منچستر یونایتد و چلسی مشکلی یکسان داشتند: ناکامی در حفظ تعادل میان حمله و دفاع

«وقتی بازیکنان خوبی روی نیمکت دارید این چالشی خوب خواهد که تصمیمی درست اتخاذ کنید»

Manchester United's Uruguayan striker Edinson Cavani (C) heads the ball during the English Premier League football match between Manchester United and Chelsea at Old Trafford in Manchester, north west England, on October 24, 2020.
Michael Regan / POOL / AFP

تعادل همه چیز است، فقط کافی است از فرانک لمپارد پرسید، بعد آنکه تیم او، چلسی، از آغاز فصل گذشته تاکنون در بازی‌های خارج از خانه ۴۲ گل دریافت کرده است، که بیشترین میزان در میان تمام باشگاه‌های لیگ برتر در تمام طول تاریخ آن است، در نتیجه قبل از سفر روز شنبه به اولدترافورد نیازی آشکار به بازسازی خط دفاعی تیم و تقویت تیم از عقب بود.

و این کار نتیجه‌بخش بود. چلسی اکنون می‌تواند دو بازی پشت سر هم بدون گل خورده را از ماه مارس به این طرف جشن بگیرد. مشکل چیست؟ تساوی بدون گل دوم دوران مربیگری لمپارد درست بلافاصله بعد از مساوی بدون گل اول اتفاق افتاد و باعث طرح این سوال در شامگاه شنبه شد که آیا تمرکز بر تقویت خط دفاعی تیم به گونه‌ای غیر قابل اجتناب موجب تضعیف مهاجمان گران قیمت او شده است؟

لمپارد اما میلی نداشت که به این بحث در چارچوب آن سوال پاسخ دهد. او با خاطری مطمئن از این که چلسی به زودی ترکیب مطلوب خود را خواهد یافت، گفت: «من واقعا مساله را این گونه نمی‌بینم. وقتی ما طی فصل جاری گل‌هایی بسیار بیشتر از مقداری که مایل بودیم دریافت کردیم مهم است که به این مشکل رسیدگی کرده و واضح است که برای حل این مشکل باید سراغ خط دفاعی و عقب تیم رفت.»

سرمربی چلسی افزود: «تعادل تیم چیزی است که ما همیشه روی آن کار می‌کنیم و در یک سوم نهایی این بازی هم چند بار به موقعیت‌هایی خوب دست یافتیم. این عادی است که ما آن شور و حرارتی که همیشه شاهدش بودید را نداشتیم. به نظر نکته مثبت این است که ما امروز خیلی خوب دفاع کردیم.»

اوله گونر سولشر نیز با سوالاتی مشابه روبه‌رو شد. پاتریس اورا هنگام حضور به عنوان مفسر در شبکه ورزشی اسکای، ادعا کرد منچستر یونایتد در مقابل چلسی از بلند همتی لازم برخوردار نبود. او گفت: «آنها با احتیاط بازی کردند. من طرفدار این نوع بازی نیستم. من طرفداری بازی سرگرم کننده و بدون ترس هستم. برای من اصلا غیرمنتظره نبود که بهترین بازیکن چلسی تیاگو سیلوا بود و بهترین بازیکن منچستر ویکتور لیندلوف شد.»

سولشر پذیرفت که منچستر یونایتد کمی این بازی را راحت گرفته بود اما با نکته کلی نظر پاتریس اورا مخالفت کرد. او به هم‌تیمی سابقش گفت: «به نظرم ما ۲۰ تا ۲۵ دقیقه اول کمی بازی را آهسته شروع کردیم ولی اگر قرار بود این بازی برنده‌ای داشته باشد ما برنده می‌شدیم. ما بزرگ‌ترین فرصت‌های این مسابقه را ایجاد کردیم. باید این را هم به یاد داشته باشیم که مقابل تیمی عالی بازی کردیم و به همین خاطر من از بازی بازیکنانم راضی هستم.»

اما عناصری از ترکیب انتخابی سولشر در بازی وجود داشت که به شدت محافظه‌کارانه به نظر می‌رسید، به ویژه در میانه زمین و هافبک‌ها. اسکات مک‌تومینای و فرد به خاطر بازی بی‌نظیر خود در اواسط هفته گذشته در لیگ قهرمانان در پیروزی در خارج از خانه مقابل پاریس سنت ژرمن، جای خود را در ترکیب تیم حفظ کردند. سولشر اعتراف کرد این تصمیم حداقل به صورت جزئی، تلاشی برای جلوگیری از فروپاشی ترکیب تیم اتخاذ شد که دفعه قبلی نوزده ماه پیش، بعد از برد آنها در برابر پاریس سنت ژرمن اتفاق افتاد.

