تظاهرات گسترده پاکستانی‌ها علیه عمران خان به اتهام سوء مدیریت اقتصاد و تقلب انتخاباتی

از زمان پیدایش کشور پاکستان، هیچ نخست وزیری دوره خود را به پایان نرسانده

مریم نواز شریفش، دختر نخست وزیر سابق پاکستان، درگردهمایی مخالفان عمران خان - RIZWAN TABASSUM / AFP

روز یکشنبه هزاران نفر در تظاهرات علیه عمران خان در کراچی گرد هم آمدند و خواستار استعفای نخست وزیر به علت بدتر شدن اوضاع اقتصادی و «تقلب» در انتخابات می‌شوند

در گیرودار افزایش نگرانی‌ها از بدتر شدن اوضاع اقتصادی در پاکستان، ده‌ها هزار نفر به تظاهرات علیه عمران خان نخست وزیر این کشور پیوسته‌اند.

تظاهرات روز یکشنبه دومین تظاهرات بزرگ سه روز اخیر در پاکستان بوده است و طی آن مردم خواستار استعفای این ستاره سابق کریکت از سمت خود شدند.

این تظاهرات به رهبری جنبش دموکراتیک پاکستان (پی‌دی‌ام) برگزار شد، اتحادی سیاسی که ماه گذشته با ائتلاف ۹ حزب اصلی مخالف دولت شکل گرفت. این احزاب آقای خان را به روی کار آمدن توسط ارتش و از طریق انتخابات مهندسی‌شده دو سال پیش متهم کردند.

ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان بلافاصله پس از به راه افتادن تظاهرات دمکراسی‌خواهانه در بانکوک پایتخت تایلند به وقو ع پیوسته است. در تایلند نیز تظاهرات‌کنندگان خواستار کاهش سلطه نظامیان بر قدرت سیاسی غیرنظامی شده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنبش دمکراتیک پاکستان اعلام کرده قصد دارد چندین تظاهرات، گردهمایی مردمی و تجمع اعتراضی دیگر هم در سراسر کشور به راه بیاندازد و سپس در ژانویه سال آینده «راه‌پیمایی طولانی و سرنوشت‌سازی» به سوی اسلام‌آباد برگزار کند. 

اولین این تظاهرات روز جمعه در گوجرانوالا در نزدیکی لاهور به راه افتاد. از جمله محورهای صحبت‌های سخنرانان این گردهمایی بالا رفتن قیمت‌ها، قطعی برق، تعطیلی کسب و کارها و سایر مشکلات اقتصادی بود.

مریم نواز دختر و جانشین سیاسی نواز شریف که سه دوره نخست وزیر پاکستان بوده در این تظاهرات گفت «بی‌کاری را افزایش داده‌اید. باعث شده‌اید مردم دیگر نتوانند دو وعده در روز غذا بخورند.»

خانم نواز روز یکشنبه نیز بلندگو را در اختیار بلاوال بوتو زرداری پسر مرحوم نخست وزیر بینظیر بوتو قرار داد. آقای زرداری رهبر حزب خلق پاکستان که بر شهر کراچی در جنوب این کشور تسلط دارد گفت «خانواده‌های کشاورزان گرسنه‌اند... جوانان ناامیدند.»

جنبش دمکراتیک پاکستان نیز آقای خان را به انتصاب توسط ارتش پاکستان به جای انتخاب شدن در انتخابات ۲۰۱۸ پس از برکناری آقای شریف ۷۰ ساله از قدرت در سال ۲۰۱۷ متهم کرد. آقای شریف که رهبر جامعه مسلمانان پاکستان (نواز) بود توسط دادگاه عالی این کشور به اختلاس متهم شد.

آقای شریف در پیامی ویدیویی که از لندن خطاب به جمعیت تظاهرات‌کننده فرستاده بود رییس ارتش این کشور ارتشبد قمر جاوید بجوا و رییس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان سپهبد فیض حمید را به دخالت در انتخابات ۲۰۱۸ برای پیروزی خان متهم کرد. انتخابات عمومی بعدی در این کشور در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.  

حزب تحریک انصاف پاکستان برای اولین بار پس از ۲۳ سال در سال ۲۰۱۸ با به دست آوردن ۱۵۶ کرسی از ۳۴۲ کرسی مجلس عوام به قدرت رسید. این حزب توانست در رأس فرمانداری‌های دو ایالت پنجاب (بزرگترین ایالت این کشور) و نیز خیبر پختون‌خوا قرار گیرد.

ارتش دخالت در امور سیاسی را انکار می‌کند اما هنوز به این ادعاهای شریف پاسخی نداده است. خان که کمک ارتش به بردش در انتخابات را انکار می‌کند روز شنبه در دفاع از ارتش رهبران احزاب مخالف دولت را دوباره تهدید به سرکوب کرد.

از هنگام استقلال پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷، هجده مرد و زن با انتخابات یا بدون آن به نخست‌ وزیری این کشور رسیده‌اند، اما هیچ‌کدام دوره خدمت خود را کامل نکرده برکنار شده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent