حداقل هزینه زندگی هر خانوار ایرانی به ۱۰ میلیون تومان رسید

با توجه به افزایش قیمت‌ها، میزان دستمزدها نیازمند بازنگری مجدد است

حداقل هزینه سبد زندگی به ۱۰ میلیون تومان رسیده است - عکس از خبرآنلاین

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران می‌گوید سبد هزینه هر خانوار که شامل؛ مسکن، خوراک، پوشاک، حمل‌ونقل، تحصیلات و ... است، تقریباً به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

علی دهقان کیا با اشاره به تورم و افزایش مداوم قیمت‌ها در طول سال، در این‌باره گفت که افزایش دستمزد کارگران همیشه سالی یکبار اتفاق افتاده است و هیچ‌گاه حقوق کارگران دوبار در سال افزایش پیدا نکرده است.

او در ادامه افزود باتوجه‌به اینکه قیمت‌ها در سال جاری حدوداً دوبرابر شده است، ما درخواست بازنگری در دستمزد کارگران و تشکیل جلسه شورای‌عالی کار را داده‌ایم.

مطابق ماده ۴۱ قانون کار، شورای‌عالی کار موظف است که هرسال میزان حداقل دستمزد کارگران را بر اساس نرخ تورم که مبتنی بر آمار اعلامی از سوی مراجع رسمی است، برای تأمین یک زندگی شرافتمندانه، تعیین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران گفت: «نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار درخواست خود را به دبیرخانه این شورا ارسال کردند، اما هنوز جوابی دریافت نکردند. بازنشسته تأمین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند جدا از آن بازنشستگانی را داریم که ۱۰ سال سابقه دارند و مبلغ خیلی کمی را دریافت می‌کنند.»

درحالی‌که هزینه زندگی با نوسانات قیمت ارز تغییر می‌کند و طی یک سال اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است، کارگران و کسانی که دستمزد ثابت دریافت می‌کنند همچنان مطابق با قبل حقوق دریافت می‌کنند.

بر اساس تخمین‌ها، میزان درآمد کارگران در حال حاضر تنها ۴۰ درصد هزینه خانوار را پوشش می‌دهد.

سبد هزینه خانوار شامل ۳۵ مورد ضروری برای معیشت است که تمامی افراد به آن موارد نیاز دارند. این سبد شامل پوشاک، خوراک، بهداشت و خدمات است اما هزینه مسکن شامل آن نمی‌شود.

بیشتر از