تصمیم کانادا به پذیرش بیش از یک میلیون مهاجر در سه سال

منتقدان دولت کانادا می‌گویند که تعیین چنین هدفی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا خیالی بیش نیست

کانادا قصد دارد کندی روند پذیرش مهاجران به دلیل ویروس کرونا را جبران کند - Geoff Robins / AFP

دولت فدرال کانادا اعلام کرده است که در سه سال آینده بیش از ۱.۲ میلیون مهاجر می‌پذیرد. این خبر در فضای رسانه‌های فارسی‌زبان انعکاس گسترده‌ای داشت.

این رقم سالانه ۵۰ هزار نفر بیش از برنامه تعیین شده قبلی است. گفته می‌شود که این رقم مهاجرپذیری بی‌سابقه است و آخرین بار در سال ۱۹۱۳ کانادا بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر پذیرفته بود.

مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، اعلام کرده که کشورش قصد دارد کندی روند پذیرش مهاجران به دلیل ویروس کرونا را جبران کند. منتقدان دولت کانادا می‌گویند که تعیین چنین هدفی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، خیالی بیش نیست.

بر این اساس، در سال آینده میلادی (۲۰۲۱) تعداد ۴۰۱ هزار مهاجر، در سال ۲۰۲۱ تعداد ۴۱۱ هزار و در سال ۲۰۲۳ تعداد ۴۲۱ هزار مهاجر اقامت دائم کانادا دریافت خواهند کرد.

سی‌بی‌اس در خبری که در این باره منتشر کرد یادآور شده که بر اساس برنامه سال گذشته، قرار بود بیش از یک میلیون مهاجر در دوره سه ساله پذیرفته شوند اما به دلیل بحران کووید ۱۹ و محدودیت‌های مسافرتی، این روند کند شد.

وزیر مهاجرت کانادا در یک کنفرانس خبری در اتاوا گفت که مهاجران موجب پویایی جمعیت و رشد اقتصادی می‌شوند که لازمه اجرای برنامه‌های حیاتی مانند مراقبت‌های بهداشتی است.

مندیچینو گفت: به عبارت ساده‌تر به کارگران بیشتری نیاز داریم و مهاجرت راه رسیدن به این هدف است.

وزیر مهاجرت کانادا ابراز اطمینان کرد که دولت می‌تواند با وجود بحران جهانی بهداشت، با رعایت مقررات مربوط به محدودیت‌های سفر و اقدامات ایمنی مانند قرنطینه اجباری، اهدافش را برآورده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هدف دولت کانادا از جذب نیروی کار را پر کردن شکاف‌های نیروی کار در مناطقی عنوان کرد که با کمبود مواجه هستند و افزود: «با نزدیک به ۶۰ درصد از کل پذیرش‌های جدید در طبقه‌بندی بخش اقتصادی، طرح ما همچنان بر رشد اقتصادی کانادا تمرکز خواهد بود.»

جزئیات این برنامه و طبقه‌بندی مهاجران که قرار است سال آینده به اجرا درآید به این صورت است که ۲۳۲ هزار مهاجر در طبقه اقتصادی، ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ مهاجر در طبقه خانوادگی، ۵۹ هزار و ۵۰۰ پناهنده و افراد تحت حفاظت و پنج هزار و ۵۰۰ مهاجر به دلایل بشردوستانه و همدردی پذیرش می‌شوند.

این خبر انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های فارسی‌زبان داشته است. برخی کاربران، این تصمیم دولت کانادا را خبر خوبی برای مهاجرانی که در ترکیه و یونان گرفتار شده‌اند می‌دانند. کانادا سال‌هاست که از جمله محبوب‌ترین مقاصد برای ایرانیان علاقه‌مند به مهاجرت است. 

بعضی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی با محاسبه این که دریافت ویزای کار برای هر نفر حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، به این موضوع اشاره می‌کنند که با افزایش قیمت دلار، حتی در صورت تسهیل شرایط مهاجرت هم این امکان وجود ندارد.