اگر رئیس‌جمهور دفتر کارش را ترک نکند

عدم ترک کاخ سفید، آمریکا را وارد یک وضعیت نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی می‌کند

انتقال آرام قدرت، سنگ بنای جامعه آمریکایی استOlivier DOULIERY / AFP

در حالی که شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری هنوز وضعیتی پایاپای را نشان می‌دهد، دونالد ترامپ در اولین ساعات روز چهارشنبه به دروغ اعلام پیروزی کرد. او با این گفته که برای متوقف کردن شمارش آراء به دادگاه عالی خواهد رفت، بر بزرگترین هراس برخی افراد صحه گذاشت، که معتقد بودند او زمینه تضعیف فرآیند دموکراتیک را فراهم خواهد کرد.

واقعا اگر رئیس جمهور در انتخابات شکست بخورد و حاضر به ترک کاخ سفید نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اولین بار نیست که این سؤال برای ملت اهمیت پیدا کرده است: هر بار که رئیس جمهور اعلام کرده نتایج انتخابات را فقط در صورتی قبول دارد که به نفع خودش باشد، رسانه‌ها، تبصره‌هایی را از قانون اساسی بیرون کشیده‌اند که مانع از تمکین به ترک کاخ سفید خواهند شد.

معاون رئیس جمهور پیشین، جو بایدن، سپاهی از وکلا و خبرگان قانون اساسی را تشکیل داده تا با چالش‌های حقوقی رئیس جمهور مقابله کنند؛ چالش‌هایی از تمدید مهلت رأی‌گیری پستی در جریان همه‌گیری بیماری گرفته تا ادعای تقلب انتخاباتی، که ترامپ بدون هیچ مدرکی مطرح کرده است.

بایدن تأکید کرده که در صورت شکست ترامپ در انتخابات، مسئولین «او را به سرعت از کاخ سفید به بیرون منتقل می‌کنند.»

تهدیدات ظاهری رئیس جمهور مبنی بر عدم پذیرش شکست در انتخابات، احتمالا بیشترین نگرانی را از آن جهت ایجاد می‌کند که مواجهه با چنین اتفاقاتی هیچ سابقه‌ای در کشور ندارد.

انتقال آرام قدرت، سنگ بستر جامعه آمریکایی است، و در نمونه‌های قبلی انتخابات جنجالی، توافق‌ها خیلی پیش از انکار شکست صورت گرفته‌اند.

در صورت شکست ترامپ از بایدن و عدم ترک کاخ سفید پیش از سوگند رئیس جمهور منتخب مردم، کشور برای اولین بار در طول تاریخ وارد یک وضعیت نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌تر در ایندیپندنت، مقاله‌ای در ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد که بحث می‌کرد در صورت شکست ترامپ در انتخابات و عدم پذیرش او چه اتفاقی می‌افتد. در آن گزارش گفتیم که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، چه طرح‌هایی برای مقابله با دعواهای حقوقی رئیس جمهور در نظر دارد. او با خبرگانی گفتگو کرده که مجموعه‌ای از سناریوهای احتمالی را متصور شده‌اند که ممکن است فردای روز انتخابات اتفاق بیافتند.

این داستان در ادامه به طور کامل بازنشر می‌شود. مطلب اصلی اولین بار در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد.

وکیل سابق دونالد ترامپ، مایکل کوهن، ۷ ساعت پیش از جلسه شهادتش در کنگره در ماه مارس، از آینده خطرناکی خبر داد که در صورت عدم پیروزی رئیس جمهور در انتخابات ۲۰۲۰، گریبان‌گیر دموکراسی در آمریکا خواهد شد.

در حالی که بسیاری در جریان ریاست جمهوری ترامپ، به فکر این بودند که آیا می‌شود او را استیضاح کرد و در همان دوره اول، از کاخ سفید بیرون انداخت، نگرانی کوهن چیز دیگری بود. کوهن از این نگران بود که تاجر برجسته‌ای که حالا به ریاست جمهوری رسیده، و رمز موشک‌های اتمی را هم در اختیار دارد، ممکن است در صورت شکست در انتخابات، مثل یک میهمان گستاخ، حاضر به تحویل کلید کاخ سفید نشود.

او گفت: «با توجه به تجربه‌ای که از کارکردن برای آقای ترامپ دارم، ترسم از این است که اگر او در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد، انتقال قدرت هرگز در صلح و آرامش انجام نخواهد شد.»

این اظهارات، همان قدر در جلسه مورد توجه قرار گرفت که قبل‌تر در برنامه طنز «شنبه شب زنده»، ادای کوهن را در یک جلسه شهادت ساختگی درآورده بودند که می‌گفت ترامپ نژادپرست است. به عبارت دیگر، واکنش به این گفته صفر بود.

اما، این حسی است که امثال نانسی پلوسی، از آن برخوردار است.  پلوسی هفته گذشته به نیویورک تایمز گفت دارد برای چنین وضعیتی آماده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پلوسی گفت: «ما باید برای چنین وضعیتی ایمن شویم. باید آماده باشیم.»

در حالی که نگرانی‌های کوهن عمدتا نادیده گرفته شد، این سؤال مهم است که در صورتی که رئیس جمهور ایالات متحده پس از شکست در انتخابات، حاضر به ترک کاخ سفید نباشد، چه اتفاقی می‌افتد. آیا عبور از چنین وضعیتی قابل تصور است؟

کارشناسانی که در رابطه با این مقاله و احتمال وقوع چنین وضعیتی مورد گفتگو قرار گرفتند می‌گویند هیچ دستورالعمل مشخصی برای این سناریو وجود ندارد. در این حالت، ایالات متحده، شاید مثل خود دولت ترامپ، به یک کشور ناشناخته تعبیر شود.

