پرسش سنا از جک دورسی در مورد فعالیت توییتری خامنه‌ای

نمایندگان کمیته بازرگانی سنا مدیرعامل توییتر را به داشتن استاندارد دوگانه و ایجاد محدودیت در آزادی بیان متهم کردند

دورسی: «ما می‌دانیم که بخشی از سخنان رهبران سیاسی در جهان رجزخوانی برای یکدیگر است»-Greg Nash / POOL / AFP

روز گذشته جک دورسی، مدیرعامل توییتر در جلسه استماع کمیته بازرگانی سنای آمریکا حاضر شد تا به سؤال اعضای این کمیته درباره عملکرد متناقض توییتر پاسخ دهد.

این جلسه پس از آن برگزار شد که هفته پیش توییتر مطالبی را که به مقاله نیویورک‌پست درباره فساد مالی پسر بایدن ارجاع شده بود، از این شبکه اجتماعی حذف کرد و آن‌ها را اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست دانست.

گرچه توییتر بعدتر از این تصمیم خود عقب‌نشینی کرد ولی این رویداد و به‌ویژه نزدیکی آن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری پای مدیرعامل توییتر را هرچند به صورت مجازی به سنای آمریکا کشاند.

راجر ویکر، رئیس کمیته بازرگانی سنا و نماینده جمهوری‌خواه ایالت می‌سی‌سی‌پی بیشترین حملات را متوجه دورسی کرد. او از مدیرعامل توییتر پرسید که چگونه است که شما بر روی توییت‌های رئیس‌جمهور آمریکا برچسب «بررسی واقعیت» می‌زنید ولی هیچ واکنشی به توییت‌های رهبر جمهوری اسلامی علیه اسرائیل نشان نمی‌دهید.  

دورسی به رئیس کمیته بازرگانی گفت که «ما می‌دانیم که بخشی از سخنان رهبران سیاسی در جهان رجزخوانی برای یکدیگر است ولی سخنانی که علیه مردم آمریکا یا شهروندان خودمان باشد ماجرایی یکسره متفاوت دارد و می‌تواند آسیب فوری ایجاد کند.»

یکی از توییت‌های مورد بحث در این جلسه استماع سنا، پستی بود که حساب کاربری علی خامنه‌ای در اردیبهشت‌ماه منتشر کرد و اسرائیل را «غده سرطانی» خواند.

در یک توییت دیگر، علی خامنه‌ای نوشته است که جمهوری اسلامی کمک‌های خود را به هر شخص، گروه و کشوری که با اسرائیل مبارزه کند، دریغ نخواهد کرد.

در این جلسه کوری گاردنر، دیگر سناتور جمهوری‌خواه از آقای دورسی پرسید که چگونه است که این دعوت آشکار برای خشونت علیه اسرائیل هیچ واکنشی از سوی توییتر برنمی‌انگیزد ولی توییت دونالد ترامپ درمورد امکان تقلب و دستکاری در آرای پستی و برخی دیگر از توییت‌های انتخاباتی‌اش به عنوان «بررسی واقعیت» و «نفرت‌پراکنی» برچسب‌گذاری می‌شود.

همچنین سناتور ویکر پای کرونا را هم به جلسه استماع گشود و خطاب به دورسی گفت که «شما به طور معمول رئیس‌جمهور ایالات متحده را محدود می‌کنید ولی چگونه ادعای کمونیست‌های چینی مبنی بر مقصر بودن ارتش آمریكا در ایجاد ویروس کرونا را به مدت دو ماه بدون بررسی واقعیت نگاه داشتید ولی توییت رئیس‌جمهور در مورد امنیت رأی‌گیری پستی را بلافاصله برچسب‌گذاری می‌کنید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دورسی در پاسخ گفت که تصمیم‌‌گیری توییتر بر اساس «شدت آسیب بالقوه» است و خاطرنشان کرد که توییتر با محتوای گمراه‌کننده و نفرت‌پراکنی رهبران در سراسر جهان برخورد کرده است. وی گفت: «این شرکت سعی می‌کند هرچه سریع‌تر در مورد این دست ‌نوشته‌ها اقدام کند.»

دورسی در توضیح تصمیم توییتر برای برچسب‌زدن به ادعاهای ترامپ درباره احتمال تقلب در رأی‌گیری پستی گفت: «ما سردرگمی دیدیم، سردرگمی‌‌ای که ممکن است سبب تشویش شود و بر این اساس آن نوشته را برچسب زدیم.»

مدیرعامل توییتر همچنین به اعضای سنا گفت که توییت‌های انکار هولوکاست ممنوع نیستند، هرچند هنوز ممکن است این پست‌ها حذف شود.

این جلسه در حالی برگزار شد که نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا به دلیل نزدیکی به روز انتخابات با آن مخالف بودند.

بیشتر از