گربه دو هزار ساله در دامنه تپه‌ای مشرف به بیابان در پرو

این گربه ۳۷ متر طول و گوش‌هایی نوک تیز دارد

خطوط نازکا که به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده‌اند، با الگوهای هندسی و اشکال و نقوش مشخص حیوانات ترسیم شده‌اند- (Peruvian Ministry of Culture/AFP)

باستان‌شناسان پرویی نقش گربه غول‌پیکری را کشف کردند که بر دامنه تپه‌ای در صحرای معروف «نازکا» حک شده است. در این محل تپه‌نگاره‌هایی از مرغ، مگس، میمون، عنکبوت و انسان نیز وجود دارد و طول گربه تازه‌کشف‌شده، حدود ۳۷ متر است و تخمین زده می‌شود که قدمت آن به بیش از دو هزار سال قبل بازمی‌گردد.  

این گربه بدنی طویل دارد، دمش راه‌راه است و گوش‌هایش به شکل چشمگیری نوک‌تیزند. این نقش، در طی عملیات بهسازی مسیر دسترسی به یکی از تپه‌هایی که چشم‌انداز عالی دارند، کشف شد.  

جانی اسلا، کارشناس وزارت فرهنگ پرو برای منطقه نازکا-پامپا گفت که تخمین زده می‌شود قدمت تپه‌نگاره گربه حدود دو هزار سال است. او گفت که این نقش با استفاده از درختان تراشیده‌شده در کوه و کنارهم قرار دادن سنگ‌ها تشکیل شده است.  

او گفت: «این نقش در خطر ناپدید شدن قرار داشت زیرا در دامنه‌ای قرار داشت که در معرض فرسایش گسترده بود و باعث شده بود که نقش گربه برای سال‌های طولانی مخفی بماند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطوط نازکا، که از سال ۱۹۹۴ به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده‌اند، با الگوهای هندسی و اشکال و نقوش مشخص حیوانات ترسیم شده‌اند. آقای ایسلا به گاردین گفت که در سال‌های اخیر، حدود ۸۰ الی ۱۰۰ تصویر جدید در دره‌های نازکا و پالپا کشف شده است که همگی مربوط به پیش از فرهنگ نازکا (۲۰۰ تا ۷۰۰ سال پس از میلاد) است. او گفت: «این‌ها از نظر اندازه کوچک‌ترند، بر تپه‌ها رسم شده‌اند و بدیهی است که متعلق به سنت قبلی هستند.» 

خطوط نازکا، که در منطقه‌ای از پرو در ۲۰۰ مایلی جنوب‌شرق لیما و در نزدیکی شهر مدرن نازکا کشف شدند، برای بیش از ۸۰ سال محل اسرار ناشناخته بود و سؤالاتی درباره تشکیل و هدف از آن‌ها وجود داشت.  

توریبیو مهیدا خسپه، باستان‌شناس پرویی، اولین کسی بود که در سال ۱۹۲۴، به طور منظم بر خطوط نازکا مطالعه کرد. با این حال، از آن جا که شناسایی خطوط از سطح زمین غیرممکن است، این خطوط برای اولین بار با مشاهده هوایی یک خلبان هواپیمای تجاری بر فراز پرو در دهه ۱۹۳۰، به اطلاع عموم رسانده شد.  

این منطقه از ماه مارس و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به روی عموم بسته شد، اما قرار است در تاریخ دهم نوامبر بار دیگر بازگشایی شود.  

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان