کاهش قیمت دلار و طلا در بازار ایران

بانک مرکزی روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس به بازار تزریق می‌کند

بانک مرکزی در ابتدای هفته اعلام کرد که از روز دوشنبه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس به بازار تزریق خواهد کرد-ATTA KENARE / AFP

دلار که دیروز در محدوده ۳۲ هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسید، امروز با ریزشی ناگهانی بیش از سه هزار تومانی ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

با عبور ارز از مرز ۳۰ هزار تومان در هفته گذشته، عبدالناصر همتی با سفر به کشور عراق تلاش کرد تا بخشی از منابع ارزی بلوکه‌شده در ایران کشور را آزاد کند. در پاسخ مقام‌های عراقی اعلام کردند که در ازای این منابع ارزی حاضرند کالاهای اساسی به ایران بفرستند.

حال به نظر می‌رسد با توافق انجام‌شده میان مقام‌های ایرانی و عراقی، بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی برای تأمین کالاهای اساسی برای تأمین نیازهای ارزی در بازار داخل و کنترل قیمت ارز صرف شده است.

بانک مرکزی در ابتدای هفته اعلام کرد که از روز دوشنبه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس به بازار تزریق خواهد کرد. بازار اسکناس گرچه بخش کوچکی از معاملات ارزی روزانه را شکل می‌دهد ولی اثر روانی گسترده‌ای بر تعیین قیمت دارد.

بانک مرکزی در اقدامی دیگر، سقف خرید صرافی‌ها و بانک‌ها در بازار متشکل ارزی را نیز به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد تا توانایی کانال‌های واسطه برای نزولی کردن قیمت‌ها را افزایش دهد.

مجموع این اقدامات اثر خود را صبح امروز در بازار ارز نشان داد و قیمت ارز و طلا کاهشی چشم‌گیر یافت.

هم‌اکنون هر سکه بهار آزادی در بازار تهران ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. این قیمت حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کمتر از بالاترین قیمت سکه در هفته گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و بازگشت تحریم‌ها از آبان همان سال، اقتصاد ایران دچار تلاطم‌های شدیدی شده است.

در نتیجه کاهش درآمدهای نفتی، ایران در سال گذشته با کسری بودجه بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شد. این کسری بودجه در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در سه سال گذشته، ایران تلاش کرده تا با استفاده از منابع باقی‌مانده در صندوق توسعه ملی، بر نوسانات ارزی فائق آید.

بیشتر از اقتصاد