وزیر بهداشت: به مردم نگویید تخت خالی در بیمارستان نداریم

سعید نمکی از روسای بیمارستان‌ها خواست تا مردم را وحشت‌زده نکنند

در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از کمبود تخت بیمارستانی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران منتشر شده است- ایرنا

همزمان با اوج گرفتن کرونا در ایران و افزایش شمار موارد ابتلای جدید به بیش از ۵ هزار نفر در هر روز و مرگ روزانه بیش از ۳۰۰ بیمار، وزیر بهداشت از روسای بیمارستان‌ها خواست به مردم آرامش بدهند.

سعید نمکی در ارومیه و در جمع گروهی از مقام‌های درمانی آذربایجان غربی گفت که « به مردم سیگنال مأیوس‌کننده بیهوده ندهید. مردم را از خطرات کرونا آگاه کنید، هوشیار کنید اما این‌گونه صحبت نکنید که ایها الناس، تخت خالی نیست و ممکن است در خیابان بمانید. بنده به عنوان وزیر و شما به عنوان خدمتگزاران کنار مردم در نظام سلامت، وظیفه داریم که همه بیماران را فارغ از هر دلیل و علتی پذیرش و به آن‌ها خدمت‌رسانی کنیم.»

روز ‍پنج‌شنبه، ۲۴ مهرماه، مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داده بود که با انبوه بیماران مبتلا به کرونا در ایران، دیگر تخت بیمارستانی خالی در «کشور» وجود ندارد. دکتر مسعود مردانی از مردم درخواست کرد: «در خانه بمانید تا به بهبود اوضاع کمک کنید.»

به گفته این عضو ستاد مقابله با کرونا، پیش‌بینی‌های کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به احتمال «دو برابر شدن درگذشتگان کرونا» در صورت ادامه سفرها میان مناطق مختلف رسیده است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از کمبود تخت بیمارستانی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران منتشر شده است. روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران در شماره روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه خود نوشت که شش بیمارستان اصلی تهران حتی یک تخت خالی هم ندارند و بیماران جدید برای بستری باید در صف‌های طولانی منتظر بمانند.

همچنین در گزارشی دیگر و به نقل از مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام شد که هیچ‌کدام از بیمارستان‌های تهران ظرفیت خالی آی‌سی‌یو برای پذیرش بیماران بدحال ندارند.

روز گذشته مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در تشریح وضعیت کنونی بیمارستان‌های کشور گفت که اوضاع وحشتناک است: «اوضاع بسیار اسفناک است. برای قرنطینه هم خیلی دیر است زیرا کرونا در همه جای کشور وضعیت وحشتناکی پیدا کرده است. به‌ویژه تهران اوضاع وحشتناک‌تری دارد. در هیچ دوره‌ای در این چند ماه، این تعداد بستری و این تعداد مبتلا و متوفی نداشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر، تنها حدود ۴ هزار تخت آی‌سی‌یو در سراسر کشور وجود دارد. بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت روز گذشته ۴۸۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در شرایط بحرانی بوده‌اند. برخی از این بیماران گرچه نیاز به مراقبت‌های ویژه بستری‌شدن در بخش آی‌سی‌یو دارند ولی به دلیل کمبود گسترده‌ تخت‌های آی‌سی‌یو در سراسر کشور، امکان پذیرش همه این بیماران وجود ندارد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، روز گذشته ۳۲۲ ایرانی جانشان را در اثر کرونا از دست داده‌اند و ۵۰۳۹ بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

این در حالی است که مقام‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در روزهای گذشته اعتراف کرده‌اند که آمار واقعی ابتلا و مرگ در اثر کرونا دست‌کم دو و نیم برابر آمار اعلامی وزارت بهداشت است.

هم‌اکنون ایران از لحاظ شمار مرگ بیماران مبتلا به کرونا به نسبت جمعیت، یکی از بالاترین آمارهای جهانی را دارد. ترکیه و آلمان با جمعیت مشابه ایران روز گذشته به ترتیب ۷۴ و ۵۶ فوت در اثر کرونا را ثبت کرده‌اند.

بیشتر از