اختلافات فلسطین و مصر در مورد مرزهای دریایی در مدیترانه

گفت‌وگوهای قبلی میان دو جانب در مورد تعیین مرزهای دریایی به نتیجه نرسید

کشف میدان گازی در سواحل غزه توسط شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در دهه ۱۹۹۰. عكس از:  AFP

پس از آن‌که فلسطین در سال ۲۰۱۹، یک نسخه از نقشه‌ها و مختصات اطراف مرزهای دریایی‌اش در مدیترانه را به سازمان ملل متحد تحویل داد، کشورهای همسایه که در گذشته نیز با فلسطین اختلاف مرزی داشتند، اقدام فلسطین را مورد انتقاد قرار دادند.

وزارت امورخارجه فلسطین سال‌ها پیش تلاش کرد با همتای مصری خود در مورد تعیین مرزهای دریایی به توافق برسد، اما به گفته یک مقام ارشد فلسطینی که نخواست نامش فاش شود، قاهره این مسئله را پیوسته به تویق انداخت. این مقام فلسطینی افزود که با توجه به افزایش حملات اسرائیل و پس از کشف میدان‌های عظیم گازی در مدیترانه و شتاب کشورهای شرق دریای مدیترانه برای ترسیم مرزهای دریایی، فلسطین ناگزیر شد برای حفظ حقوق خود، پرونده مرزهای دریایی را به سازمان ملل متحد تحویل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ و درست یک ماه پس از تحویل پرونده مرزهای دریایی فلسطین به سازمان ملل متحد، مصر پیام اعتراض آمیزی را در باره نقشه‌های فلسطین به سازمان ملل متحد ارائه داد و قاهره در آن تأکید کرده است که به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد به آب‌های مصر و منطقه اقتصادی این کشور در دریای مدیترانه تجاوز کند.

این مقام فلسطینی گفت که سپس، دو طرف تصمیم گرفتند برای بحث در مورد اعتراض مصر و توافق بر سر تعیین مرزهای دریایی، جلساتی را برگزار کنند، اما شیوع بیماری کرونا این مسئله را به تعویق انداخت. وی خاطرنشان کرد که رام‌الله امیدوار است این مسئله از طریق گفت‌وگو حل شود و نیازی به داوری بین‌المللی پیدا نشود. وی همچنان تأکید کرد که فلسطین در ترسیم مرزهای دریایی‌اش به قوانین بین‌المللی، مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ و قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد اتکا داشته است.

از سوی دیگر، محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، اظهار داشت که هرچند قاهره تمایل خود را برای گفت‌وگو با فلسطین نشان داده است، اما هنوز بسیار زود است که اقدامات عملی برای تعیین مرزهای دریایی با مصر اتخاذ شود.

در حالی‌که احمد حافظ، سخنگوی وزارت امورخارجه مصر از دادن پاسخ به ایندیپندنت عربی خودداری کرد، منبع عالی‌رتبه دیگری که مجاز به اعلام نیست، گفت که متخصصان مصری تا به حال مشغول ارزیابی پرونده تعیین مرزهای دریایی با فلسطین هستند. وی افزود با آن‌که طی سال‌های اخیر تماس‌های برای حل این مسئله میان دوجانب گرفته شده است، اما پیچیدگی اوضاع فلسطین، باعث می‌شود تا این مسئله مستلزم هماهنگی و همکاری‌های بیشتری باشد.

منبع مزبور افزود که با آغاز اقدامات قاهره در سال‌های اخیر به هدف تشکیل مجمع گاز مدیترانه شرقی، که بعداً به یک سازمان دولتی که اغلب کشورهای مشرف بر سواحل دریای مدیترانه را در بر می‌گیرد، تبدیل شد، بحث در مورد تعیین مرزهای دریایی میان مصر و فلسطین شروع شد، اما نتایج این گفت‌وگو تا به حال به مرحله نهایی نرسیده است. این منبع، دلیل عدم رسیدن به توافق برای تعیین مرزهای دریایی میان مصر و فلسطین را ذکر نکرد، در حالی که مصر توانست مرزهای دریایی خود را با سایر کشورها از جمله یونان و قبرس تعیین کند.

البته در صورت توافق میان مصر و فلسطین در مورد تعیین مرزهای دریایی، این نخستین مورد در نوع خود برای فلسطین محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۲، به عنوان یک کشور غیر عضو در سازمان ملل متحد تبدیل شده است.

در همین حال، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است نقشه‌های فلسطین را برای تمام اعضای سازمان ملل متحد ارسال کند تا فلسطین را در تلاش برای تعیین مرزهای دریایی آن یاری رسانند. المالکی با اشاره به اهمیت تحویل اسناد به سازمان‌های بین‌المللی، اظهار داشت که این اقدام حیثیت حقوقی فلسطین را تقویت کرده و موقعیت آن را در سطح جهانی از نظر تعیین مرزهای دریایی مورد تأیید قرار می‌دهد.

قابل ذکر است که شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در در اواخر دهه ۱۹۹۰، میدان گازی بزرگی را در سواحل نوار غزه کشف کرد، پیش از آن‌که حفاری آن در سال ۲۰۰۰، آغاز شود، اما اسرائيل به فلسطینی‌ها اجازه استخراج گاز از این میدان گازی را نمی‌دهد.

© IndependentArabia