نویسندگانی که توضیح‌المسائل ننوشته بودند زندانی شدند!

‏‏ رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن با نوشتن کتاب قصد داشتند جمهوری اسلامی را براندازی کنند!

حرف امام خمینی را گوش نکردند حالا باید تقاصش را پس بدهند

سه نویسنده عضو کانون نویسندگان ایران را رژیم انداخت به زندان. رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن. این سه نفر روی‌هم باید ۱۸ سال حبس بکشند. البته تقصیر خودشان است. روزی که امام خمینی فرمودند «بشکنید این قلم‌ها را» نویسنده‌ها گوش نکردند. بعضی‌ها هم که قلم‌ها را شکستند، رفتند یواشکی برداشتند به هم چسباندند. این نویسندگان حبس شده احتمالاً در آن روزگار خردسال بوده‌اند ولی وقتی بزرگ شدند باز قلم‌ها را نشکستند. آقای خامنه‌ای هم مثل امام خمینی، شوخی ندارد.
 

در جلسه دادگاه نویسندگان

-این چیه نوشتی؟
-کتابه حاج آقا.
-راجع به چیه؟
-راجع به دمکراسی.
-تبلیغ علیه نظام؟
-نه حاج آقا، دمکراسی.
-چرا مفاتیح‌الجنان ننوشتی؟
-دفعه دیگه می‌نویسم حاج آقا.
-چرا این دفعه ننوشتی؟
-آخه دیدم شیخ عباس قمی نوشته، اگر من هم بنویسم تکراری میشه.
-توی کتابت راجع به چشم درد نوشتی؟
-کدام چشم حاج آقا، چشم چپ یا چشم راست؟
-گرفتی مارو؟
-نه حاج آقا، فرق می‌کنه.
-مفاتیح‌الجنان یک دعا نوشته برای هر دو تا چشم کار می‌کنه: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْكَ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، واجْعَلِ النُّورَ فِى بَصَرِى، وَالْبَصِيرَةَ فِى دِينِى، وَالْيَقِينَ فِى قَلْبِى، وَالْإِخْلاصَ فِى عَمَلِى، وَالسَّلامَةَ فِى نَفْسِى، وَالسَّعَةَ فِى رِزْقِى، وَالشُّكْرَ لَكَ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِى.
-دوباره بخونین لطفاً حاج آقا.
-چشمت درد می‌کنه؟
-نه حاج آقا، حواسم رفت به عبید زاکانی.
-ولش کن. اونم عضو کانون بوده انگار. ضد‌انقلاب فراری بوده. اصلاً تو فهمیدی این دعای چشم، معنیش چیه؟
-معنیش چیه حاج آقا؟
- خدایا! به‌حق محمد و خاندان محمد بر تو، درود فرست بر محمد و خاندان محمد و قرار بده در دیده‌ام نور و در دینم بصیرت و در قلبم یقین و در عملم اخلاص و در جانم سلامت و در روزیم فراوانی و سپاس جاودان خویش را مادام که زنده‌ام نصیبم ساز.
 
-آخ چشم. حاج آقا ترجمه‌ش که ضعیفه ولی این را راجع به چشم درون گفته.
-نه خیر، چشم بیرون و درون نداره. امام صادق علیه‌السلام فرموده: برای رفع درد چشم بعد از نماز صبح و مغرب این دعا را بخوانند.
-حضرت راجع به انزروت چیزی نفرمردند؟
-منظورت چیه؟
-عبید زاکانی میفرماید: شخصی گفت چشمم درد می‌کند و با آیات و ادعیه مداوا می‌کنم. طلحک گفت قدری انزروت هم بیافزا.
-انزروت چیه؟
-دوای چشمه حاج آقا. خاصیت داره.
-درست میگی، سه سال خاصیت داره.
-چطور مگه حاج آقا؟
-اینطور که میخواستم ۶ سال برات بنویسم، کردمش ۹ سال سرراست!... نفر بعدی.
-بله حاج آقا.
-تو چی نوشتی؟
-راجع به خرافات.
-اقدام علیه تمامیت ارضی مملکت؟
-نه حاج آقا، اون اقدام را که الان چین داره می‌کنه.
-از موضوع خارج نشیم. از خودت دفاع کن.
-چه دفاعی حاج آقا؟
-چرا توضیح المسائل ننوشتی؟
-توضیح چه مسائلی حاج آقا؟
- توضیح مسائل مهم زندگی. فرض بفرمائید بنده رفته‌ام دبلیوسی.
-خلا را می‌فرمائید حاج آقا؟
-بعله، آمریکائی‌ها می‌گویند رستروم.
-یعنی همون مستراح حاج آقا. محل استراحت.
-به‌هرحال بنده رفته‌ام توالت. آنجا بنده رو به قبله هستم.
-خدا نکنه حاج آقا.
-بنده آنجا رو به قبله نشسته‌ام.
-حاج آقا توالت را که رو به قبله نمی‌سازند.
-حالا این آرشیتکتش کافر بوده، ساخته.
-از کجا می‌فهمید که رو به قبله هستید؟
-داعی همیشه قطب‌نما میبرم به خلا. آفتابه هم نبرم، قطب‌نما و قبله‌نما حتماً می‌برم.
- بعله.
-حالا در این حالت طبیعتاً عورت بنده رو به قبله است.
- درست حاج آقا.
-حالا اگر من با دستم، عورتم را سرش را کج کنم ببرم آن طرف قبول است؟
-نمی‌دانم حاج آقا.
-آهان. امام خمینی می‌داند.
-امام خمینی راجع به عورت شما چه می‌داند حاج آقا؟
-امام راجع به عورت همه می‌داند. حالا اگر من رو به قبله نباشم، اجازه دارم عورتم را بگردانم رو به قبله؟
- نمی‌دانم حاج اقا.
-آهان. این را هم امام خمینی می‌داند. هر دوش را سر هم در مسئله ۶۰ فرموده.
-خیر سرتان حاج آقا.
 
-می‌فرماید: مسأله ۶۰- اگر موقع تخلّی طرف جلوی بدن کسی رو به قبله یا پشت به قبله باشد و عورت را از قبله بگرداند کفایت نمی‌کند و اگر جلوی بدن او رو به قبله نباشد، احتیاط واجب آن است که عورت را رو به قبله و پشت به قبله ننماید.
-درست حاج آقا.
-یعنی من اگر رو به قبله نباشم، نباید کرم بریزم عورتم را رو به قبله بکنم. امام می‌فرمایند. تازه این مسئله، ناظر به مسئله ۵۹ است که می‌فرماید: ‏‏ «مسأله ۵۹- موقع تخلّی باید طرف جلوی بدن؛ یعنی شکم و سینه، رو به قبله و ‏‎ ‎‏پشت به قبله نباشد.‏» یعنی اینجا را ببین، این شکم و سینه و زبانم لال عورت مرا ببین. امام می‌فرمایند نباید رو یا پشت به قبله باشد. در حالی‌که در مسئله ۶۱ آمده: «مسأله ۶۱- در موقع تطهیرِ مخرجِ بول و غائط، رو به قبله و پشت به قبله بودن‏‎ ‎‏اشکالی ندارد، ولی اگر در موقع استبراء، بول از مخرج بیرون آید، در این حال رو به ‏‎ ‎‏قبله و پشت به قبله بودن حرام است.» اما مسئله بعدی شکر خدا امام مشکل را حل می‌کند:‏ «مسأله ۶۲- اگر برای آن که نامحرم او را نبیند، مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله ‏‎ ‎‏بنشیند، باید رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، و نیز اگر از راه دیگر ناچار باشد که رو به ‏‎‎‏قبله یا پشت به قبله بنشیند مانعی ندارد.‏»
-ببخشید حاج آقا، برای من چند سال می‌خواستید بنویسید؟
-۲ سال.
-لطفاً بکنیدش ۸ سال، من رفتم انفرادی.
-باشه، محاکمه نفر سوم می‌افتد به جلسه بعدی.
***
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه