بازداشت مهاجم به کنسولگری فرانسه در جده

مهاجم تبعه سعودی، با «ابزار تیز» به محافظ کنسولگری حمله کرد

ساختمان کنسولگری فرانسه در جده - عکس از وبسایت کنسولگری فرانسه

به گزارش العربیه انگلیسی، مرد مهاجمی پس از حمله با چاقو به یک محافظ کنسولگری فرانسه در شهر جده عربستان سعودی، بازداشت شد.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که این مرد ظاهرا با یک «ابزار تیز» به محافظ کنسولگری حمله کرد. بنا به گزارش‌ها، فرد بازداشت شده تبعه عربستان سعودی است.

این خبر درست پس از گزارش حمله‌ای در شهر نیس فرانسه منتشر شد که در آن مردی یک زن را با چاقو سر برید و دو نفر دیگر را هم کشت.

رسانه‌ها و پلیس فرانسه اعلام کردند که ساعتی پیش یک مهاجم در شهر نیس فرانسه با چاقو سه نفر را کشته و چندین نفر را در کلیسایی زخمی کرد.

دقایقی پیش، یک منبع وزارت خارجه عربستان سعودی حملات تروریستی و تمام اعمالی را که موجب نفرت و خشونت شوند، محکوم کرد.

این منبع افزود که در عین حال، هر کاریکاتوری را که به پیامبر اسلام توهین کند محکوم می‌کند، و تلاش برای ربط دادن اسلام به تروریسم را رد کرد.

کریستین استروسی، شهردار نیس در توییتر خود نوشت حمله با چاقو در کلیسای نوتردام شهر نیس یا در حوالی آن اتفاق افتاده و پلیس مهاجم را بازداشت کرده است.

پلیس فرانسه هم اعلام کرد که سه نفر در اثر این حمله کشته شده‌اند.

رویترز به نقل از منبعی در پلیس فرانسه نوشت که مهاجم سر یک زن را از بدن جدا کرده و دو نفر دیگر را هم با چاقو کشته است. مارین لوپن، سیاستمدار دست‌راستی فرانسه هم از قطع سر این زن خبر داده است.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه هنوز در شوک سربریدن ساموئل پتی، معلم فرانسوی است که ۱۲ روز پیش به دست یک نوجوان افراطی مسلمان سربریده شد.

مهاجم گفته بود که می‌خواهد پتی را به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس درس آزادی بیان، مجازات کند.

هنوز مشخص نیست که انگیزه حمله نیس چیست و یا ارتباطی با مناقشه‌ای که بر سر انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام به راه افتاده دارد یا خیر.

همچنین روز گذشته، نشریه شارلی ابدو که این کاریکاتورهای جنجالی را نخستین بار منتشر کرده است، کاریکاتوری از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه منتشر کرد که مورد خشم مقام‌های ترکیه قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان کشته‌شدن پتی، مقام‌های فرانسوی برای تأکید بر آزادی مذهب و حق آزادی بیان، این کاریکاتورها را بر روی چند ساختمان دولتی به نمایش گذاشتند.

پس از آن که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بر حق آزادی بیان در کشورش – از جمله ترسیم کاریکاتور پیامبر اسلام – تاکیدکرد، برخی سران کشورهای مسلمان خواهان تحریم کالاهای فرانسوی شده بودند. آقای مکرون وعده داده است که  با آنچه که «جدایی‌طلبی اسلامی» می خواند مبارزه کند.

پیش‌تر، شورای علمای دینی عربستان سعودی گفته بود که توهین به پیامبران تنها به نفع افراطوینی است که می‌خواهند در جوامع تخم نفرت بپراکنند.