او گفت: «اسکات و فرد این هفته بازی خیلی خوبی از خود به نمایش گذاشتند و باعث شدند جای پای ما در بازی‌ها ثابت شود. آنها کنار یکدیگر ترکیبی عالی هستند. بعد از بازی با پاریس سنت ژرمن ما به این نتیجه رسیدیم که باید این انرژی را در تیم حفظ کنیم. دفعه قبل بعد از بازی با پاریس سنت ژرمن با با چالشی جدی مواجه شدیم. به آرسنال باختیم و ۱۲ بازی بعدی هم در هیچ یک سزاوار برد نبودیم و در تمام آنها چالش داشتیم. امروز اما در برابر تیمی خوب، یک امتیاز کسب کردیم.»

اما با این که مک‌تومینای و فرد بهترین ترکیب هافبک‌های دفاعی منچستر یونایتد هستند، آیا حضور هر دوی آنها در بازی مقابل چلسی که انتظار می‌رفت محتاطانه بازی کند، لازم بود؟ آیا انتخاب ترکیب تیم، حتی به صورت جزئی، باید بر اساس نتایج بدی اتخاذ شود که بیش از یک سال و نیم پیش اتفاق افتاده است؟ آیا یکی از بازیکنانی نظیر پاول پوگبا یا دانی فن در بیک باعث تعادل بیشتر بین به دست آوردن توپ با حفظ مالکیت آن نمی‌شد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای این که درباره سولشر هم انصاف را رعایت کرد، باید گفت تصمیم او برای کنار گذاشتن پوگبا از ترکیب آغازین تیم برای سه بازی گذشته، تصمیم درستی است با توجه به بازی این هافبک که قبل از تازه‌ترین ناکامی او در بازی‌های ملی نیز رو به افول گذاشته بود. بازی پوگبا آنقدر ضعیف شده بود که احساس می‌شد انگار او پس از جدال با ویروس کرونا خیلی زود به زمین بازی برگشته است. سولشر هم روز شنبه به این مورد اعتراف کرد. او گفت: «شاید من نباید او را در بازی‌های اخیر بازی می‌دادم.»

اما عدم تمایل به بازی گرفتن از فن در بیک حکایت از مشکل بزرگ‌تری دارد. این بازیکن ۳۵ میلیون پوندی از آژاکس در حالی به منچستر آمد که جایگاهی مشخص برای او در ترکیب آغازین تیم نبود و دو ماه بعدتر نیز ما هنوز نمی‌دانیم او کجای این ترکیب جای خواهد گرفت. این بازیکن ۲۳ ساله برای اولین بار در بازی شنبه ذخیره‌نشنینی بود که به زمین بازی وارد نشد و هنوز در هیچ بازی لیگ برتر یا لیگ قهرمانان از آغاز وارد زمین نشده است.

اورا پرسید: «مشکلی با او ندارم ولی ما اصلا چرا او را خریدیم؟ او همه بازی‌ها را از روی نیمکت تماشا می‌کند و ما نیازی به او نداریم، این واقعیت است.» سولشر صرفا تاکید کرد زود یا دیر و در این برنامه شلوغ بازی‌ها، نوبت فن در بیک هم خواهد رسید و هرگونه دشواری در انتخاب بازیکنان به خاطر تعداد گزینه‌های موجود، امری مطلوب است. او گفت: «وقتی بازیکنان خوبی روی نیمکت دارید این چالشی خوب خواهد که تصمیمی درست اتخاذ کنید. هر یک از آنها می‌تواند وارد زمین شده و نتیجه بازی را تحت تاثیر قرار دهد.»

اما فن در بیک هیچ گاه بعد از ورود به زمین بازی باعث تاثیر بر نتیجه آن نشد. به همین خاطر پوگبا و دو گل‌زن دیگر، و نه فقط پاس گل دهنده، یعنی میسون گرینوود، و بازیکن جدید ادینسون کاوانی، به او ترجیح داده می‌شوند. ترکیب مک‌تومینای و فرد خوب است اما تا دقیقه ۸۳ بازی همکاری غیر جذاب آنها بنیان خط میانی منچستر یونایتد بود. هر دو طرف که در فصل قبل به جمع چهار تیم برتر رسیدند نتوانستند حتی یک گل کامل مورد انتظار را بین خود رد و بدل کنند. در تحلیل‌های بعد از بازی، منچستر یونایتد شانس زدن ۰.۷ گل و چلسی شانسی برابر با ۰.۲ برای گل زدن داشت و هیچ یک از دو مربی محتاط نهایتا توانست تعادل لازم برای تیم خود را پیدا کند.

© The Independent

بیشتر از ورزش