تیم فوتبال زنان باشگاه اورتون به فینال جام حذفی انگلستان رسید

ممکن است سلطنت آرسنال، چلسی و منچسترسیتی در فینال جام حذفی فوتبال زنان انگلستان پایان یابد

تیم زنان منچستر سیتی قهرمان جام حذفی سال ۲۰۱۹ فوتبال زنان انگلستان بود- Reuters/Molly Darlington

یک‌شنبه آینده، اورتون این فرصت را خواهد داشت که فوتبال زنان را زیر و رو کند. در هشت سال گذشته، فقط آرسنال، چلسی و منچستر سیتی؛ یعنی سه تیم برتر سوپرلیگ زنان، قهرمان فوتبال جام حذفی زنان در بریتانیا بوده‌اند. اما اگر اورتون منچستر سیتی را شکست دهد، این پیروزی یک چرخش قابل‌ توجه برای باشگاهی خواهد بود که طی دو فصل پیش به سختی توانسته است جایگاه خود را در دسته اول لیگ حفظ کند. 

در فصل ۱۹-۲۰۱۸، اورتون یک تیم خاص بود. آن‌ها تا سال ۲۰۱۵، ۲۱ سال در بالاترین رده‌های فوتبال زنان بازی کرده بودند. اما با افزایش علاقه به تیم‌های دیگر و جلب سرمایه توسط آن‌ها، اورتون در رقابت به تقلا افتاد. به نظر می‌رسید که وضعیت تیم در حال بالا و پایین شدن است: جایگاهش را در دسته اول لیگ از دست داد، دوباره مجوز بازی در این دسته را دریافت کرد، تا این که دوباره آن را از دست بدهد. چسبیدن اورتون به پایین جدول دسته اول سوپر لیگ زنان تصور عجیبی از تیمی ارائه می‌کرد که می‌خواهد تیم زنان داشته باشد، اما در عین حال نمی‌خواهد به قدر کافی از آن حمایت کند. 

غول‌های لیگ برتر فقط به خاطر بداقبالی رقیب کوچک‌شان، یوویل تاون، بود که از سقوط به دسته دوم جان سالم به در بردند. وقتی یوویل دچار مشکلات مالی شد، ده امتیاز برای حضور در دسته اول از دست داد. بدون کسر آن ده امتیاز، این تیم یک امتیاز بالاتر از اورتون قرار می‌گرفت. به هر روی، یوویل به دسته سوم فوتبال زنان سقوط کرد و اورتون در دسته اول سوپر لیگ زنان باقی ماند. 

با وجود فرار خوش‌‌اقبالشان از مهلکه، بذر آن چه در آینده قرار بود اتفاق افتد، در آن فصل کاشته شده بود. ویلی کرک در ماه دسامبر وارد این باشگاه شد. کرک در باشگاه بریستول نشان داده بود که چگونه با بودجه‌های مختصر می‌تواند مدیریت کند. با این حال به نظر می‌رسید که اورتون می‌خواهد منابع مالی را افزایش دهد. فرهاد مشیری در سال ۲۰۱۸ اکثریت سهام این باشگاه را به مالکیت درآورد. اندکی پس از آن علائم سرمایه‌گذاری‌ها در تیم ظاهر شد. 

هیلی راسو استرالیایی و ایزی کریستینسن انگلیسی در ژانویه سال جاری به این تیم پیوستند و در طول تابستان خریدهای بیشتری از خارج کشور به تیم اضافه شد. شایعه شده بود که در حدود صد هزار یورو کارمزد نقل و انتقال برای جذب والری گووین مهاجم از مون پلیه هزینه شده است. در فوتبال مردان، این رقم الزماً نشانه قطعی شدن قرارداد نیست، اما در فوتبال زنان، پرداخت چنان کارمزدی برای یک بازیکن بیانگر قصد جدی برای خرید بازیکن است. 

پس از پیوستن به تیم، کرک گفت که هم خودش و هم باشگاه «برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای صعود تیم» دارند. به نظر می‌رسید که آن سخن یک کلیشه مدیریتی باشد، اما نتایج غیرقابل انکار است. 

از زمان آخرین حضور اورتون در فینال جام حذفی در سال ۲۰۱۴، صورت‌حساب دستمزدهای پرداختی این تیم تقریباً سه برابر شده است. دیدار یک‌شنبه در استادیوم ویمبلی در یک چهارم نهایی و شکست چلسی نشان می‌دهد که چگونه آن‌ها به تیمی با توانایی شکست بهترین‌ها تبدیل شده‌اند. در کمتر از دو سال، کرک اورتون را به تیمی تبدیل کرده است که شکستنش سخت است و در حملات کاملاً نفس‌گیر است. 

این که منچستر سیتی آخر هفته با اورتون روبه‌رو خواهد شد، یادآور نکته جالبی است. سقوط اورتون در سال ۲۰۱۴ از اوجش هم‌زمان بود با جان گرفتن منچستر سیتی. در آماده‌سازی برای اولین فصل حضور در سوپر لیگ زنان، سیتی هم جیل اسکات و هم تونی داگان را از مرسی ساید جذب کرده است. 

از آن زمان تاکنون این دو باشگاه رویکردهای متضادی برای رسیدن به رده‌های بالاتر داشته‌اند. 

در حالی که اورتون به دنبال مربی باتجربه در بازی زنان بود، منچستر سیتی تصمیم گرفت تا گرت تیلور تازه‌کار و رئیس سابق آکادمی نوجوانان را به کار گمارد. در حالی که اورتون بازیکنان با کیفیت اما کمتر شناخته‌شده را از خارج کشور جذب کرده است، منچستر سیتی یک تیم را با برندگان جام جهانی و لیگ قهرمانان سر هم کرده است. به علاوه، سیتی بهترین گلزن اورتون را ترغیب کرد که با عدم‌تمدید قراردادش با اورتون به منچستر برود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورتون اطمینان دارد که می‌تواند روز یک‌شنبه برتری رویکرد خود را ثابت کند. منچستر سیتی در این فصل به طور غیرمعمولی نتایجی غیریک‌نواخت داشته است. در حالی که در بازی با برایتون و ریدینگ به تساوی غیرمنتظره‌ای دست یافت، مقابل آرسنال در مرحله نیمه نهایی جام حذفی، پیروز شد. شکی نیست که منچستر سیتی این فصل هنوز در حال پیدا کردن خود است. اورتون قابلیت‌های زیادی برای بهره‌برداری از این نقطه‌ضعف منچستر سیتی خواهد داشت. 

صرف نظر از نتیجه این بازی، اورتون نشان داده است که چه امکانات زیادی برای صعود در جدول لیگ وجود دارد. باشگاه‌های دیگر نیز در حال درک این قابلیت‌ها هستند. تیم زنان منچستر یونایتد در حالی برای حضور در لیگ قهرمانان در این فصل برای پیروزی رقابت می‌کند، که حتی سه سال پیش اصلاً وجود نداشت اما اورتون برنامه جامعی دارد برای تیمی که از قبل وجود داشته است. 

به هر روی، دو سال گذشته برای اورتون دو سال کناره‌گیری از فوتبال جدی بوده است. لیگ‌های زنان مملو از تیم‌هایی از این دست است. تیم‌هایی که ممکن است از همان نشان تیم مردان استفاده کنند، اما اشتراکات دیگرشان خیلی ناچیز است. 

حضور اورتون در فینال جام حذفی نشان می‌دهد که تغییر نگرش و تبدیل آن به موفقیت امکان‌پذیر است. هزینه این کار برای آن‌ها کمتر از متوسط ​​حقوق سالانه بازیکن لیگ برتر است. به عنوان یک باشگاه، این تغییر نگرش آن‌ها را ثروتمندتر کرده است. 

© The Independent

بیشتر از ورزش