خشم چینی‌ها از ویدیوی کتک خوردن وحشیانه زن از شوهرش

مرد در روز روشن زنش را می‌زند و تماشاگران هیچ کاری نمی‌کنند

مطلبی که در سال ۲۰۱۸ در تارنمای عفو بین‌الملل منتشر شده است، نشان می‌دهد در چین از هر چهار زن یک نفر تجربه خشونت خانگی داشته است - ANTHONY WALLACE / AFP

انتشار ویدیوی مردی که زنش را تا حد مرگ در خیابانی شلوغ در چین کتک می‌زند، خشم عمومی را برانگیخت و موجب طرح دغدغه خشونت وسیع خانگی در این کشور شد. 

به گزارش رسانه‌های دولتی چین این حادثه با اتفاقی کوچک در شهر شوژو آغاز شد که روروئک برقی این زن و شوهر تصادفاً با وسیله نقلیه دیگری برخورد کرد. 

در ویدیوهایی که در سطح وسیع در فضای مجازی منتشر شد، موتورسوارها و عابران پیاده شامل کودکان می‌ایستند تا نظاره‌گر این تصاف در کنار خیابان باشند. چند لحظه بعد زن غرق در خون کف خیابان افتاده است. 

در ویدیوی دیگری از زاویه دیگر دست کم چهار تماشاگر می‌بینیم که کناری ایستاده‌اند و تماشا می‌کنند که مرد زن را بر کف خیابان می‌کشد و چندین بار با یک صندلی او را کتک می‌زند. 

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این زن شنبه صبح کشته شده است. 

سخنگوی پلیس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «مظنون در بازداشت نهادهای امنیت عمومی است و بازپرسی از ابعاد مختلف پرونده آغاز شده است.» 

مردم ده‌ها هزار نظر زیر ویدیوهای این حادثه گذاشته‌اند و بیشتر آنان از عدم‌واکنش تماشاچیان و بی‌اعتنایی آنان نسبت به خشونت خانگی در برخی بخش‌های جامعه چین انتقاد کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 یکی از کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار این ویدیو نوشت: «شانخی، دیروز- دست کم چهار نفر ایستاده‌اند و کتک خوردن این زن از دست شوهرش را تماشا می‌کنند. هیچ‌کس پا پیش نمی‌گذارد که به این دعوای زن و شوهری پایان دهد. این تازه شروعش است و با کشته شدن زن با ضربات چاقوی شوهرش پایان می‌یابد. بسیاری از مردم فقط نگاه کردند و فیلم گرفتند. هیچ‌کس جلویش را نگرفت.»

چین تازه در سال ۲۰۱۵ قانون مخصوص جرم‌انگاری خشونت خانگی را وضع کرده است. مطلبی که در سال ۲۰۱۸ در تارنمای عفو بین‌الملل منتشر شده است، نشان می‌دهد در چین از هر چهار زن یک نفر تجربه خشونت خانگی داشته است.

مسؤولان، سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار شکایت در این مورد ثبت می‌کنند. 

در ادامه این مطلب آمده است که قانون اصلی منع خشونت خانگی که در سال ۲۰۱۶ در چین لازم‌الاجرا شد، در جلوگیری از چنین اتفاقاتی مؤثر نبوده است. به نوشته این تارنما گزارش نظارت بر حسن اجرای این قانون نشان می‌دهد قربانیانی که قصد فرار از خانه‌های ناامن خود را دارند، تحت حمایت کافی قرار نمی‌گیرند. 

به گزارش عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۶ فقط ۱۴۹ نفر در دو هزار محل برای اسکان پذیرش شده‌اند که مخصوص قربانیان خشونت خانگی ساخته شده است. به گفته این گروه حقوق بشری، این نشان می‌دهد که تسهیلات مذکور به شدت ناکافی است. عفو بین‌الملل می‌گوید شرایط پذیرش قربانیان بسیار سخت است و مقررات حاکم بر این مراکز سختگیرانه و خدمات ناکافی است.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان