عربستان سعودی دو میلیارد دلار هزینه برنامه فضایی می‌کند

تیر‌ماه امسال، امارات متحده عربی کاوشگر «امید» را به سوی مریخ پرتاب کرد

پرتاب موشک اچ۲-ای ژاپن، حامل کاوشگر «الامل» که برای امارات ساخته شده استHANDOUT / MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES / AFP

عربستان سعودی قصد دارد هشت میلیارد ریال سعودی (۲.۱ میلیون دلار) تا سال ۲۰۳۰ میلادی هزینه برنامه فضایی خود کند. این طرح بخشی از برنامه تنوع‌بخشی است که هدف از آن جذب سرمایه خارجی و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای جوانان عربستان است.

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، کمیسیون فضایی سعودی (اس‌اس‌سی) که طبق فرمان پادشاه در سال ۲۰۱۸ به منظور تقویت پژوهش‌ها و فعالیت‌های صنعتی مربوط به فضا راه‌اندازی شد، طرحی را برای دولت آماده کرده‌است که در آغاز کار، بودجه آن را دو میلیارد ریال سعودی افزایش خواهد داد.

شاهزاده سلطان، پسر ملک سلمان پادشاه عربستان در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «در عصری که زندگی می‌کنیم، فضا به بخشی از اقتصاد جهانی بدل می‌شود و بر تمامی جنبه‌های زندگی ما در روی زمین اثر می‌گذارد. انتظار می‌رود تجارت و اقتصاد فضایی در آینده نزدیک تریلیون‌ها ریال ارزش پیدا کند.»

او افزود: «به نظر ما فرصت‌های زیادی در بخش فضا وجود دارد و عربستان سعودی قصد دارد از همه این فرصت‌ها در تمامی زمینه‌ها استفاده کند.» شاهزاده سلطان ۶۴ ساله در سال ۱۹۸۵ با شاتل فضایی «دیسکاوری» آمریکا به مدار زمین رفت. او اولین فضانورد عرب یا مسلمانی بود که به فضا سفر کرد.

وظیفه او در شاتل فضایی، ‌رهاسازی ماهواره «عرب ست» بود که تحولی در ارتباطات منطقه با بقیه دنیا ایجاد کرد.

عربستان سعودی از بنیانگذاران و تامین کنندگان مالی اصلی سازمان ماهواره ارتباطی عرب (عرب ست) است که در سال ۱۹۷۶ آغاز به کار کرد. او گفت که عربستان سعودی می‌خواهد به بازیگری عمده در صنعت فضایی جهانی بدل شود.

به گزارش الشرق‌الاوسط ‌عربستان سعودی در حال حاضر بابت هر ریال که در بخش فضا سرمایه‌گذاری می‌کند، ۱.۸۱ ریال بازگشت مالی دارد. شاهزاده سلطان گفت که  اس‌اس‌سی قصد دارد توافقنامه‌هایی با سازمان‌های فضایی ایالات متحده، روسیه، چین، هند و امارات متحده عربی ببندد، اما توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تابستان امسال، کاوشگر «الامل» (امید) امارات متحده عربی با موفقیت به فضا پرتاب شد و سفر خود را به سوی سیاره مریخ آغاز کرد. این کاوشگر از جزیره تانگاشیما در ژاپن به فضا پرتاب شد تا سفر ۵۰۰ میلیون کیلومتری خود را آغاز کند.

این کاوشگر فضایی قرار است اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس امارات عربی متحده به مریخ برسد، ولی بر سطح آن فرود نخواهد آمد.

روز ۲۰ بهمن ماه امسال، موشک «ظفر» ایران که ماهواره «سیمرغ» را حمل می‌کرد، پس از پرتاب به سرعت کافی نرسید و به جای رسیدن به مدار زمین، در اقیانوس هند سقوط کرد. ماهواره‌بر سیمرغ اولین بار در مرداد ١٣٩٦ آزمایش شد، اما به گفته منابع آمریکایی قبل از رسیدن به مدار منفجر شد.