طالبان و القاعده: پیوند ناگسستنی؟

رییس‌جمهور افغانستان: «کشته شدن المصری ثابت کرد که رابطه طالبان با شبکه‌های تروریستی هنوز پابرجاست»

جنگجویان طالبان پیش از تحویل سلاحهای خود در سال ۲۰۰۱- EMMANUEL DUNAND / AFP

نیروهای امنیتی افغانستان دیشب عملیات مهمی را در غزنی اجرا کردند که در نتیجه آن ابومحسن المصری، فرد شماره دوم القاعده و فرمانده ارشد این شبکه در شبه قاره هند کشته شد. او از حمایت افراد گروه طالبان در استان غزنی برخوردار بود و برای حملات خونین برنامه‌ریزی می‌کرد. 

ریاست کل امنیت ملی افغانستان با انتشار بیانیه و عکسی از کشته شدن مصری، اعلام کرد که او در جریان عملیات ویژه نیروهای امنیت ملی در ولایت غزنی کشته شده است.

نیروهای ویژه هراز گاهی به مناطق تحت کنترل یا نفوذ طالبان داخل می‌شوند و عملیات‌های خطرناکی انجام می‌دهند. این نیروهای نخبه، آموزش‌های ویژه را از کوماندوهای آمریکایی و ناتو فراگرفته‌اند و بسیاری آنها را از بهترین واحدهای امنیتی در منطقه می‌دانند. 

در جریان عملیات اخیر، یک نیروی ویژه افغان نیز کشته شده است. 

نهاد امنیت ملی می‌گوید مصری که به نام حصام عبدالرووف نیز شناخته می‌شد، به ایمن الظواهری، رهبر القاعده، نزدیک بود و در کنار طالبان و شبکه حقانی گماشته شده بود. براساس این اطلاعات، او از حملات یازدهم سپتامبر به آمریکا نیز آگاه بود و برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت یا کشتن وی شود، پاداش تعیین شده بود. 

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، ضمن تبریک کشته شدن ابو‌محسن المصری به نیروهای امنیتی کشور، این عملیات را دستاوردی بزرگ خواند: «کشته شدن یک عضو مهم القاعده از سوی قهرمانان ما ثابت کرد که تهدید تروریسم و رابطه طالبان با شبکه‌های تروریستی هنوز هم پابرجاست.»

اما مسئله دیگری که در نتیجه این عملیات ثابت شده است، رابطه تنگاتنگ طالبان با القاعده است که همچنان ادامه دارد. سنگ بنای توافقنامه ماه فوریه آمریکا با طالبان قطع این رابطه و اقدام طالبان علیه القاعده است. این عملیات تاثیر جدی بر دیدگاه آمریکا درباره آینده توافق با طالبان خواهد گذاشت. 

از این رو اشرف غنی می‌گوید: «طالبان باید به مردم، دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی ثابت کنند که روابطشان را با القاعده و دیگر شبکه‌های تروریستی و گروه‌های آنان قطع می‌کنند، از جنگ و خشونت دست می‌کشند، و با پذیرفتن آتش‌بس دایمی، زمینه تامین صلح با‌عزت و پایدار را در کشور فراهم می‌کنند.»

نمایندگان مجلس افغانستان نیز بر همین نکته انگشت گذاشته‌اند. سناتورهای افغان نیز می‌گویند که کشته شدن فرد دوم شبکه القاعده در غزنی نشان می‌دهد که گروه طالبان با وجود توافق با آمریکا، هنوز ارتباط تنگاتنگ با القاعده و سایر شبکه‌های تروریستی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصری به ‌دلیل حمایت و پشتیبانی مادی از سازمان تروریستی القاعده و توطئه برای کشتن شهروندان آمریکایی، در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داشت.  

مسعود اندرابی، وزیر کشور دولت افغانستان نیز می‌گوید: «کشته شدن یکی از اعضای کلیدی و مهم القاعده توسط ریاست امنیت ملی بیانگر رابطه نزدیک طالبان با گروه‌های تروریستی در افغانستان و فعالیت و اقدامات تروریستی مشترک آنان در برابر دولت و مردم افغانستان است.»

سازمان ملل متحد گزارش داده است که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، و شماری از اعضای ارشد این سازمان در افغانستان حضور دارند و روابط القاعده با گروه طالبان نیز ادامه دارد. تیم نظارتی شورای امنیت سازمان ملل در گزارشی با عنوان «پشتیبانی تحلیلی و تیم نظارت بر تحریم‌ها درباره داعش، القاعده و افراد و اشخاص وابسته»، تعداد جنگجویان القاعده در افغانستان را بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر تخمین زده است. در آن گزارش آمده است که شاخه شبه‌قاره القاعده به اسم گروه طالبان فعالیت می‌کند و در فوریه سال جاری، ایمن‌ الظواهری با یحیی حقانی، یکی از اعضای ارشد شبکه حقانی، دیدار کرده است.

بیشتر از