افزایش چشمگیر حمله به خبرنگاران زن در جهان

سازمان ائتلاف خبرنگاران زن، خواهان تضمین امنیت زنان خبرنگار شد

افسران پلیس یک خبرنگار زن را در مسکو دستگیر کرده اند Alexander NEMENOV / AFP 

طبق گزارش جدیدی، حمله و آزاررسانی به خبرنگاران زن، طی ماه گذشته در جهان افزایش یافت.

در این بررسی که سازمان ائتلاف خبرنگاران زن انجام داده است، مستندات ۸۷ مورد حملات فیزیکی، مقابله حقوقی، حبس، دستگیری و حملات مجازی رخ داده در ماه اکتبر، در سراسر جهان ثبت شده است که نشانگر افزایش چشمگیر نسبت به ۵۴ مورد ثبت شده در ماه سپتامبر است.

طبق بررسی ائتلاف خبرنگاران زن، سازمانی غیرانتفاعی و مستقر در نیویورک که به خبرنگاران سراسر جهان کمک می‌کند، در سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۵۴۰ مورد تهدید، علیه خبرنگاران زن صورت گرفته است.

از موارد ثبت شده، حدود ۱۰۹ مورد حمله فیزیکی و ایجاد موانع در میدان کار، سه مورد قتل، ۶۳ مورد حملات مجازی و هماهنگ اوباش و ۱۵ مورد آزار جنسی بوده است. ۴۷ مورد دستگیری، ۸۶ مورد بازداشت و ۶۷ مورد اذیت و آزار حقوقی هم برای خبرنگاران زن رخ داده است.

این سازمان، خواهان آن شده است که با اقدامات پیشگیرانه، امنیت زنان خبرنگاری که مورد تهدید، حمله و آزار قرار می‌گیرند، به گونه‌ای مناسب تضمین شود.

به گفته کنشگران اداره پلیس نیویورک (ان‌وای‌پی‌دی)، روز یک‌شنبه، عکاس آزادی به نام چائه کیهن را هنگام عکاسی از تظاهرات ضد ترامپ دستگیر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق فیلمی که منتشر شده است، این عکاس سرشناس را که آثار وی در نیویورک تایمز منتشر شده است و به تازگی از تظاهرات جنبش موسوم به «جان سیاهان باارزش است» هم عکاسی کرده، روی زمین انداخته‌ و مهار کرده‌اند.

خانم کیهن در مصاحبه با هایپرآلرژیک گفت: «برایشان اهمیت نداشت که عکاس هستم. برایشان‌ اهمیت نداشت که خبرنگار هستم. مردمی که مرا می‌شناختند فریاد می زدند که من خبرنگارم ولی آنها اهمیت نمی‌دادند.»

او افزود: چه کار کردم که سزاوار آن برخورد باشم؟ فقط داشتم در خیابان راه می‌رفتم. عکاس هستم و داشتم از این جنبش عکس می‌گرفتم. آزادی مطبوعات چه می‌شود؟

البته اداره پلیس نیویورک سعی داشت به نوعی با انتشار پیامی در توییتر، دستگیری خانم کیهن را تکذیب کند. در این پیام آمده است: هیچ کدام از دستگیرشدگان اعتراضات امروز، جزو خبرنگاران مورد تایید اداره پلیس نیویورک نبودند.

سازمان ائتلاف خبرنگاران زن، این دستگیری را محکوم کرد و آن را مقابله با آزادی رسانه‌ها خواند.

این سازمان اعلام کرد: «روشن است که این دستگیری‌ها مقابله با آزادی مطبوعات است و همچنان از نزدیک، چنین رویدادهایی را پیگیری و رصد خواهیم کرد.

به‌شدت نگران امنیت جانی و نقض آزادی بیان خبرنگاران زن هستیم. ائتلاف خبرنگاران زن، همیشه از حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات، پاسداری خواهد کرد.

افزون بر این، خشونت علیه خبرنگاران زن را محکوم می‌کنیم. از چائه کیهن عکاس و تمام خبرنگاران زن که دچار مشکلات مشابه وی هستند حمایت می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان