رویاهای ناسازگار پرسپولیس

نگاهی به رفتار مالی موفق‌ترین تیم سال‌های اخیر ایران

پرسپولیس در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا باید بازیکنان شاخص و تاثیرگذارش را حفظ کند- Mustafa ABUMUNES / AFP

فیفا می‌گوید ۱.۶ میلیارد دلار دستمزد بازیکنان به دلیل تاثیر اقتصادی شیوع کرونا کاهش یافته، اما در فوتبال ایران نه شیوع مرگبار کرونا و نه سقوط تاریخی ارزش ریال، باشگاه‌ها را در انباشت بدهی متوقف نمی‌کند. این مقایسه فقط می‌تواند طنز تلخ داستان فوتبال ایران را به رخ بکشد.

فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران پر سر و صدا سپری می‌شود اما هم‌زمانی مشکلات بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران در پرداخت بدهی‌های معوقه و خرید گزاف بازیکنان جدید، تعجب‌آور است و خبر می‌دهد که فردا بحرانی‌تر از امروز می‌شود.

وعده واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی یا ورود به بورس، کهنه و از دهان‌افتاده شده اما همچنان از سوی وزیر ورزش و جوانان ایران در هر مصاحبه تکرار می‌شود، اما آن‌ها همچنان در فصل نقل و انتقالات به انباشته کردن بدهی‌ها برای آینده مشغول‌اند و با هیچ منطق اقتصاد و بازار سرمایه سازگار نیست که باشگاه‌هایی تا این اندازه ورشکسته، بتوانند در بورس به موفقیت برسند.

فایل صوتی مهدی رسول‌پناه، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، حاوی نکاتی است که نشان می‌دهد باشگاه ایرانی تحت شدیدترین فشارهای مالی و در حالی که نمی‌تواند دستمزد مربیان و بازیکنان پیشین خود را بپردازد و پرونده‌های سنگین بدهی در فیفا دارد، تا چه اندازه بی‌ملاحظه است. مدیرعامل پرسپولیس در این فایل صوتی به خبرنگاران گفته شجاع خلیل‌زاده درباره پیشنهاد ۱۲۰ میلیاردی برای شش فصل با او مذاکره کرده است. در زمان دیگری از این فایل صوتی، رسول‌پناه از پیشنهاد پرداخت ۲۰۰ هزار دلاری به بشار رسن، بازیکن تیم پرسپولیس برای تمدید قرارداد خبر می‌دهد اما مدعی می‌شود که حاضر است این رقم را خارج از قرارداد رسمی به او بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در باشگاه پرسپولیس اگرچه این ارقام برای قراردادها مطرح می‌شود، اما واقعیت‌های مالی این باشگاه خبر از درماندگی در پرداخت دستمزد برانکو ایوانکوویچ می‌دهد و پرونده گابریل کالدرون، سرمربی نیم‌فصل اول سال گذشته پرسپولیس و بسیاری دیگر از طلبکاران به زودی در فیفا گشوده می‌شود و رای آن‌ها نیز صادر خواهد شد و پرسپولیس را با بدهی‌هایی مواجه می‌کند که با توجه به کاهش ارزش ریال در ماه‌های اخیر، قدرت پرداخت آن‌ها در این باشگاه وجود ندارد.

پرسپولیس در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا باید بازیکنان شاخص و تاثیرگذارش را حفظ کند و با خریدهای تازه برای قهرمانی در آسیا نقشه بکشد اما واقعیت‌های اقتصادی ایران با چنین رویاهایی ناسازگار است. پرسپولیس برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا تن به هزینه‌های سنگین در مقیاس مالی فوتبال ایران داده اما هنوز مربیانش را برای بستن پرونده نقل و انتقالات و آمادگی برای قهرمانی آسیا قانع نکرده است. یحیی گل‌محمدی، مربی موفق پرسپولیس که در مدت کوتاه مربیگری‌اش در این باشگاه قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را در منطقه غرب به دست آورده است، می‌خواهد باشگاه را به سمت خریدهای بزرگ‌تر و حفظ ستاره‌ها پیش ببرد اما این هزینه‌ها آینده این باشگاه را به شدت تهدید می‌کند. ارقامی که درباره هزینه‌های پرسپولیس در نقل و انتقالات مطرح می‌شوند، در آینده نزدیک باید پرداخت شوند اما با درآمدهای امروز و آینده پرسپولیس همخوانی ندارند. پرسپولیس و مربیان و ستاره‌هایش حق دارند بلندپروازانه به آینده نگاه کنند اما باشگاه تحت تاثیر وضعیت اقتصادی ایران نمی‌تواند پاسخ مثبت به بلندپروازی بدهد و با هزینه‌های خارج از توان، آینده مالی‌اش را به خطر می‌اندازد.

عجیب نیست که بازیکنان تیم پرسپولیس به دلیل موفقیت‌های پی‌درپی در چهار فصل اخیر و چهار قهرمانی در لیگ برتر و دو بار صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا، توقع افزایش رقم قراردادهای خود را داشته باشند. آن‌ها باشگاه را برای تمدید قرارداد تحت فشار قرار می‌دهند تا هر کدام چند یا چندین میلیارد به قرارداد خود اضافه کنند. این فرصت تاریخی در عمر حرفه‌ای آن‌هاست و می‌خواهند بیشترین بهره را ببرند. اما فوتبال ایران در موقعیتی نیست که بتواند تحمل پرداخت تورم در فوتبال ایران را داشته باشد. بازیکن ایرانی به بهانه پیشنهاداتی از لیگ قطر می‌خواهد بر مبنای نرخ دلار در ایران قرارداد ببندد اما باشگاه ایرانی مطابق افزایش هولناک ارزش دلار در ایران رشد اقتصادی نکرده است.

باشگاه‌های ایرانی، از جمله پرسپولیس همچنان خود را در این بازار ولخرج جلوه می‌دهند. حتی باشگاه بارسلونا تحت تاثیر بحران‌های اقتصادی ناشی از کرونا، رقم دستمزدهای بازیکنانش را در فصل جدید کاهش داده است. در آلمان سازمان لیگ این کشور درآمد حدود ۵۰ میلیون یورویی را به دلیل تاثیرات بازار فوتبال از شیوع کرونا از دست داده است. فیفا مبلغ کل نقل‌وانتقالات پنجره تابستانی امسال را حدود ۳.۳ میلیارد دلار اعلام کرد. در پنجره تابستانی پارسال ۴.۹ میلیارد دلار نقل و انتقال به ثبت رسید که نشان می‌دهد باشگاه‌ها تحت تاثیر کرونا چه تغییر روشی دارند. اما حیرت‌آور است که باشگاه ایرانی رقم هزینه‌ها را برای دستمزد بازیکنان افزایش می‌دهد.

بیشتر از ورزش