مواضع قاضی جدید دیوان عالی آمریکا، از سقط جنین تا مجاهدین خلق

خانم بَرِت یکی از پنج وکیل مدافع سازمان مجاهدین خلق در دادگاه آمریکا بود

ایمی کُنی بَرِت در سمت راست - FREDERICK FLORIN / AFP و مریم رجوی در سمت چپ -Olivier DOULIERY / AFP

امروز دوشنبه، اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا در فاصله چند روز تا انتخابات ریاست جمهوری، ایمی کُنی بَرِت را برای عضویت در دیوان عالی آمریکا تایید کرد تا اکثریت قاطع این دیوان در دست محافظه‌کاران باشد.

خانم بَرِت مسیحی متعصبی است که به مخالفت سرسختانه‌اش با حق سقط جنین زنان و لقاح مصنوعی شهرت دارد، و انتخاب او نگرانی‌های زیادی در میان گروه‌های هوادار حق انتخاب زنان برانگیخته‌است.

خانم برت ۴۸ ساله، هفت فرزند دارد. او همچنین از مخالفان قانون بیمه درمانی همگانی دولتی (اوباماکر) و هوادار خصوصی‌سازی کامل بیمه درمانی در آمریکاست.

اما گذشته از مواضعی که برای دموکرات‌ها و لیبرال‌های آمریکا نگران کننده‌ است، خانم برت دستی به طریقی هم با مسائل سیاسی ایران مربوط می‌شود.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، او یکی از پنج وکیلی بود که در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ میلادی وکالت شورای ملی مقاومت ایران را که نام دیگر سازمان مجاهدین خلق، گروه مخالف جمهوری اسلامی است، به عهده داشت. این گروه از وکلا در مراجع قضایی آمریکا می‌کوشید مجاهدین خلق را از سازمان های تروریستی وزارت خارجه آمریکا خارج کند.

در سال ۱۹۹۷، بعد از تصویب قانون جدیدی در ایالات متحده، سازمان مجاهدین خلق ایران و ۲۹ گروه دیگر در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار گرفتند.

بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز این سازمان را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار دادند.

مجاهدین خلق در سال‌های پیش از انقلاب۱۳۵۷، در ترور و حمله‌های مسلحانه به شهروندان آمریکایی مقیم ایران دست داشتند.

سازمان مجاهدین خلق برای خارج کردن نام خود از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی دو کارزار به راه انداخت: تلاش در تبلیغات و جلب حمایت چهره‌های سرشناس سیاسی آمریکا، و طرح پرونده شکایتی علیه وزارت امور خارجه ایالات متحده در دادگاه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمینه نخست، این سازمان توانست پشتیبانی شماری از سیاستمردان آمریکایی را جلب کند، از جمله رودی جولیانی، وکیل شخصی کنونی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، و جان بولتون سناتور درگذشته جمهوری‌خواه.  

در زمینه دعوی حقوقی، تیم پنج نفره وکلای مجاهدین خلق با طرح استدلال‌های حقوقی، موفق شد وزارت خارجه آمریکا را در سال۲۰۱۲ ملزم به حذف مجاهدین از فهرست سازمان‌های تروریستی شد.

ایمی کُنی بَرِت یکی از این پنج وکیل بود. اتحادیه اروپا سه سال پیش از آن مجاهدین را از لیست خود کنار گذاشته بود.

حضور سیاستمداران غالبا جمهوری‌خواه در گردهماییهای مجاهدین در این سال‌ها ادامه یافته است. از جمله تابستان سال گذشته در تیرانا، پایتخت آلبانی، رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، جو لیبرمن، عضو سابق سنا، تام ریج، وزیر سابق امنیت داخلی، بانار کوشنر، وزیر خارجه سابق فرانسه، و شماری دیگر از مقام‌های فعلی و سابق چندین کشور در این گردهمایی سخنرانی کردند.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در سخنرانی خود در این گردهمایی، جمهوری اسلامی را «رژیمی وحشت‌آفرین» و «حکومت آدمکش‌ها» خواند و خواستار افزایش فشار بر حکومت اسلامی ایران شد.