طفره رفتن متهم پرونده کلان ارزی از پرداخت حقوق کارگران هفت‌تپه

قاضی دادگاه به اسدبیگی: تا احضار می‌شوید حقوق کارکنان را ۲ ماه عقب می‌اندازید

پانزدهمین روز از تجمع اعتراضی کارگران هفت‌تپه هم سپری شد؛ کارگرانی که خواسته اصلی آنها رسیدگی به وضعیت معیشت و پرداخت حقوق معوقه‌شان است. این کارگران که بی‌وقفه در تمام ۱۵ روز گذشته مطالبات خود را در تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز فریاد می‌زنند و گویی هیچ گوشی شنوای فریاد آنان نیست. 

کارگران هفت‌تپه در ابتدای شروع اعتراضات خود با نوشتن گزارشی به روشنی مطالبات خود را بیان کردند. 

در بخشی از این گزارش عنوان شده بود: «کارگران نسبت به آزادی مشروط امید اسدبیگی توسط قاضی پرونده جهت پرداخت کردن حقوق پرسنل و عدم پرداخت حقوق توسط ایشان شاکی هستند. کارگران میگویند کسی که متخلف است می بایست توسط دستگاه قضا به شدت جرم انجام شده با ایشان برخورد شود.چه دلیلی دارد متهم ردیف اول آزاد باشد و مابقی مجرمین پرونده در زندان؟»

در این گزارش اشاره شده بود که برای کارگران این ذهنیت بوجود آمده است که ایشان (امید اسدبیگی) دارند با قضیه حقوق پرسنل شرکت نیشکر به عنوان «مصونیت قضایی» و «سپر انسانی برای بازداشت نشدن» و در نهایت «حکم نگرفتن و زندان نرفتن» استفاده میکند.

این موضوع امروز، دوشنبه نهم تیرماه، و در جلسه دادگاه امید اسد بیگی مدیرعامل جوان هفت‌تپه به زبان دیگری توسط قاضی دادگاه بیان شد. 

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی به ریاست قاضی مسعودی برگزار شد. دادگاهی که امید اسدبیگی هم در آن حاضر شده بود تا درباره برخی اتهامات پاسخگو باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از دادگاه قاضی خطاب به مدیرعامل هفت‌تپه گفت: «آزادی شما برای پرداخت حقوق کارکنان است و حقوق کارکنان باید پرداخت شود.»

نماینده دادستان هم در دادگاه در توضیح وضعیت فراهم آوردن دو ماه حقوق عقب‌مانده کارگران هفت‌تپه گفته است که «در چند جلسه برای پرداخت حقوق با متهم اسد بیگی به صورت خصوصی صحبت کردم. ده میلیون یوآن او در توقیف است و این ارز ناشی از خرید و فروش ارز است». نکته‌ایی که البته از نظر قاضی جزو «جرائم امید اسدبیگی محسوب می‌شود».

گفته شده که مدیرعامل جوان هفت‌تپه در یکی از موارد اتهامی خود، پس از دریافت بالغ بر یک‌ونیم میلیارد دلار ارز دولتی برای سامان‌دهی اوضاع کارخانه، این پول را در بازار آزاد فروخته است و از این راه ثروت‌اندوزی کرده است. 

بنا به توضیح نماینده دادستان اسناد موجود نشان می‌دهد که این ده میلیون یوآن اسنادش ماحصل خرید و فروش ارز است و به همین دلیل برای دادسرا امکان دادن مجوز برای برداشت این پول وجود ندارد.

نماینده دادستان در شرح دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران هفت‌تپه خطاب به امیداسدبیگی و گفته است که «شما منابع دیگری هم دارید و از آن می‌توانید حقوق را پرداخت کنید. تا شما را احضار می‌کنیم حقوق کارکنان را دو ماه عقب می‌اندازید».

نماینده دادستان خطاب به مدیرعامل هفت‌تپه گفته است که «از وقتی که در اردیبهشت ماه دادگاه تشکیل شده است پرداخت حقوق را عقب انداخته‌اید و این کار را برای فشار به دادگاه انجام می‌دهید».

اما دادگاه امید اسدبیگی صحنه حضور یکی از کارگران هفت‌تپه هم بود. جایی که یوسف بهمنی، نماینده کارگران هفت‌تپه خطاب به قاضی مسعودی مقام عنوان کرد: «آقای قاضی هر موقع اینها[امید اسدبیگی و مهرداد رستمی مالکان هفت‌تپه و متهم قاچاق ارز] پرونده‌شون بالا می‌آید، از کارگران به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.»

این کارگر با اشاره به بازداشت‌ها و پرونده‌سازی برای کارگران معترض هفت‌تپه گفت: «آقای قاضی چرا وقتی من کارگر ادعای حقمو می‌کنم، برام پرونده سازی می‌کنند و لباس زندان تنم می پوشند ولی امید اسدبیگی با این حجم عظیم از فساد با کت و شلوار داره راست راست می‌چرخه؟ کجای این عدالت است؟»

یوسف بهمنی با بیان اینکه هزار کیلومتر و با هزار هزار تومان پول جمع کردن سایر فعالان خود را به این دادگاه رسانده‌ام تا صدای کارگران باشم، گفته است: «از زمانی‌که بخش خصوصی به اینجا اومده، به جز فلاکت و بدبختی  و نکبت هیچ دستاوردی نداشته است.» 

 یوسف بهمنی دو خواسته از مطالبات کارگران هفت تپه را این‌طور عنوان کرد: «اعلام خلع ید این آقایون و پرداخت تمام مطالبات از حقوق و بیمه تا بقیه مطالبات.» 

امید اسدبیگی، متهم ردیف اول پرونده شرکت هفت تپه است. جوانی که متولد سال ۱۳۶۶ شمسی‌ست و در سیاهه اتهامات مالی او در دوران مدیریتش بر یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور موارد عجیب و غریبی دیده می‌شود. فساد اقتصادی این مدیرعامل جوان که در حقیقت عامل اصلی تمام مشکلات و اعتراضات کارگران هفت‌تپه بوده است. اتهاماتی نظیر فروش «یک ونیم میلیارد دلار» ارز دولتی در «بازار آزاد» در حالی متوجه این مدیرعامل است که مطالبات حداقلی کارگران این مجموعه مثل «حقوق عقب‌مانده» و یا «هزینه‌های بیمه درمانی» در دوران مدیریت امید اسدبیگی هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفت.

 حدود یک سال پیش و هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراضات کارگران در هفت‌تپه، امید اسدبیگی، مدیرعامل این مجموعه، خواستار محاکمه برخی کارگران شده بود.

بیشتر از