انتخابات آمریکا: چین، ایران و نیویورک تایمز امیدوارند بایدن ترامپ را شکست دهد

«ایران معتقد است كه دوره دوم ترامپ منجر به تداوم فشار آمریكا بر ایران و دامن‌زدن به تغییر رژیم خواهد شد»

گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ، دوم نوامبر 2020 - Brendan Smialowski / AFP

نیویورک تایمز و کل تشکیلات لیبرال ایالات متحده، حزب کمونیست چین و رژیم آخوندهای حاکم بر ایران چند نقطه مشترک دارند. آنها محور ضد ترامپ و ائتلاف نگران و توطئه‌گری هستند که به طور تاریخی در همه ایدئولوژی‌ها و دیدگاه‌های جهانی یک اتحاد غیررسمی داشته‌اند.

روزنامه استرالین در یادداشتی ضمن بیان این مطلب، به این موضوع پرداخته که همه ائتلاف یاد شده، به شدت مشتاق دیدن شکست دونالد ترامپ در این هفته هستند.

رقبای ایالات متحده برای رهبری و نظم جهانی، که دارای عقاید راستگرای چپ/لیبرال، تفکر بیدارباش، و لنینیستی هستند، به‌علاوه تهاجمی‌ترین رژیم در خاورمیانه که رسما ایالات متحده را «شیطان بزرگ» معرفی می‌کند، همگی فکر می‌کنند که زندگی آنها بدون ترامپ بهتر است.

جامعه اطلاعاتی ایالات متحده پکن و تهران را به تلاش برای مداخله در سیاست‌های آمریکا از طریق پست‌های شبکه‌های اجتماعی و هک کردن حساب‌ها متهم کرده است.

ویلیام اوانینا، رئیس مرکز ضداطلاعات و امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید که «چین ترجیح می‌دهد رئیس‌جمهور ترامپ - که پکن او را غیرقابل پیش‌بینی می‌داند - در انتخابات پیروز نشود.»

ویلی لام، تحلیلگر کهنه‌کار سیاستی از دانشگاه هنگ‌کنگ هم در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «حزب کمونیست هنوز هم (جو) بایدن را ترجیح می‌دهد حتی اگر یک توافق دوحزبی کاملا محکم بین دوطرف وجود داشته باشد تا از نفوذ چین، از لحاظ فنی و ژئوپلیتیکی جلوگیری کند. بایدن از ترامپ باثبات‌تر خواهد بود و ممکن است فشار زیادی وارد نیاورد.»

اوانینا هم می‌گوید که ایران معتقد است كه دوره دوم ترامپ منجر به «تداوم فشار آمریكا بر ایران و دامن‌زدن به تغییر رژیم» خواهد شد.

مایکروسافت یک گروه ایرانی به نام فسفر را شناسایی کرده که تلاش دارند برای حساب‌های ایمیل کاخ سفید را هک کنند.

هیچ یک از این موارد ثابت نمی‌کند که ترامپ باید دوباره انتخاب شود، اما پرسیدن این پرسش، ارزش اندکی تامل را دارد: اگر ریاست‌جمهوری ترامپ روند نزول آمریکا را تسریع کند، چنانچه نیویورک تایمز و همه منتقدان داخلی لیبرال وی استدلال می‌کنند، پس چرا این دو دولت در دنیا که از سقوط آمریکا بیشترین سود را می‌برند خواستار پایان ریاست‌جمهوری او هستند؟

با رعایت جانب انصاف، باید اذعان کرد که سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده همچنین معتقدند که روس‌ها بار دیگر در تلاشند تا در سیاست‌های آمریکا مداخله کنند و به‌نظر می‌رسد که آنها دوست دارند که بایدن بازنده شود.

شکی نیست که روس‌ها در انتخابات گذشته آمریکا مداخله کردند. آنها می‌خواستند هیلاری کلینتون شکست بخورد. راستگرایانی که این موضوع را انکار می‌کنند به سادگی اعتبار خود را بین می‌برند. هیچ مدرکی وجود ندارد که روس‌ها تاثیر ملموسی بر نتیجه انتخابات گذاشته باشند و ممکن است همان اندازه که انگیزه پیشرفت ترامپ را داشته‌اند، قصد ایجاد تفرقه را داشتند.

اما همانطور که برخی از دیکتاتوری‌ها، مانند چین و ایران، از ترامپ بیزارند، برخی او را دوست دارند. کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی، که در سری اجلاس‌ بسیار مبهم خود با ترامپ به یکی از اهداف دیپلماتیک تاریخی پیونگ یانگ دست یافت، از زمانی که به گفته ترامپ این دو نفر «عاشق شدند»، هرگز کلمه‌ای در انتقاد از ترامپ نگفته‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پکن و تهران حافظان زیرک منافع رژیم خود هستند و معتقدند وجود ترامپ به ضررشان است.

ترامپ از توافق هسته‌ای ضعیف و ناکارآمد با ایران خارج شده و ایران را تحت فشار تحریم‌های حداکثری قرار داده است. این اقدام دو هدف دارد: مهار ایران در کوتاه مدت و حرکتش به سمت یک معامله مفیدتر در میان مدت.

دولت ترامپ رفتارهای هنجارشکنانه پکن را در تجارت، مالکیت معنوی، رفتار با هنگ‌کنگ و ارعاب تایوان آشکارا مورد انتقاد قرار داده‌است، به روشی که هیچ رهبر دیگری در ایالات متحده این کار را انجام نداده بود.

ترامپ همچنین بودجه نظامی آمریکا را افزایش داده است. پکن از این اقدام متنفر است، چیزی که بیشتر از قدرت نرم ایالات متحده از آن نگران است، قدرت سخت آمریکاست.

در همین حال، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ یک وعده توخالی داده است که مثل یک داستان تخیلی، چین را تا تاریخ ۲۰۶۰ کربن‌زدایی می‌کند؛ درست مثل مطالبی که نیویورک تایمز و تشکیلات لیبرال و بسیاری در جهان بایدن، به آنها علاقه‌مند هستند.

بیشتر از جهان