواند شرط و شروطی را قبول کند. برای آنها بیشتر از اینکه برجام اهمیت داشته باشد مسائلی که خط قرمز آمریکاست و ایران به آن ورود ‌می‌کند مهم است.» به گفته این تحلیلگر غنی سازی یکی از خط قرمزهای مهم ایران است.

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان معمای آمریکای 2020 فرض را بر پیروزی بایدن درانتخابات قرار داده است و نظرسنجی‌های انجام شده را بی اعتبار نامیده است.

ابتکار، دیگر روزنامه هوادار اطلاحات، در سرمقاله‌ای از محمدیوسفی آرامش با زیرسوال بردن موسسات نظرسنجی و پیش بینی‌های انجام شده توسط آنها و تاثیرش بر بازارهای مالی ایران نوشت: «در طول هفته‌های گذشته با اخبار ضد و نقیض انتخابات آمریکا، بازارهای مالی ایران تماما دستخوش تغییرات زیادی شد.»

نویسنده سرمقاله با تیتر «روز آبروریزی موسسات افکارسنجی آمریکایی» نوشته است که اکثریت موسسات نظرسنجی خبر از پیشتازی بایدن در سطح ملی  و پیروزی زودهنگام او در ایالت‌های کلیدی ‌می‌دادند و با توجه به آمریکایی بودن آنها احتمال خطا در آنها در پایین ترین سطح ممکن پیش بینی ‌می‌شد در صورتیکه نتایج اولین شمارش آرا شوک برانگیز بود و خلاف ادعای تمام نظرسنجی ها اتفاق افتاد.

روزنامه دولتی ایران در مقاله صفحه نخست خود با عنوان «انتخاب بین بودن و نبودن ترامپ» نظر داده است که انتخابات پیش روی آمریکا در واقع انتخاب بین بایدن یا ترامپ نبوده و انتخابــی بود بین بودن یا نبودن ترامــپ.

نویسنده این مطلب می‌گوید بســیاری از کســانی کــه بــه بایــدن در ایــن انتخابــات رأی دادنــد، کســانی نبودند کــه رأی واقعــی آنهــا بایــدن باشــد. بلکــه رأی آنهــا تنهــا بــه ایــن بود کــه ترامــپ دیگر رییس جمهور آمریکا نباشد.  روزنامه ایران علــت این مساله را  نفرت این قشــر نســبت بــه ترامــپ اعلام کرده است. و این نفرت را ماحصــل سیاســت‌های ترامپ در ســال‌های ریاســت جمهوری اش در امریکابرشمرده است.

این روزنامه به «سیاســت‌های مهاجرســتیزانه و سیاست‌های حمایتی ترامپ  از گروه‌های افراطی نژادپرست» و سیاست‌هایش در مسائل مربوط به بیمــه درمان کــه در بحران کرونا بیشــتر از قبــل خــود را نشــان داد اشاره کرده و گفته که ایــن سیاســت ها در ســال‌های گذشــته منجر به نوعی دوقطبی یا حتی سه قطبی در جامعه امریکا شده است.

روزنامه «ایران» همچنین با شیوه ای جدید اخبار انتخابات آمریکا را به صورت آنلاین و لحظه به لحظه پوشش داده است اتفاقی که در سال‌های گذشته در ایران بی‌سابقه بوده است.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پداسداران، در یادداشتی از عباس حاجی نجاری با عنوان «‌فرصت‌های ‌ما‌ در‌انتخابات‌امريكا» با اشاره به تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی نوشته است:« دونالد ترامپ علاوه  بر نااميدي و سرخوردگي و البته از بين بردن اعتماد بسياری از رهبران جهان، ضربه سخت و محك‌می‌به دموكراسی امريكايی هم زده است.» نویسنده روزنامه جوان افزوده:« امريكا برای ساليان سال خود را منشا و الگوی دموكراسی و انتخابات آزاد ‌می‌دانست هم اكنون با بحرانی روبه رو شده است كه بسياری ندای پايان دموكراسی را در امريكا سر ‌می‌دهند.»

روزنامه اصلاح طلب شرق در سرمقاله خود به قلم فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین الملل، این نکته را پیش کشیده که « چرا ترامپ کافه را به هم ‌می‌ریزد؟» و در توضیح این نوشته خود آورده است که ترامپ با درافتادن با نظام بازرگانی جهانی و با زیر‌پا‌گذاشتن تعهدات بین‌المللی آمریکا در واقع کافه جهانی رو  به هم ریخته است. اما دورانش همراه با رونق و اشتغالی فریبنده بود. وقتی آن رونق هم بر اثر کرونا با بی‌اعتباری مواجه شد، همه برآوردهای آماری و تقریبا توافق عمو‌می‌رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آمریکایی که با محیط خود آشنایی بیشتری دارند، حکایت از شکست قاطع ترامپ داشت. ترامپ که شکست پیش‌بینی‌شده را گریز‌ناپذیر می‌‌پنداشت، پیشاپیش اعلام کرد که رقیب خیال تقلب دارد! و اعلام کرد که رأی‌گیری قانونی پستی نوعی تقلب است.»

نویسنده سرمقاله روزنامه شرق توضیح داده است که اگر ترامپ پیروز انتخابات باشد که به همین شیوه انسداد فرسایشی در مورد ایران ادامه ‌می‌دهد ، اگر بایدن پیروز شود که طبق تعهد قبلی به برجام بر‌می‌گردد  ولی این به‌معنای راه‌آمدن با ایران نیست بلکه خروج غیراصولی ترامپ را قبول ندارد. در نهایت با بررسی این تحلیلگر مسائل بین الملل، چشم‌انداز تعامل نزدیک و رفع تحریم‌ها، روشن به نظر نمی‌رسد.

تحلیل ها در مورد انتخابات آمریکا به دلیل مشخص نبودن نتیجه آرا همچنان ادامه دارد. 150 میلیون نفر در خبرسازترین انتخابات آمریکا شرکت کرده اند و چشم خیلی از ایرانیان به نتیجه این انتخابات دوخته شده است، در حالی که بسیاری از سیاستمدارن و تحلیلگران و روزنامه نگاران ایرانی در روزهای اخیر بارها به این مساله اشاره کرده اتد که هر حزبی پیروز انتخابات آمریکا باشد منافع این کشور را در اولویت برنامه‌های خود قرار خواهد داد و مردم ایران باید برای حل مشکلات خود در داخل این کشور اقدام کنند.

بیشتر از