شهر ژنو بالاترین حداقل دستمزدِ جهان را تعیین کرد

حداقل دستمزد ۱۹.۴۰ پوند در ساعت برای کارگران در این شهر پرخرج تضمین شد.

نمایی از شهر ژنو سوئیس-FABRICE COFFRINI / AFP

رأی‌دهندگان در ژنو، سوئیس، طی یک همه‌پرسی به پیشنهاد تعیین مبلغ تقریبی ۳۵۰۰ پوند برای حداقل دستمزد ماهانه که گمان می‌رود بالاترین در جهان باشد، رأی موافق دادند.

اکنون هر کارگر در این شهر پرهزینه سوئیس و حومه آن بابت هر ساعت کار حداقل ۲۳ فرانک (۱۹.۴۰ پوند) دریافت خواهد کرد. رأی‌دهندگان محلی قبلاً دو بار با این تغییر شگفت‌آور مخالفت کرده بودند.

دستمزد جدید بیش از دو برابر حداقل دستمزد در بریتانیا است که اکنون برای افراد ۲۵ ساله و بالاتر ۸.۲۷ پوند است. دستمزد پایه برای هر ساعت کار در فرانسه که با ژنو هم‌مرز است حدود ۹.۲۰ پوند است.

به رغم مخالفت دولت منطقه‌ای چپ‌گرا و احزاب مخالف اصلی، ۵۲.۸ درصد اهالی ژنو روز یک‌شنبه به نفع این پیشنهاد مورد حمایت اتحادیه‌های کارگری رأی دادند.

استدلال کنشگران این بود که اثرات منفی همه‌گیری کرونا باعث شده است تا شکاف فزاینده‌ای بین فقرا و ثروتمندان در ژنو رخ دهد و به بخش‌های گردشگری و ارایه خدمات برگزاری همایش که برای این شهر حیاتی است لطمه زده است.

طبق استدلال کنشگران افزایش حقوق، زندگی «آبرومندانه‌تری» برای کارگران کم‌درآمد فراهم می‌کند، «گامی به سوی برابری» است و دوسوم بهره‌مندان از این افزایش هم زنان هستند.

حداقل اجاره ماهانه آپارتمان دوخوابه معمولی در این شهر ۲۵۰۰ پوند است و متوسط هزینه قهوه بیش از ۳.۵۰ پوند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئیس دارای حداقل دستمزد سراسری نیست، ولی مناطق نیمه‌خودمختار این کشور که کانتون نام دارند، می‌توانند برای منطقه خودشان حداقل دستمزد تعیین کنند. کانتون‌های فرانسوی‌زبان ژورا و نویشاتل پیش از این مبلغی اندکی کمتر برای حداقل دستمزد تعیین کرده بودند که همچنان از مبلغ تعیین شده در  اکثر کشورها بیشتر است.

این رأی‌گیری در چارچوب نظام معروف به دموکراسی مستقیم در سوئیس انجام گرفته است. از سوی دیگر در سطح ملی نیز برای نخستین بار برای تازه‌پدران دو هفته مرخصی با حقوق در نظر گرفته‌اند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد