تظاهرات سراسری در فرانسه در اعتراض به سر بریدن معلمی به دست یک اسلامگرا

نخست وزیر فرانسه: تروریسم اسلامی به قلب این کشور زخم زده‌ است

پلاکاردی با شعار «ما همه ساموئل هستیم» در تظاهرات پاریس - FREDERICK FLORIN / AFP

امروز یکشنبه قرار است مردم فرانسه در حمایت از آزادی بیان و گرامی‌داشت یاد معلمی که به دلیل نشان دادن کاریکاتور پیامبر اسلام به شاگردانش سر بریده شد، تظاهرات کنند.

روز جمعه، پناهنده ۱۸ ساله چچنی متولد مسکو، ساموئل پاتی، آن معلم را سر برید. او سپس در اثر تیراندازی پلیس کشته شد.

سیاستمداران، اتحادیه‌ها و انجمن‌های فرانسه برنامه‌ای برای تظاهرات در پاریس و دیگر شهرهای عمده آن کشور، از جمله لیون، تولوز، استراسبورگ، نانت، مارسی، لیل و بوردو، ترتیب داده‌اند.

این گردهمایی‌ها در حالی برگزار می‌شود که مقامات فرانسه دهمین شخص مظنون را در پی آن حمله وحشتناک در کنفلان- سن-اونورین در فاصله سی کیلومتری شمال غربی پاریس بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژان فرانسوا ریکار، دادستان ضد تروریسم فرانسه، گفت که تحقیق درباره قتل با انگیزه تروریستی در جریان است.

دستکم چهار نفر از بازداشت شدگان اعضای خانواده شخص مهاجمند. او در ماره مارس، اقامت ده ساله پناهندگی در فرانسه گرفته ‌بود. قاتل هنگام حمله یک کارد و تپانچه‌ای داشت که گلوله پلاستیکی شلیک می‌کرد.

به گفته آقای ریکار، خواهر ناتنی مهاجم در سال ۲۰۱۴ در سوریه به داعش پیوست. دادستان ضد تروریسم فرانسه نام یا محل اقامت کنونی او را فاش نکرد.

آقای ریکار گفت که در گوشی موبایل مظنون، پیامکی مبنی بر قبول مسئولیت حمله، و نیز تصویری از قربانی پیدا شده‌ است.

او همچنین گفت که یک حساب توییتری به نام عبدالله ای، به مظنون تعلق داشت. دقایقی پس از حمله، در آن حساب توییتری  تصویری از سر بریده مقتول و پیامی منتشر شده بود که می‌گفت: «من یکی از سگ‌های جهنمی را که به پیامبر اسلام توهین کرد، اعدام کردم.»

قتل معلم فرانسوی، محکومیت جهانی در پی داشت. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که نیرد این کشور با تروریسم اسلامی «مسئله‌ای حیاتی» است.

یک مامور پلیس به خبرگزاری اسوشییتدپرس گفت که معلم مقتول ده روز پیش، پس از شروع بحثی درباره کاریکاتور، تهدید قتل دریافت کرده بود. به گفته یک مامور دیگر پلیس، پدر یکی از دانش‌آموزان شکایتی علیه معلم تسلیم کرده ‌بود.

روز شنبه، ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه، گفت که این کشور با قاطعیت به قتل آن آموزگار واکنش نشان خواهد داد.

او در توییتی نوشت: «تروریسم اسلامی با قتل یک مدافع جمهوری فرانسه، به قلب این کشور زخم زده‌ است.»

او افزود: «درهمبستگی با آموزگاران، دولت با قاطعیت تمام پاسخ خواهد داد تا جمهوری فرانسه و شهروندانش آزاد زندگی کنند! ما هرگز تسلیم نخواهیم شد. هرگز.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌ها

© The Independent