در موارد قبلی در تاریخ ایالات متحده، زمانی که ریاست جمهوری به نوعی مورد منازعه قرار می‌گرفت، بزرگان کشور قدم پیش می‌گذاشتند و کمک می‌کردند انتقال قدرت در آرامش به انجام برسد.

مثلا در سال ۱۹۶۰، ریچارد نیکسون با وجود اتهامات متعددی مبنی بر تقلب انتخاباتی به نفع دموکرات‌ها، حاضر به واگذاری ریاست جمهوری به جان اف کندی شد. ال گور هم پس از حکم دادگاه عالی در سال ۲۰۰۰، که جورج بوش را پیروز انتخابات ریاست جمهوری دانست، حاضر به قبول شکست شد؛ با وجود این‌که سؤالات مهمی در مورد صحت شمارش آراء در فلوریدا مطرح بود.

پل کرک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، می‌گوید خیلی به این موضوع فکر نمی‌کند چرا که بسیار بعید است؛ ولی گفت بیشترین اختلاف‌های احتمالی در فاصله بین نوامبر و ژانویه اتفاق می‌افتد، یعنی از روز انتخابات تا زمانی که رئیس جمهور منتخب باید سوگند ریاست جمهوری را ایراد کند.

او می‌گوید: «اگر ترامپ انتخابات را غیرقانونی بداند و در ترک کاخ سفید مقاومت کند، شاید، نمی‌دانم شاید، اقدام به بازداشت حریفش کرده و اجازه ندهد او برای گرفتن دفتر ریاست جمهوری حاضر شود، یا شاید روز ۲۱ ژانویه اعلام کند کنار نخواهد رفت.»

پل کرک افزود: «در چنین حالتی سؤال این است که نیروهای انتظامی و مراجع قانونی از دستور چه کسی باید پیروی کنند؟ چرا که نهایتا استفاده از زور است که می‌تواند مشکل را حل کند.

قانون اساسی آمریکا در مورد این‌که اگر رئیس جمهوری در انتخابات شکست بخورد و حاضر به انتقال قدرت نشود چه باید کرد، سکوت کرده است. بنابراین، دشوار است فرض کنیم کسی مایل باشد، اف‌بی‌آی یا ارتش یا هر نهاد مجری قانون دیگری را به کاخ سفید بفرستد تا با حمله به دفتر رئیس جمهور، دونالد ترامپ شکست خورده را دستگیر کند.»

جاشوآ سندمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه نیو هاون، می‌گوید فکر نمی‌کند ترامپ پس از انتخابات حاضر به ترک کاخ سفید نباشد زیرا این کار اعتبار رئیس جمهور را از بین می‌برد.

او با این حال، مشابه سایر کارشناسانی که با ما گفتگو کردند، معتقد است فشار سیاسی و کنگره، ترامپ را مجبور می‌کند که کاخ سفید را به سرعت ترک کند.

آقای سندمن گفت: «اولین خط دفاعی، کنگره است، و حزب خودش، که باید به او فشار بیاورند و به او بگویند باید کنار برود. او اگر بخواهد در کاخ سفید بماند، می‌ماند ولی، دوباره، نیازی به این کار نیست. کاخ سفید یک نماد است، نه لزوما منصب قدرت.»

او افزود: «همه این حرفها یک جور داستان علمی تخیلی است. همه چیز فرضی است.»

برخلاف هشدار ترسناک مایکل کوهن (و ادعاهای مشابه مشاور پیشین رئیس جمهور، راجر استون) خبرگانی که با ایندیپندنت مصاحبه کردند می‌گویند بعید می‌دانند در صورت شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ یا رد عدم کفایت او پس از استیضاح، هیچ اتفاق خطرناکی بیافتد. حکم دادگاه عالی، مثل کاری که در انتخابات ۲۰۰۰ کرد، موضوع را فیصله خواهد داد.

با این‌که پایگاه تقریبا ۳۰ درصدی جمعیت طرفدار رئیس جمهور، ممکن است به وی وفادار باشند، لزوما دلیل نمی‌شود در صورت شکست در انتخابات، حاضر باشند هر کاری بکنند تا او در مسند قدرت باقی بماند. قطعا انتظار نمی‌رود که جمعیت کثیری از مردم دست به شورش بزنند و برای ادامه ریاست جمهوری ترامپ اعتراض کنند.

راس بیکر، کارشناس سیاسی آمریکایی در دانشگاه راتجرز نیوجرسی، می‌گوید بزرگ‌ترین وضعیت چالشی زمانی است که ترامپ با اختلاف خیلی کمی انتخابات را ببازد.

او سناریویی را متصور می‌شود که رأی عمومی با اختلاف زیر یک درصد برنده شود، و آراء الکترال بسیار نزدیک به هم باشند. در چهارم نوامبر ۲۰۲۰، آمریکا با توئیتی از طرف رئیس جمهور بیدار می‌شود که نتایج روز قبل را دستکاری شده خوانده و مدعی می‌شود امکان دارد با اختلاف زیاد برنده نشده باشد. همزمان، فاکس نیوز، پشت سر هم کارشناسانی را می‌آورد که حرف رئیس جمهور را تکرار می‌کنند.

در صورت چنین اتفاقی، بیکر گمان می‌کند مجلس نمایندگان مجبور می‌شود آراء الکترال را بر اساس نمایندگان هر ایالت ارزیابی کند، که ممکن است لزوما با اراء عمومی همخوانی نداشته باشد.

ولی این، تکلیف برنده و رئیس جمهور قانونی ایالات متحده را معلوم نمی‌کند.

بیکر می‌گوید: «این در اولین نگاه قطعا یک بحران قانون اساسی است.»

© The Independent