اولویت های برتر سودان

امروز سودان نسبت به هر زمان دیگری نیاز به همکاری دارد

عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

پس از نخستین نشست دولت انتقالی سودان به سرپرستی دکتر عبدالله حمدوک، فیصل محمد صالح، وزیر اطلاع رسانی این کشور اعلام کرد که به منظور بیرون رفت از دشواری ها و چالش های کنونی، دولت انتقالی سودان تصمیم گرفته است اجرای برخی از اقدامات را به عنوان اولویت های اساسی قرار دهد. مسایلی از قبیل تحکیم صلح و تلاش برای پایان دادن به درگیری ها، پرداختن به حل بحران اقتصادی، رسیدگی به پرونده های فساد و قتل، لغو قوانین محدود کننده آزادی ها و گسترش نقش زنان در جامعه، تلاش برای تحقق اهداف بزرگ ملی، بخشی از این اقدامات را در بر می گیرد که البته اجرای آن ها به صورت گام به گام عملی می شود.

پس از کودتای نظامی علیه دولت منتخب صادق المهدی، سودان برای مدت ده سال تحت حاکمیت اخوان المسلمین بود و ملت سودان متحمل رنج و مشقت بسیاری شدند. سودان با آشفتگی های بی شماری رو به رو شد، چالش های اقتصادی و سوء استفاده ی دولت از دارایی های ملی، کشور را به تباهی کشاند و یک سوم از خاک سودان از پیکر این سرزمین جدا شد و همه ای این مصیبت ها به خاطر این بود تا عمر بشیر در قدرت بماند.

سر انجام ملت سودان توانست با تحمل قربانی های زیاد، به حکومت اجبار دینی پایان دهد و نظام استبداد دینی را سرنگون کند اما شکی نیست که میراث جنایت های چندین ساله به زودی دامن این ملت مستضعف را رها نخواهد کرد. سودان امروز آزاد است و محکوم به جبر نیست و تردیدی نیست که ملت سودان قادر است از این تنگنا بر آید و سودان را وارد مرحله از ترقی، آسایش و هم پذیری کند .

انتخاب عبدالله حمدوک به سمت رهبری این مرحله حساس، اقدامی امیدوار کننده است. در واقع، عبدالله حمدوک، یک شخصیت سیاسی توانمند است که از عمق بحران های سودان آگاهی دارد. این شخصیت فعال سیاسی و اقتصادی را سال ها است که می شناسم و به توانمندی و صداقت او اطمینان دارم که برای تأمین منافع سودان و تحقق عدالت و برابری از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

البته سخنان من در مورد عبدالله حمدوک، از روی چاپلوسی و نفاق نیست، زیرا آنچه در این زمینه می گویم، ناشی از شناختی است که از آقای حمدوک دارم و از محبتی است که به مردم عزیز سودان دارم و قصد دارم با ذکر این حقیقت، امیدواری را در روح و روان مردم سودان احیا کنم که آینده در دستان شما است.

دشمنان این مرد میهن دوست، تلاش دارند تواضع و فروتنی او را به عنوان افت و ناتوانی محسوب کنند اما باید دانست که در عقب این همه فروتنی و تواضع، این شخصیت سیاسی، در مسایل ملی و کشوری، جدیت ویژه ای دارد. در دوره حکومت های گذشته، کرسی وزارت در چندین مورد برایش پیشنهاد شد اما از آنجا که او باور به دموکراسی و مردم سالاری داشت، از پذیرش مقام وزارت خودداری کرد.

دولت کنونی سودان که در آستانه ای برداشتن نخستین گام ها به سوی دموکراسی و مردم سالاری است، نیاز مبرم به همکاری دارد تا از باتلاق چالش های موجود بیرون آید و سودان را به سوی ترقی و توسعه سوق دهد. سفر عبدالله حمدوک به جوبا، پایتخت سودان جنوبی که تا دیروز از پیکر این سر زمین جدا نشده بود نشان می دهد که دولت انتقالی سودان، به صلح و آشتی اولویت ویژه ای می دهد. ابراز حسن نیت در این مرحله ای حساس، اقدام موفقی برای پایان دادن به درگیری های است که ملت سودان در دو جانب شمالی و جنوبی محتمل قربانی های آن شده اند و هزاران تن جان خود را در جنگ های بردار کشی از دست دادند.

اکنون که زمام امور سودان در دست مردم قرار گرفته است، امیدوارم مصر، کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه کویت، از دولت کنونی سودان حمایت لازم کنند و با افزایش همکاری با سودان، مسیر رسیدن به صلح پایدار و رفاه اجتماعی را در این گستره ای آشوب خیز هموار تر کنند. در گذشته، کویت نقش اثر گذاری در حل مشکلات سودان داشته و در حمایت از صلح و عدالت تلاش های زیادی انجام داده است. شادروان عبدالله السریع، سفیر فقید کویت در سودان آنچنان عشق و علاقه ای برای حمایت از مردم سودان داشت که به نام عبدالله "جوبا" شهرت یافته بود. یکی از خیابان های بزرگ شهر جوبا به نام این شخصیت انسان دوست نامگذاری شده است، وی کتابی به نام "سال ها در سودان جنوبی" به چاپ رسانده است که در برگیرنده تجاربش در سودان می باشد.

تردیدی نیست که نقش متوازن و مسالمت آمیز کویت در عراق پیش از سال 1990 و در سودان پیش از حکومت اخوان المسلمین (عمر بشیر)، الگوی سیاست همکاری و آشتی در عصر حاضر است. همکاری ها و اقدامات مثبت کویت که پیوند دهنده ای ملت ها و کشور ها بود، امروز می تواند در سودان عملی شود تا راه آشتی ملی و ثبات سیاسی را در این کشور باز کند و پیوند سودان با کشور های عربی حوزه خلیج فارس را گسترده تر کند. سودان منابع طبیعی و شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری دارد و کشور های عربی حوزه خلیج فارس امکانات و تجارب زیادی در بهره برداری از فرصت های فراهم شده در سودان دارند، بدین ترتیب توسعه همکاری می تواند برای هر دو جانب سودمند باشد.

امروز سودان در تلاش است تا غبار جنگ را از چهره خود بزداید و با گذر از دشواری های فراوان به سوی ایجاد نظام دموکراسی و مدرنیته گام بردارد و ایجاب می کند در چنین شرایطی، همه ای کشور های منطقه حمایت و همکاری خود را با سودان افزایش دهند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه