شلیک به معترضان در نیجریه

به گزارش یک شاهد عینی حدود ۲۰ نفر کشته و دست کم ۵۰ نفر زخمی شدند

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد در نتیجه «اعمال قدرت بیش از حد» بر معترضان در لاگوس، عده‌ای کشته شدند-PHILL MAGAKOE / AFP

بنابر گزارش‌ها، سربازان با گشودن آتش به روی معترضان به خشونت پلیس در لاگوس بزرگترین شهر نیجریه، عده‌ای را کشته‌اند. 

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد بنابر گزارش‌های موثق در نتیجه «اعمال قدرت بیش از حد» بر معترضان در لاگوس، عده‌ای کشته شدند. 

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی گفت حدود ۲۰ جسد و دست کم ۵۰ نفر زخمی را به چشم خود دیده و شمرده است. 

در ویدیوهایی که از شبکه‌های تلویزیونی نیجریه پخش شد، صدای تیراندازی در صحنه تظاهرات به گوش می‌رسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات لاگوس گفته‌اند دولت دستور بررسی این واقعه را صادر کرده است. 

گزارش این کشتار چند ساعت پس از آن منتشر شد که رییس دولت لاگوس باباجیده سانوو-اولو هشدار داد اعتراضات روزافزون علیه خشونت پلیس «به هیولایی تبدیل شده که منافع جامعه ما را به خطر انداخته است.» 

پلیس نیز در بیانیه‌ای هشدار داده بود که نیروهای امنیتی حالا دیگر «با تمام قوای قانونی خود از هرگونه تلاش بیشتر معترضان برای آسیب رساندن به جان و مال شهروندان ممانعت خواهد کرد.» 

این اعتراضات دو هفته پیش آغاز شد، پس از آن که ویدیویی از ضرب و شتم مردی در روز روشن توسط مأموران یگان ویژه ضدسرقت موسوم به سارس منتشر شد. 

تظاهرات‌کنندگان در شهرهای مختلف نیجریه با در دست داشتن شعارهای «#سارس_را_جمع_کنید» به خیابان‌ها ریختند. 

دولت در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرد این یگان را منحل خواهد کرد، یگانی که سال‌ها است توسط گروه‌های حقوق بشری به سوءرفتار گسترده از جمله شکنجه و قتل متهم می‌شود. 

روز سه‌شنبه مقامات اعلام کردند در پی حمله روز دوشنبه جمعیت به دو مرکز بازپروری، حدود دو هزار زندانی فرار کرده‌اند. معلوم نیست چه تعداد زندانی پیش از آن حمله در این زندان‌ها بوده‌اند. 

یک سربازرس پلیس گفت در حال استقرار نیروهای پلیس ضدشورش در سراسر نیجریه‌اند، کشوری که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا است. او گفت به نیروهای پلیس دستور داده امنیت را در اطراف زندان‌ها بیش از پیش برقرار کنند. 

اعتراض‌ها در روز سه‌شنبه نیز در بسیاری از شهرها از جمله آبوجا پایتخت نیجریه ادامه داشت و نیروهای پلیس در همه شهرها مستقر شده‌اند. 

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent